اعلان جنگ سندرز به تشکیلات حزب دموکرات

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۶۱
اعلان جنگ سندرز به تشکیلات حزب دموکرات

گروه جهان|

 شمارش آراء در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت نوادا از پیروزی سناتور برنی سندرز حکایت دارد. نتایج اولیه این انتخابات نشان می‌دهد سندرز با کسب بیشتر از ۴۰ از آراء پیشتاز است و «جو بایدن» معاون سابق رییس‌جمهوری امریکا، و «پیت بوتجج» شهردار سابق شهر ساوث‌بند ایندیانا، به ترتیب دوم و سوم شده‌اند. پیش از نوادا، انتخابات مقدماتی ایالتی در آیووا و نیوهمپشایر برگزار شده بود. در آیووا، پیت بوتجج در جایگاه اول و سندرز دوم شد. انتخابات نیوهمپشایر هم با پیروزی سناتور سندرز تمام شد و بوتجج دوم شد. جو بایدن در هر دو انتخابات قبلی موفق نبود و برای ادامه حضور در رقابت‌ها به نتیجه قابل قبولی در نوادا نیاز داشت.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با عنوان «اعلان جنگ سندرز علیه تشکیلات حزب دموکرات» نوشته است: برنی سندرز جمعه شب مبارزه دیرپای خود را با تشکیلات حزب دموکرات آشکار کرد، جایی که رسانه‌ها تنها چند ساعت پیش از رای‌گیری سرنوشت‌ساز در نوادا از تلاش روسیه برای کمک به حزب انتخاباتی او خبر دادند. سندرز در توییتر نوشت “برای تشکیلات حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خبری دارم. آنها نمی‌توانند ما را متوقف کنند.»

سندرز با اشاره به زمان انتشار چنین خبری در آستانه رای‌گیری نوادا به‌طور طعنه‌آمیزی نشریه واشنگتن‌پست را که منتشر‌کننده این خبر بوده «دوستان خوب» خوانده است. سناتور چپگرای ایالت ورمونت همچنین در توییت‌های دیگری آشکارا به تقابلش با تشکیلات دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اشاره کرده است.

سی‌ان‌ان نوشته: واقعیت این است از زمانی که برنی سندرز کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده، از جمله در سال 2016، یک جنگ نه چندان پنهانی میان تشکیلات حزب دموکرات و سندرزها (ستاد انتخاباتی او و حامیانش) در جریان بوده است. این داستان زمانی فاش شد که با هک شدن رایانه‌های کمیته مرکزی حزب دموکرات مشخص شد که دست‌اندر کاران کمیته مرکزی آشکارا به نفع هیلاری کلینتون وارد عمل شده بودند. حامیان سندرز در برابر تصمیم حزب عقب‌نشینی کردند اما آتش این تقابل هرگز خاموش نشد. هیلاری کلینتون در یک ویدئوی انتخاباتی که امسال منتشر شده، در این باره گفته: «هیچ‌کس او را دوست ندارد. هیچ‌کس نمی‌خواهد که با او کار کند. او هیچ چیزی برای ارایه کردن ندارد و کاری از پیش نخواهد برد. او سیاستمداری توخالی است و حالم بد می‌شود وقتی می‌بینم که مردم به سوی او کشیده می‌شوند.»

علاوه بر کلینتون، بسیاری از سیاستمداران کهنه‌کار حزب دموکرات بر این باورند که کاندید شدن یک سوسیالیستِ خود دموکرات خوانده برای آنان یک فاجعه است. این تقابل روز به‌روز آشکارتر می‌شود.

با ادامه پیروزی‌های سندرز در رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها امید حامیان او برای رسیدن به نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز آینده محکم‌تر می‌شود. ‫اگر او بتواند در رقابت‌های «سه‌شنبه بزرگ» اقبال خوبی کسب کند، برای بقیه داوطلبان نامزدی حزب دموکرات سخت و عملا ناممکن می‌شود از او جلو بزنند.‬ فایننشیال‌‌تایمز در این باره نوشته: تشکیلات حزب دموکرات با این واقعیت تلخ روبروست که سناتور سوسیالیست ورمونت می‌تواند نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. در بخشی از این مطلب آمده: برنی سندرز در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها به مرحله‌ای رسیده که زنگ خطر را برای تشکیلات حزب دموکرات به صدا درآورده است، کسی که معتقد است پیشتازی‌اش در رقابت‌های درون‌حزبی به مرحله غیرقابل کنترل خواهد رسید. جولیان زلینزر مورخ و استاد علوم سیاسی دانشگاه پرینگستون، می‌گوید: «نتایج آشکار است. سندرز یک سیاستمدار قدرتمند و پیشتاز است و حمایت از او در حال افزایش است.»

انتخابات ایالتی درون‌حزبی با هدف انتخاب نامزد دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. حزب جمهوری‌خواه در ایالت نوادا برای کمک به کارزار انتخاباتی ترامپ، انتخابات را در این ایالت لغو کرده بود.

در ادامه رقابت‌های درون حزبی، این انتخاب شنبه آینده در کارولینای جنوبی برگزار خواهد شد و پس از آن در سوم مارس، سیزدهم مارس، به‌طور همزمان در ۱۴ ایالت برگزار خواهد شد و نقش مهمی بر مشخص کردن تکلیف انتخابات درون حزبی خواهد داشت.

در این رقابت‌ها که ١٠ روز دیگر است، حدود یک‌سوم ایالت‌ها در رقابت‌های درون‌حزبی رأی می‌دهند و تکلیف یک‌سوم امتیازهای ایالتی را در انتخابات معلوم می‌کنند. به‌طور تاریخی تقریبا همیشه برنده این روز، نامزد نهایی حزب دموکرات شده است.

‫در روزهای اخیر گزارش شد ستاد مایکل بلومبرگ، میلیاردری که تازه توانسته رسما وارد مناظره‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها شود، تلاش دارد بقیه داوطلبان نامزدی حزب را متقاعد کند که تا پیش از رای‌گیری‌های «سه‌شنبه بزرگ» به نفع او کنار بکشند وگرنه یک رقابت پرتعداد در آن روز عملا به نفع سندرز است.‬

‫خبرگزاری فرانسه نوشته: اگر تصور کنیم برنی سندرز نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات آینده شود، علاوه بر همه جنبه‌هایی که دارد، این همچنین نشان‌دهنده چالشی خواهد بود که نظام حزبی امریکا با آن مواجه است؛ در انتخابات پیش ترامپ خلاف خواست مرکزیت حزب جمهوری‌خواه توانست نمایندگی آنها را کسب کند، و امسال هم سندرز به چنین فرصتی نزدیک است. ‫این سناتور ورمونت هربار به عنوان یک مستقل به سنا رفته و نه از حزب دموکرات، و تقریبا هروقت به حزب اشاره می‌کند، نه برای تمجید از آن بلکه برای انتقاد بوده است.

 

ارسال نظر