ترکیه و روسیه در آستانه جنگ در ادلب

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۷۸
ترکیه و روسیه در آستانه جنگ در ادلب

گروه جهان|

 رجب طیب اردوغان آشکارا اذعان کرده که تحولات در ادلب سوریه، کشورش را تا آستانه جنگ با روسیه پیش برده است. رییس‌جمهوری ترکیه همچنین جمعه در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود، و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، از برلین و پاریس درخواست کمک کرده تا مانع از ایجاد بحران انسانی در ادلب سوریه شوند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالف گزارش داده، نیروهای ترکیه‌ای و شبه‌نظامیان وابسته به آنها حمله خمپاره‌ای گسترده‌ای به شهرک النیرب در حومه ادلب انجام دادند. به‌دنبال این حملات، وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد، جنگنده‌های سو۲۴ روسیه یک دستگاه تانک، شش خودروی زرهی و پنج خودروی شاسی بلند تمام چرخ در شمال سوریه را منهدم کردند.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌های روسیه و ترکیه در سوریه، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که آنکارا با هدف تحت فشار قرار دادن مسکو از ایالات متحده سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت درخواست کرده است. گفته شده، در پی بی‌توجهی ارتش سوریه که از حمایت تمام‌قد مسکو برخوردار است به تهدید آنکارا مبنی بر عقب‌نشینی به پشت پست‌های دیده‌بانی ترکیه در ادلب، ترکیه به امریکا متوسل شده است.  بلومبرگ به نقل از یک منبع ترکیه‌ای نوشته، ترکیه از امریکا درخواست دریافت سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت را مطرح کرده تا به بازدارندگی روسیه در ادلب بپردازد. به‌گفته این منبع ترکیه، آنکارا همچنان منتظر پاسخ واشنگتن درباره این درخواست است. این مقام ترک گفته امریکا احتمالا از جنگنده‌های اف۱۶ برای زدن نیروهای سوری در صورت استقرار پاتریوت‌ها از سوی ترکیه استفاده کند.

وزارت دفاع ترکیه پنجشنبه از آغاز حملات ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایتش به نیروهای دولتی سوریه خبر داد. اردوغان یک روز پیشتر اعلام کرده بود که عملیات علیه ارتش سوریه در هر لحظه می‌تواند آغاز شود. او نیروهای اسد را به عقب‌نشینی از منطقه ادلب فراخوانده بود. وزارت دفاع ترکیه گفته نیروهایش پنجشنبه روستای نیرب را که ۱۷ روز پیش به کنترل ارتش سوریه درآمده بود، پس از درگیری سنگین با نیروهای دولتی سوریه مورد حمایت روسیه آزاد کرده است. این روستا در ۱۰کیلومتری شهر ادلب و شش کیلومتری شهر استراتژیک سراقب قرار دارد.

اوایل ماه جاری نیروهای بشار اسد در ادامه عملیات‌های خود برای پاکسازی ادلب از آخرین تروریست‌ها با نیروهای ترکیه‌ای درگیر شدند که به کشته شدن ۱۲ سرباز ترک انجامید. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد به تلافی این رخداد حملات سنگینی را به ده‌ها موضع نیروهای اسد انجام داده و ده‌ها نفر را نیز کشته است. همچنین وزارت دفاع ترکیه پنج‌شنبه از کشته شدن دو سرباز این کشور و زخمی شدن ۵ نفر دیگر در درگیری‌های ادلب خبر داد و اعلام کرد ۵۰ هدف از جمله پنج تانک، دو خودرو زرهی و دیگر ادوات نیروهای سوری را به تلافی آن مورد حمله قرار داده است.

همزمان روسیه طی بیانیه‌ای با اشاره به حملات نظامیان سوریه‌ای به تروریست‌ها در ادلب، گفته این عملیات باعث شده نیروهای بشار اسد با موفقیت حملات شورشیان را دفع کنند. وزارت دفاع روسیه ترکیه را متهم کرده که شورشیان را با تسلیحات سنگین مجهز می‌کند.  سخنگوی کرملین با این حال گفته روسیه به همراه ترکیه، فرانسه و آلمان برگزاری یک نشست درباره سوریه را بررسی می‌کنند. دیمتری پسکوف گفته: «اگر سران چهار کشور مذکور برگزاری این نشست را ضروری بدانند، در این صورت برگزاری آن بعید نخواهد بود.» این مقام روس درباره احتمال درگیری میان روسیه و ترکیه در ادلب نیز گفته: «نمی‌خواهم درباره بدترین سناریوها صحبت کنم.»

به‌نظر می‌رسد ترکیه نیز امیدوار است که بتواند از وقوع بدترین سناریوها در ادلب جلوگیری کند. وزیر دفاع ترکیه جمعه گفته کشورش قصد درگیر شدن با روسیه در استان ادلب سوریه را ندارد، اما پیشنهادات مربوط به انتقال مراکز دیده‌بانی آنکارا در این منطقه را نخواهد پذیرفت.

به‌گزارش روسیاالیوم، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه، گفته: «آنکارا قصد درگیر شدن با روسیه در منطقه ادلب را ندارد و هدف از حملات پنجشنبه ترکیه، نیروهای دولت سوریه بوده است. گفت‌وگوی خوبی میان نظامیان روس و ترکیه در ادلب وجود دارد و دو طرف استفاده از حریم هوایی سوریه در این استان را بررسی می‌کنند.»  آکار در ادامه ابراز عقیده کرد که اگر روسیه کنار بماند می‌توان بر مشکل ادلب غلبه کند. این مقام ترکیه‌ای درباره امکان ازسرگیری گشت‌زنی‌های مشترک آنکارا و مسکو در منطقه کاهش تنش در ادلب نیز گفته: «تمامی این موارد ممکن است که اتفاق بیفتند، اما مساله مهم اجرای توافقنامه سوچی است. این احتمال وجود دارد که امریکا سامانه‌های پدافندی پاتریوت را برای استفاده در ادلب به ترکیه بفرستد. مذاکرات میان آنکارا و واشنگتن درباره خرید این سامانه‌ها همچنان ادامه دارد، اما با وجود این آنکارا بدون تردید سامانه‌های اس۴۰۰ را نیز راه‌اندازی خواهد کرد.»

 

ارسال نظر