خسارت ۱۸۵میلیارد دلاری کرونا به اقتصاد چین

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۷۶
خسارت ۱۸۵میلیارد دلاری کرونا به اقتصاد چین

گروه جهان|

 شیوع کرونا فقط در دو ماه نخست سال جاری میلادی ۱۸۵میلیارد دلار به اقتصاد چین زیان رسانده است. ساوث چاینا مورنینگ‌پست به نقل از «جون مین» اقتصاددان برجسته چین و مقام ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول آورده است که کرونا باعث شده تا رشد صنعت گردشگری و مصرفی در چین به‌شدت کاهش یابد. او گفته برای بازگشت اقتصاد به مدار رشد سالم و پایدار دولت به تلاش‌های بسیار زیادی نیاز دارد.

«جون مین» که ریاست مرکز تحقیقات مالی دانشگاه چینگ هوا در پکن را عهده‌دار است، گفته: «شاخص‌ها نشان می‌دهد مصرف در چین در سه ماهه نخست سه تا ۴ درصد کاهش می‌یابد و همین فشار زیادی بر اقتصاد بزرگ چین تحمیل می‌کند.» این محقق چینی گفته در بخش گردشگری نیز خسارات بسیار سنگین است و اگرچه بخشی از این چالش به‌دلیل رشد صنایع مصرفی تفریحی آنلاین برطرف شده است، اما برای بازگشت به رشد معقول باید ۱۰ برابر بیشتر از گذشته تلاش کرد.

این در شرایطی است که در دو هفته نخست ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میزان فروش خودرو در چین بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا نیز تا ۹۲ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته میلادی کاهش یافته است. چین در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد فروش ۲۵ میلیون دستگاه خودرو در بازار خود بود که احتمال دارد میزان فروش دستکم تا پایان سال نزدیک به ۱ میلیون دستگاه و شاید بیشتر کاهش یابد.

«چن ون لینگ» اقتصاددان مرکز تبادلات اقتصادی چین می‎گوید که حتی اگر در روزهای آینده ۸۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی از سرگرفته شود باز هم رشد اقتصادی در سه ماهه نخست بیشتر از 4.5درصد نخواهد بود. رشد اقتصادی چین در این دوره در سال ۲۰۱۹ میلادی 6.4 درصد بود.

  دست به کار شدن بانک مرکزی چین

در همین حال بانک مرکزی چین اعلام کرده حضور خود در بازارهای مالی این کشور را تقویت خواهد کرد. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، «لیو گوچیانگ» یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی چین گفته بانک مرکزی این کشور گام‌های بیشتری برای حمایت از بازار در برابر ویروس کرونا خواهد برداشت. بخشی از این اقدامات شامل تزریق نقدینگی بیشتر و کاهش نرخ بهره وام و تسهیلات به شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهد بود.  «لیو» با بیان اینکه فضای سیاست پولی چین هنوز جای مانور زیادی دارد، گفته: «ابزارهای در اختیار بانک مرکزی، متعدد و نیرومند هستند و مطمئن هستیم که می‌توانیم بر پیامدهای این اپیدمی غلبه کنیم.»  در هفته‌های اخیر بانک مرکزی چین نرخ بهره‌روی بسیاری از تسهیلات اعطایی را کاهش داده است اما سرمایه‌گذاران انتظار دارند اقدامات بیشتری انجام شود. از سوی دیگر «چن لیو» یکی دیگر از مدیران بانک مرکزی چین با بیان اینکه تاثیر کرونا بر رشد اقتصادی چین کوتاه‌مدت خواهد بود، گفته: «مطمئنیم که پس از پایان همه‌گیری کرونا، تقاضا و سرمایه‌گذاری سرکوب‌شده با سرعت زیادی آزاد شود.»

بسیاری از کارشناسان و موسسات بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال اقتصاد چین در محدوده سه درصدی باشد. در صورتی که این رشد به ثبت برسد، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی چین در سه دهه اخیر خواهد بود.

«چن لیو» در بخش دیگری از سخنانش با هشدار به سودجویان بازار گفته بانک مرکزی به دقت قیمت‌های نهایی برای مصرف‌کننده را زیرنظر دارد و با کسانی که قصد اخلال در زنجیره تامین داشته باشند برخورد خواهد کرد. به‎گفته این مدیر ارشد چینی، بانک مرکزی بزودی نقدینگی بیشتر به بازار تزریق خواهد کرد و کماکان متعهد به کمک به رشد اقتصادی و توسعه پایدار در چین خواهد بود.

تخمین زده می‌شود که بانک مرکزی چین تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده باشد. علاوه بر این بانک مرکزی حدود ۶۰ میلیارد دلار وام در اختیار کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار خواهد داد.

شمار کل مبتلایان کرونا به ۷۷ هزار و ۹۲۸ نفر در سراسر جهان رسیده که ۷۶ هزار و ۲۸۸ نفرشان چینی هستند. در این میان دو هزار و ۳۶۲ نفر جان باخته‌اند که دو هزار و ۳۴۵ نفر آنها در چین درگذشته‌اند. از میان جمع مبتلایان ۲۰ هزار و ۸۶۱ نفر نیز درمان شده‌اند.

 

ارسال نظر