اعلام آمادگی «آی‌ام‌اف» برای کمک به کشورهای کرونازده

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۴۸:۰۴
کد خبر: ۱۶۴۹۵۴
اعلام آمادگی «آی‌ام‌اف»   برای کمک به کشورهای کرونازده

گروه جهان|

 صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده آماده ارایه کمک‌ به کشورهای عضوی است که با نیاز مالی فوری برخاسته از فجایع بهداشت عمومی مواجه هستند. در همین حال تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، از کشورها خواسته تا به تلاش برای جلوگیری از انتقال این بیماری ادامه دهند. او گفته می‌توان شیوع بیماری را به عقب راند. به‌گفته آدهانوم، سازمان بهداشت جهانی هر لحظه و هر روز گسترش بیماری را رصد می‌کند و وضعیت کنونی را هنوز یک پاندمی یا همه‌گیری جهانی نمی‌داند.

در وب‌سایت صندوق بین‌المللی پول آمده: بحران بهداشتی در سطح جهان همچون ویروس کرونا به شکلی اجتناب‌ناپذیر آثار اقتصادی نامطلوبی را به همراه دارد و کمک به کشورها از طریق توصیه‌های سیاستی و وام‌دهی بخشی از احکام صندوق بین‌المللی پول است.

این نهاد در راستای فراهم کردن مشاوره سیاستی به موقع، همیاری فنی و حمایت مالی با شرکای وابسته خود یعنی بانک جهانی، سازمان بهداشت جهانی و بانک توسعه آسیایی همچنین سایر مقامات بهداشتی همکاری نزدیکی دارد. صندوق بین‌المللی پول برای کمک به کشورها به منظور واکنش به تاثیرات اقتصادی کرونا، تسهیلات و ابزار ذیل را در جعبه ابزار کمک‌رسانی خود ارایه می‌دهد: تامین مالی اضطراری: تسهیلات اعتباری فوری (RCF) و ابزار تامین مالی فوری (RFI) بدون نیاز به ارایه یک برنامه جامع از پیش تعیین شده، به کشورهای عضو کمک مالی می‌کند. این وام‌ها بدون فوت وقت به کشورهای عضو تخصیص داده می‌شود تا آنها سیاست‌های خود را برای مواجهه با شرایط اضطراری همچون شیوع کرونا به مرحله اجرا بگذارند. صندوق در سال ۲۰۱۶ و پس از وقوع یکی از قدرتمندترین زمین لرزه‌های چند دهه اخیر در اکوادور، وام اضطراری را در قالب ابزار تامین مالی فوری برای این کشور فراهم کرد.

تغییر و اصلاح برنامه‌های وام‌دهی موجود: صندوق بین‌المللی پول برنامه‌های موجود را در راستای حمایت از کشورها و به منظور فراهم کردن نیازهای ضروری برخاسته از ویروس کرونا به فراخور نیاز تغییر می‌دهد. صندوق نخستین موسسه مالی بین‌المللی بود که در سال ۲۰۱۴ و در مسیر مقابله با ویروس ابولا برای کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون بدون فوت وقت وام‌های اضافی فراهم کرد. پاسخ صندوق بین‌المللی پول به این کشورها کمک و در بودجه آنان برای هزینه‌های بهداشتی ضروری فضا ایجاد و برای خیرین همچون کاتالیزور عمل کرد.

اعطای بخشودگی وام: واحد پیشگیری از فاجعه و بانک پشتیبانی (CCR) به صندوق این اجازه را می‌دهد تا به کشورهای فقیر و آسیب‌پذیرتر بخشودگی وام اعطا کند. این تسهیلات برای حمایت از گینه، لیبریا و سیرالئون در زمان شیوع ابولا اعطا شد.

توافق‌های وامی جدید: صندوق علاوه بر این از طریق یک توافق جدید که زیرمجموعه برنامه آماده باش است، اقدام به کمک و حمایت از کشورهای تحت بحران می‌کند. با توجه به شرایط تسهیلات و ابزارهای فوق الذکر قابلیت انتخاب دارند و از آنجا که در شرایط بحرانی تخصیص سریع وام در اولویت قرار دارد، کشورها می‌توانند بهترین گزینه را برای خود برگزینند. صندوق بین‌المللی پول همچنان از طریق ظرفیت‌سازی و توسعه آن به حمایت از کشورهای آسیب‌پذیر ادامه می‌دهد.رییس سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین اظهارنظر درباره شیوع کرونا اعلام کرده با شیوع بیشتر ویروس در کشورهای مختلف، جهان وارد وضعیت نامعلومی شده اما همزمان توقف افزایش آمار مبتلایان جدید در چندین کشور حکایت از موثر بودن روش‌های کنترلی و نشان از امکان مهار این ویروس دارد.

 افزایش بی‌سابقه ابتلا خارج از مرزهای چین

صندوق بین‌المللی در شرایطی برای کمک به کشورهای درگیر اعلام آمادگی کرده که در دو روز گذشته موارد ابتلا به کرونا در خارج از چین 9 برابر میزان ثبت شده در آن کشور بوده است. در کره‌جنوبی تنها در یک روز

۶۰۰ مورد جدید از ابتلا به بیماری کرونا ثبت شده است. گفته شده، «مون جائه‌این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، سه‌شنبه گفته به‌‌دلیل حادشدن وضعیت بهداشتی، شرایط جنگی اعلام می‌کند. 6 نفر هم در امریکا بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

موارد ابتلا به بیماری کرونا در ۷۰کشور جهان مشاهده شده است. شمار قربانیان این بیماری در جهان دست‌کم سه هزار و ۸۰نفر اعلام شده است. افزون بر آن، پای ویروس کرونا به کلان‌شهرهای نیویورک و مسکو نیز باز شده است. همین موضوع به نگرانی‌ درباره شیوع بیشتر این بیماری دامن زده است. سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشی از شیوع بیماری کرونا در خارج از مرزهای چین ابراز نگرانی کرده است. نگرانی‌های این نهاد بین‌المللی در ارتباط با افزایش موارد شیوع این بیماری در کشورهای ایران، کره‌جنوبی، ایتالیا و ژاپن بوده است.

گفته شده، تاکنون 55 نفر در ایتالیا در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. در فرانسه نیز بیش از 60 مورد جدید از ابتلا به کرونا اعلام شده است. سه نفر دیگر نیز در این کشور در اثر این بیماری جان باخته‌اند. در آلمان نیز تاکنون ۱۷۰مورد از ابتلا به بیماری کرونا ثبت شده است.

 اکنون مواردی از ابتلا به کرونا در ایالت‌های تورینگن و ساکسن نیز ثبت شده است. در برلین نیز تعداد افراد مبتلا به این بیماری به سه نفر افزایش یافته است. اکثر افراد مبتلا به بیماری کرونا در ایالت نوردراین‌وستفالن آلمان اقامت داشته‌اند. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در اروپا و از جمله بریتیش ایرویز، رایان‌ایر و لوفت‌هانزا بخشی از پروازهای خود به‌ویژه به مناطق آلوده به ویروس کرونا را متوقف کرده‌اند. کاهش تعداد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی در سطح جهان می‌تواند منجر به کاهش درآمد این شرکت‌ها به میزان ۴ تا ۵ میلیارد دلار شود.

 

ارسال نظر