کورتر شدن گره سیاست در کابل

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۴۴:۳۸
کد خبر: ۱۶۳۹۹۱
کورتر شدن گره سیاست در کابل

گروه جهان|

 یک روز پس از اینکه عبدالله عبدالله متحد رقیب انتخاباتی اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، با رد نتایج اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که دولت موازی تشکیل می‌دهد، ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌جمهور افغانستان از حامیان خود خواست از حکومتی که قرار است عبدالله اعلام کند، حمایت کنند. ژنرال دوستم در انتخابات ششم مهرماه از عبدالله عبدالله حمایت کرده بود.

کمیسیون انتخابات افغانستان سه‌شنبه اشرف غنی را برنده انتخابات اعلام کرد. عبدالله عبدالله اما این نتیجه را غیرقانونی خوانده و اعلام کرد تیم او پیروز انتخابات است و حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

به‌گزارش بی‌سی‌سی، ژنرال دوستم چهارشنبه در جمع هوادارانش در شبرغان مرکز ولایت جوزجان با ابراز نارضایتی از روند اعلام نتایج نهایی انتخابات افغانستان، گفته عبدالله در نزدیک‌ترین زمان ممکن حکومتی را اعلام خواهد کرد که نمایندگان همه اقوام افغانستان در آن حضور خواهند داشت.

دوستم از هوادارانش افغانستان خواسته منتظر معرفی والی‌های خود باشند و آنان را تشویق کرد که از تهدیدها نترسند، زیرا به گفته او حق گرفتنی است. دوستم گفته انتظار اعلام ناگهانی نتایج انتخابات را از طرف کمیسیون نداشته و اتفاقی خبر شده است.

بنا براین گزارش، دوستم چند روز قبل هشدار داده بود، در صورت اعلام نتایج و سر کار آمدن حکومت تقلبی، آنها نیز حکومت موازی اعلام خواهند کرد. او چهارشنبه هم بر موضع خود تاکید کرده و گفته: «ما این را پیش‌بینی کرده بودیم که اعضای کمیسیون انتخابات تحت تاثیر تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی قرار بگیرند.» معاون اول غنی اعضای کمیسیون انتخابات را خائنین ملی خوانده و گفته آنان باید به پنجه قانون سپرده شوند. دوستم گفته که با جان و دل از اعلام عبدالله عبدالله حمایت می‌کند و کودتای انتخاباتی را به رسمیت نمی‌شناسد.

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات، اشرف غنی با کسب 923 هزار و 592 رای معادل 50.64 درصد کل آرا، رییس‌جمهور افغانستان است. عبدالله عبدالله نیز با کسب 720 هزار و 841 رای معادل 39.52 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است، آماری که وزیر خارجه پیشین و متحد غنی در دولت فعلی وحدت ملی رد کرده است.

  واکنش کرزی و طالبان

حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان، نیز در واکنش به نتایج انتخابات گفته برگزاری انتخابات در شرایطی که زمینه دایر شدن شفاف و عادلانه آن مساعد نبود موجب بحران و جدایی شده، افغانستان را تضعیف کرده و پروسه صلح را مختل می‌کند. بنابراین تأکید داشتم که همه نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور متحداً به امر صلح و تحقق آن به مثابه اساسی‌ترین امر ملی، با تمام نیرو توجه کنند.» کرزی همچنین گفته: «فرایندی که تحت نام انتخابات بر مردم تحمیل شد یک پروسه غیر ملی و در مغایرت با اصول و ارزش‌های مردم‌ سالاری قرار داشت که مشارکت نکردن مردم در آن بیانگر این واقعیت است.»

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام پیروزی مجدد غنی در انتخابات را مغایر با محتوای فرایند صلح در افغانستان خوانده است. سخنگوی طالبان گفته: «بنا بر گزارش‌ها کمیسیون به اصطلاح انتخابات یک‌بار دیگر اشرف غنی را به ‌عنوان رییس اداره کابل معرفی کرد. امارت اسلامی همان‌طور که پروسه جعلی و نمایشی انتخابات در زیر چتر اشغال را رد کرده بود، همان‌گونه این تعیین بی‌معنی در نتیجه انتخابات را رد می‌کند. تعیین دوباره اشرف غنی همچنان که غیرقانونی است و مشروعیت ندارد با محتوای فرایند جاری صلح نیز در تضاد قرار دارد.»

نیویورک‌تایمز نوشته: در شرایطی که طالبان پیروزی غنی را غیرقانونی می‌داند، باید دید که چگونه امریکایی‌ها می‌توانند طبق توافق اولیه با طالبان، این گروه را به مذاکره با دولت غنی ترغیب کنند. بر اساس توافق صلح امریکا و طالبان، ماه آینده باید طالبان و دولت کابل مذاکرات صلح را آغاز کنند. آیا طالبان با کسی که حتی در کابل هم درباره ریاست‌جمهوری‌اش اجماع وجود ندارد، مذاکره خواهند کرد؟ اگر چنین کنند، آیا به او امتیازات مهمی خواهند داد؟ از سوی دیگر، با عمیق شدن شکاف سیاسی در کابل، چشم‌انداز مذاکرات بین الافغانی تیره شده است. دیپلمات‌های غربی از مدت‌ها پیش نگران بودند که وقوع یک بحران سیاسی در کابل، موضع دولت افغانستان در مذاکرات صلح را تضعیف کند و کل طرح صلح را تحت تاثیر قرار دهد. اکنون مناقشه انتخاباتی به این معناست که دولت غنی در زمان مشخص شدن دوره کاهش خشونت‌ها به چالش کشیده و تمرکزش به امور دیگری منحرف می‌شود.

 

 

ارسال نظر