تهدید 1.1 تریلیون دلاری کرونا برای اقتصاد جهان

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۲۴
تهدید 1.1 تریلیون دلاری کرونا برای اقتصاد جهان

گروه جهان|

 مرکز اقتصادی آکسفورد اعلام کرده آسیب ویروس کرونا به‌دلیل تحت تاثیر قرار دادن فعالیت کارخانه‌های چین برای اقتصاد جهان 1.1 تریلیون دلار خواهد بود. تعداد قربانیان ویروس کرونا در جهان به ۲۷۶۴ نفر افزایش یافت. از این تعداد بعد از چین با ۲۷۱۵ قربانی، ایران با 19 قربانی در جای دوم قرار دارد. کره‌جنوبی هم با ۱۲ و ایتالیا با ۱۲ مورد فوتی دیگر در صدر کشورهای قربانی این ویروس کشنده هستند.

به‌گزارش گاردین، موسسه اقتصادی آکسفورد هشدار داده که شیوع ویروس کرونا به مناطق خارج از آسیا می‌تواند تا 1.3 درصد از رشد اقتصادی سال جاری جهان بکاهد که این میزان کاهش معادل 1.1 تریلیون دلار از درآمد جهان خواهد بود.  بنا بر اعلام این مرکز اقتصادی، مدل اقتصاد جهانی نشان داده که ویروس همین حالا هم با حمله به روند فعالیت کارخانه‌های چین اقتصادهای کشورهای همسایه را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده و اغلب شرکت‌های بزرگ در کشورهای همسایه چین اکنون به‌شدت درگیر تهیه مواد اولیه هستند. بر اساس تخمین اقتصادی این پایگاه، بحران بین‌المللی سلامت یک تریلیون دلار از تولید ناخالص جهانی را از بین می‌برد. علت این زیان، غیبت در محل کار، بهره‌وری پایین، اختلال در زنجیره عرضه، لغو سفرها و کاهش میزان تجارت و سرمایه‌گذاری است.  صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده این ویروس تنها 0.1درصد از رشد اقتصادی 3.3 درصدی جهان را در سال ۲۰۲۰ از بین می‌برد. اما با این حال، گیتا گاپینا اقتصاددان ارشد در صندوق بین‌المللی پول، می‌گوید: «با این شیوع گسترده، شاهد سناریوهای بسیار نزولی و ترسناک برای رشد اقتصادی جهان خواهیم بود.»

آکسل وبر رییس گروه بانکی و سرمایه‌گذاری یواس‌بی در سوییس بسیار بدبین‌تر از صندوق بین‌المللی پول است و می‌گوید: «رشد جهانی سقوط گسترده‌ای تجربه خواهد کرد. از 3.5درصد رشد پیش‌بینی شده به 0.5درصد خواهد رسید. اقتصاد چین در سه ماهه اول امسال، کاهش رشد شدیدی خاواهد داشت.» تحلیل بانک جهانی پیش از شیوع گسترده این ویروس، محاسبه کرده بود که فراگیری گسترده یک بیماری می‌تواند منجر به مرگ میلیون‌ها نفر شود و در محافظه‌کارانه‌ترین برآورد ممکن، یک درصد از تولید ناخالص جهان از بین خواهد رفت. بر اساس برآورد مرکز تحلیلی موسسه اکسفورد، اقتصاد امریکا و اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ وارد رکود خواهد شد.

    ایتالیا در صدر کشورهای کرونازده اروپا

ایتالیا بحرانی‌ترین اوضاع کرونا در اروپا را به خود اختصاص داده است. به‌گزارش یورونیوز، تاکنون ۳۷۴ مورد ابتلا به این ویروس در این کشور به ثبت رسیده که پس از چین و کره‌جنوبی، بالاترین رقم به شمار می‌رود. ضمن اینکه ۱۲ نفر هم در این کشور جان خود را از دست دادند. کرونا بعد از لمباردی و ونتو حالا به استان‌های لگوریا، توسکانی و سیسیل هم رسیده است و نگرانی‌ها از همه‌گیر شدن این ویروس را بیشتر کرده است. فرانسه هم تایید کرده یک نفر جدید در این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. این در حالی است که پیشتر هم یک فرد دیگر در این کشور به علت آلودگی به این ویروس فوت کرده بود. فرانسه همچنین تایید کرده علاوه بر قربانی مزبور، دو فرد دیگر نیز به کووید۱۹ آلوده شده‌اند. بر این اساس تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به عدد ۱۷ افزایش یافته است که از این تعداد ۲ نفر جان باخته‌اند.

    تعلیق رویدادهای ورزشی در ژاپن

با همه‌گیر شدن کرونا «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن، چهارشنبه اعلام کرد تمام رویدادهای ورزشی برای دو هفته تعطیل می‌شوند. آبه شینزو با اشاره به اینکه دولت ژاپن در پی اجرایی ساختن اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع ویروس کرونا در کشورش است، گفته: «با توجه به افزایش خطر انتقال ویروس کرونا طی دو هفته آینده، احتمال انتقال این ویروس در رویدادهای ورزشی و فرهنگی بسیار بالا است.»

نخست‌وزیر ژاپن که این اظهارات را در پارلمان ژاپن به زبان می‌آورد همچنین افزود: «طی دو هفته آینده تمام رویدادهای ورزشی تعطیل می‌شود تا از اجتماعات عمومی که می‌تواند انتقال کرونا را تسریع کند، جلوگیری شود.» در ژاپن تاکنون ۱۶۱ مورد ابتلا به کرونا و یک مورد منتج به مرگ ثبت شده است. مشعل المپیک توکیو هم قرار است طبق برنامه یازدهم مارس در المپیای یونان روشن شود و بعد از یک هفته به آتن برسد تا مقدمات ارسال آن به ژاپن نهایی شود. این در حالی است که مسوولان بازی‌های المپیک نسبت به لغو یا تعویق مراسم تاکنون موضع رسمی نگرفته‌اند.

    اعلام وضعیت اضطراری در سانفرانسیسکو

در ایالات متحده در شهر سانفرانسیسکو در حالی که هنوز هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده، وضعیت اضطراری اعلام شده است. لاندان برید، شهردار این شهردر ایالت کالیفرنیا گفته: «وضعیت جهانی به سرعت در حال تغییر است و ما باید آمادگی خود را برای مقابله با این ویروس افزایش دهیم.»

در امریکا همچنین جواب آزمایش یک سرباز این کشور در کره جنوبی مثبت اعلام شده است. این سرباز جوان در یک پایگاه نظامی امریکایی در کره‌جنوبی و در نزدیکی شهر دگو حضور داشته است. شهر دگو در جنوب غربی کره جنوبی اصلی‌ترین مرکز شیوع کرونا در شبه‌جزیره کره گزارش شده است. حدود ۲۹ هزار نیروی امریکایی در این پایگاه نظامی در کره‌جنوبی حضور دارند. با اعلام ارتش امریکا، این نخستین سرباز این کشور است که به ویروس کرونا آلوده شده است. تاکنون ۵۷ مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده امریکا گزارش شده که از این تعداد ۱۴ مورد در خاک امریکا هستند و ۴۳ نفر دیگر در کشتی تفریحی دیاموند پرنسس حضور دارند. تعداد مبتلایان به این ویروس در این کشتی حالا به عدد ۶۹۱ رسیده است و از این تعداد تاکنون ۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

سه‌شنبه شب چند کشور اروپایی دیگر همچون اتریش، کرواسی، سوییس و سوئد هم ثبت مواردی از کرونا را در کشورهای خود تایید کردند. بعد از اسپانیا که ویروس کرونا در این کشور به عدد ۹ رسید، اتریش با ۲ مورد کرونا در جایگاه دوم قرار دارد. در کرواسی، سوییس و سوئد هم نخستین مورد کرونا به ثبت رسیده و یونان نیز روز چهارشنبه از تایید آزمایش اولین مبتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داده است. همچنین در الجزایر هم فردی که اخیرا به ایتالیا سفر کرده، به این ویروس مبتلا شده است.

 

ارسال نظر