کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۱۶

هشدار پاکستان درباره قرارداد نظامی هند و امریکا

دولت پاکستان ضمن اظهار نگرانی مجدد از گسترش مناسبات نظامی هند و امریکا به‌ویژه قرارداد اخیر میان دو کشور در جریان سفر ترامپ به دهلی‌نو، این اقدام را موجب بی‌ثباتی بیشتر در منطقه تلقی کرد. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به قرارداد نظامی 3میلیارد دلاری هند و امریکا، گفته این وضعیت هشداردهنده موجب می‌شود منطقه‌ای که از قبل با بی‌ثباتی مواجه بود، بیشتر دچار عدم ثبات شود. پاکستان و هند هر ازگاهی موشک‌های مختلف با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای آزمایش می‌کنند.

کرونا به جمهوری آذربایجان رسید

ستاد عملیاتی تاسیس‌‌شده در هیات دولت جمهوری آذربایجان جمعه نخستین مورد بروز ویروس کرونا در این کشور را تایید کرد. به گزارش این ستاد عملیاتی تاسیس شده برای مقابله با بیماری کرونا، یک شهروند روسیه که وارد جمهوری آذربایجان شده، بستری شده است. بنا به این گزارش، معاینات و تست‌های انجام گرفته، وجود ویروس کرونا در این فرد را تایید کرده و بیمار در حال حاضر در وضعیت پایدار قرار دارد .

سفر رهبران «ناتو»

و «پنتاگون» به افغانستان

یک مقام دولت افغانستان اعلام کرده قرار است وزیر دفاع امریکا و دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو شنبه به کابل سفر کنند. به‌گزارش طلوع نیوز، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان گفته همچنان که امریکا به امضای یک توافق صلح با طالبان بعد از 18 ماه مذاکرات نزدیک می‌شود، مارک اسپر رییس پنتاگون، و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، قرار است به افغانستان سفر کنند.

گشت نیروی دریایی هلند

در تنگه هرمز

هلند یک فروند کشتی نیروی دریایی را درقالب ماموریت دریایی اروپا در تنگه هرمز مستقر کرده است. به‌گزارش یک رسانه هلندی، نیروی دریایی هلند یک کشتی را برای شرکت در ماموریت امنیتی اروپا و به منظور آنچه کاهش تنش در منطقه عنوان شده، به تنگه هرمز اعزام کرده است. ماموریت دریایی اروپا در تنگه هرمز تحت هدایت فرانسه قرار دارد و از ابوظبی مدیریت می‌شود. بلژیک، دانمارک، آلمان، یونان، ایتالیا و پرتغال نیز از این ماموریت حمایت می‌کنند. فرانسه ماه گذشته از آغاز ماموریت دریایی اروپا در تنگه هرمز با محوریت اطمینان از آزادی ناوبری در خلیج فارس خبر داد. دولت فرانسه پس از تصمیم‌گیری برای شرکت در ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در حمایت از نفتکش‌ها و آزادی ناوبری در خلیج‌فارس به‌دنبال گزینه جایگزین امنیتی اروپا در تنگه هرمز برآمد.

 

ارسال نظر