فروغ انتخاباتی مایکل بلومبرگ

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۳۷:۲۳
کد خبر: ۱۶۳۹۹۰
فروغ انتخاباتی مایکل بلومبرگ

گروه جهان|

 نظرسنجی‌ها از پر‌فروغ شدن ستاره بخت مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک، در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها خبر می‌دهند. شبکه سی‌ان‌ان نوشته، سومین دور انتخابات مقدماتی درون حزبی نامزدهای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا از حزب دموکرات در حالی در ایالت نوادا برگزار می‌شود که جو بایدن معاون پیشین باراک اوباما در مسیر نزولی بوده و مایکل بلومبرگ میلیاردر امریکایی و شهردار پیشین نیویورک با اقبال بیشتری بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است.

بنا بر این گزارش، نظرسنجی‌های دانشگاه کوینیپیاک و موسسه نظرسنجی «ان‌پی‌آر» حاکی از آن است که بایدن مطرح‌ترین کاندیدای دموکرات‌ها نسبت به سایر رقبایش همچنان ضعیف نشان داده است. بایدن در دو انتخابات گذشته درون حزبی در آیوا و نیوهمپشایر عملکرد خوبی نداشت و بسیار ضعیف‌تر از انتظار ظاهر شد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، او در نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک ایالت کنتیکت، در میان رای‌دهندگان سیاهپوست با ریزش ۲۲ درصدی آرا مواجه شده آن هم در حالی که مایکل بلومبرگ دیگر رقیب تازه از راه رسیده دموکرات‌ها، با جهش در میان این گروه از رای‌دهندگان امریکایی برخوردار شده است. گفته شده، بایدن از ۴۹درصد آرایی که در نظرسنجی ژانویه ۲۰۱۹ در همین دانشگاه از رای‌دهندگان سیاهپوست به دست آورده بود، در این نظرسنجی تازه فقط ۲۷ درصد آرا را کسب کرده است. همچنین بلومبرگ که در نظرسنجی‌ ژانویه کوینیپیاک هفت درصد آرا را از میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست امریکایی کسب کرده بود، در نظرسنجی تازه این دانشگاه توانسته با جهشی ۱۵درصدی به ۲۲ درصد آرای این گروه از رای‌دهندگان امریکایی دست یابد. در همین حال برنی سندرز، سناتور کهنه‌کار ایالت ورمونت در مقایسه بین دو فاصله زمانی نظرسنجی کوینیپیاک، ۲ درصد افزایش محبوبیت در میان رای‌دهندگان سیاهپوست متمایل به دموکرات را به دست آورده است.

مایکل بلومبرگ که تاکنون بیش از ۴۰۰میلیون دلار هزینه تبلیغات کرده قرار است چهارشنبه‌شب به وقت محلی برای نخستین‌بار در مناظره دموکرات‌ها در لاس‌وگاس ایالت نوادا حضور یابد.

  صعود بلومبرگ به رتبه دوم

شبکه فرانس24 با اشاره به افزایش محبوبیت بلومبرگ در میان رای‌دهندگان دموکرات نوشته: ثروت میلیاردی مایکل بلومبرگ و تبلیغات انتخاباتی پرهزینه، او را نسبت به رقبایش در موقعیت خوبی قرار داده است. همانطور که انتظار می‌رفت توان مالی بلومبرگ موجب تمایز او از سایر نامزد‌ها شده است.

این میلیاردر امریکایی یک سال دیرتر از سایر رقبایش مبارزات انتخاباتی را آغاز کرد اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که می‌تواند در بین سایر نامزد‌های دموکرات ۱۹ درصد آرای کل کشور را تصاحب کند. برخی هم تصاحب ۳۱ درصد از کل آرای را برای او پیش‌بینی می‌کنند. برای اینکه متوجه پیشرفت قابل توجه بلومبرگ شویم، باید بگویم که آرای تصاحب شده توسط او در نظرسنجی انجام گرفته در دسامبر سال پیش تنها ۴درصد پیش‌بینی شده بود. نتیجه نظرسنجی اخیر اما درست یک روز پیش از برگزاری مناظره لاس‌وگاس می‌گوید که این رقم به 19درصد رسیده است. این موفقیت‌ها در حالی شکل می‌گیرند که بایدن با ناکامی‌های پی‌درپی روبه رو شده و سندرز هم در موقعیت خوبی قرار ندارد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به اقبال رای‌دهندگان دموکرات به بلومبرگ پرداخته و نوشته: «برای اعضای کارکشته حزب دموکرات که نگران پیروزی مجدد ترامپ هستند، بلومبرگ انتخاب میان «بد و بدتر» است. وقتی ترامپ کاندیداتوری غیرمنتظره خویش برای ریاست‌جمهوری را در۲۰۱۵ اعلام و ستاد خود را به پا کرد، جمهوری‌خواهان باهوش در مورد خطر بنیادینی که او بر این حزب تحمیل خواهد کرد، هشدار دادند. تاریخ ثابت کرده است افرادی که همواره مخالف ترامپ بودند درست می‌گفتند. حزب جمهوری‌خواه اکنون به پوسته توخالی خویش تبدیل شده و به خاطر زهر ویرانگر ترامپ‌گرایی در حال پوسیدن از درون است. اکنون دموکرات‌ها نیز در حال فکر کردن به همان خودکشی سیاسی هستند چرا که میلیاردر نیویورک‌نشین دیگری را برای ریاست‌جمهوری در نظر گرفته‌اند.کارزار تبلیغاتی بلومبرگ در فضای مجازی آنقدر فراگیر است که تقریبا ممکن نیست ویدیویی را در یوتیوب یا هولو تماشا کرد، بدون اینکه مورد بمباران تبلیغات بلومبرگ واقع نشد.

 نتیجه سرسام‌آور است: بلومبرگ اکنون طبق میانگین نظرسنجی‌های ملی سازمان «سیاست کاملا شفاف» به راحتی در جایگاه دوم قرار گرفته است حتی بدون اینکه دقیقه‌ای را روی سکوی مناظره گذرانده باشد (البته تا پیش از چهارشنبه شب که اولین حضور او بر سکوی مناظره خواهد بود.) از ژانویه تاکنون بلومبرگ سیل بی‌پایانی از تبلیغات انتخاباتی تهاجمی علیه سندرز به راه انداخته است. دموکرات‌های کارکشته که از موفقیت ستاد انتخاباتی سندرز مضطرب هستند اکنون به فکر در آغوش کشیدن کاندیداتوری کاملا پرداخت شده بلومبرگ هستند.»

  افزایش تمایل به رای دادن

رویترز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی اعلام کرده که تمایل به رای دادن در مناطقی که به‌طور سنتی به دموکرات‌ها رای می‌دهند به‌طوری چشمگیری در حال افزایش است؛ در حالی که چنین فضایی در مناطق و ایالت‌های متمایل به جمهوری‌خواهان دیده نمی‌شود.

در این گزارش آمده: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کمپین ضد ترامپ «موج آبی» که در سال 2017 و پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ‌سفید شکل گرفته هنوز در بسیاری از مناطق پرجمعیت مراکز شهری ایالات متحده فعال است. همچنین تمایل به رای دادن در مناطقی که به‌طور سنتی تحت کنترل دموکرات‌هاست به‌طور چشمگیری بیش از مناطق قرمز (تحت کنترل جمهوری‌خواهان) در حال افزایش است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم در مناطق شهری نسبت به مناطق حومه‌ای تمایل بیشتری به رای دادن دارند. این در حالی است که در انتخابات سال 2016 دونالد ترامپ بیشتر آرای خود را نه از شهرهای بزرگ که از مناطق حومه‌ای و روستایی کسب کرده بود. مشارکت بیشتر رای‌دهندگان در انتخابات در مناطق شهری به حزب دموکرات کمک کرد تا در انتخابات‌ سال گذشته پیروزی‌های سیاسی چشمگیری را به دست بیاورند.

نیکلاس والنتینو کارشناس علوم سیاسی دانشگاه میشیگان می‌گوید: «دموکرات‌ها بسیار عصبانی هستند. بسیاری دولت فعلی را تهدیدی وجودی برای نظام قانون اساسی ایالات متحده می‌دانند. به همین دلیل بسیاری که در انتخابات گذشته ترجیح دادند تا به پای صندوق‌های رای نروند در این انتخابات (2020) آماده هستند تا برای تغییر مسیری که کشور امروز در آن قرار گرفته پای صندوق‌های رای بروند.»

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ میلادی ایالات متحده امریکا، پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور است که سوم نوامبر برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر