عقب‌نشینی تجاری پکن در برابر واشنگتن

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۹۰۴
عقب‌نشینی تجاری پکن در برابر واشنگتن

گروه جهان|

چین تقاضا برای معافیت از تعرفه واردات ۶۹۶ کالای وارداتی از ایالات متحده شامل محصولات کشاورزی و انرژی مانند گوشت خوک، سویا، گاز طبیعی مایع، نفت خام   همچنین انواع تجهیزات پزشکی و دماسنج پزشکی را پذیرفته است. این معافیت‌ها سومین و قابل‌توجه‌ترین معافیت‌هایی بودند که از زمان آغاز مناقشه تجاری با امریکا، از سوی چین اعطا شده و صدور آنها یک ماه پس از امضای فاز اول توافق تجاری میان واشنگتن و پکن روی داده است. چین همچنین متعهد شده که خرید کالاها و خدمات امریکایی را به میزان ۲۰۰ میلیارد دلار در دو سال آینده افزایش دهد.

به‌گزارش نشریه ساوت چاینا مونیتورینگ پست، وزارت مالی چین روزسه‌شنبه همچنین اعلام کرد که در راستای اجرای فاز نخست توافق تجاری با امریکا از چهاردهم فوریه (جمعه گذشته) تعرفه برخی از کالاهای امریکایی را از 10درصد به 5 درصد و برخی دیگر از کالاها را از

 5 درصد به 2.5 درصد کاهش داده است. در مقابل ایالات متحده نیز تعرفه اضافی 15درصدی بر 120 میلیارد دلار کالای چینی را به 7.5درصد کاهش داده است.  طبق بیانیه وزارت دارایی چین، سایر کالاهایی که مشمول معافیت از پرداخت تعرفه واردات وضع شده در طول مناقشه تجاری دو جانبه شدند اتانول، ذرت و گندم هستند. برخی از دستگاه‌های پزشکی و فلزات شامل سنگ و کنسانتره مس، قراضه مس و قراضه آلومینیوم هم مشمول معافیت از تعرفه واردات می‌شوند. دولت چین پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که احتمالا ممنوعیت واردات تمامی محصولات مرغداری از ایالات متحده را برخواهد داشت.

صدور این معافیت‌ها در حالی روی می‌دهد که شیوع ویروس کرونا اقتصاد چین را فلج کرده است. مقامات چین محدودیت‌های سفر و حمل و نقل را به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا وضع کرده‌اند. این ویروس تاکنون حدود ۱۹۰۰ قربانی گرفته و بیش از ۷۰ هزار نفر را در چین آلوده کرده است.

پیش از اقدام چین در پذیرش معافیت تعرفه‌ای کالاهای امریکایی، شماری از مقامات امریکایی و تحلیل‌گران به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، توانایی چین برای عمل به تعهدات خرید که در فاز اول توافق تجاری قید شده است را زیر سوال برده بودند. شیوع ویروس کرونا که نخستین‌بار در شهر ووهان در دسامبر مشاهده شد، باعث تعطیل شدن کارخانه‌ها یا فعالیت آنها با حداقل ظرفیت شده است. مردم از ترس ابتلا به ویروس کرونا از خانه خارج نمی‌شوند و در مکان‌های عمومی رفت و آمد ندارند و این امر باعث افت شدید مصرف شده است.

موافقت چین با افزایش کالاهای مستثنی از تعرفه‌های بیشتر با استقبال معامله‌گران مواجه شده است. به‌گزارش رویترز، در وال‌استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز پیش خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۹درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۹هزار و ۳۹۸.۰۸ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اندپی۵۰۰» با ۰.۱۸درصد افزایش تا سطح ۳۳۸۰.۱۶واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی«نزدک کامپوزیت» با صعود ۰.۲درصدی در سطح ۹۷۳۱.۱۸ واحدی بسته شد.

  درخواست تعویق واردات از امریکا

کاهش تعرفه‌ها و تعهد دوباره به خرید کالاها و خدمات امریکایی به ارزش 200 میلیارد دلار از سوی پکن در شرایطی است که اقتصاددانان دولتی و موسسات تجاری چین از دولت خواسته‌اند تا خریدهای خود را از ایالات متحده به علت شیوع کرونا به تعویق بیندازد.

ساوث چاینا مورنینگ‌پست نوشته، اقتصاددانان دولتی چین معتقدند که شیوع کرونا تقاضا در بازار چین را برای اقلام امریکایی کاهش داده و پکن باید واردات را بر اساس توافق با آن کشور به تاخیر بیندازد. به اعتقاد آنان، تجارت در بسیاری از بخش‌های کشور خوابیده است و تدارکات و پشتیبانی نیز روند حرکتی حلزونی دارد و در این شرایط بازار کشش خریدهای بزرگ ندارد.

چین با امریکا در ماه ژانویه به توافق رسید که برای مدت ۲ سال نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از جمله حدود۴۰میلیارد دلار فرآورده‌های کشاورزی خریداری کند. «شو چی یوان» کارشناس اقتصادی مستقر در چین گفته دولت باید با امریکا در این باره وارد رایزنی شود و درخواست تعویق این توافق را ارایه کند.

او گفته اجماع‌نظر گسترده‌ای میان چرخه‌های تجاری داخلی و بین‌المللی وجود دارد مبنی بر اینکه کرونا اقتصاد چین را تحت فشار شدیدی قرار داده است. «شو» که از اعضای برجسته آکادمی علوم اجتماعی چین است، گفته: «باید با امریکا وارد مذاکره شد و درخواست کرد که این خریدها به زمان مناسب دیگری موکول شود.»  بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که کرونا دست‌کم در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ میلادی رشد اقتصادی چین را از مدار پایداری و پویایی خارج می‌کند. پکن در تلاش است تا فعالیت‌های اقتصادی را در خارج از استان هوبئی کانون شیوع بیماری در مرکز این کشور از سربگیرد اما همزمان نگران شیوع دوباره این ویروس است. برآوردها حاکی است که بیشتر کارخانه‌ها با ظرفیت کامل فعال نشده‌اند و اتاق بازرگانی امریکا در شانگهای می‌گوید که ۸۰درصد از کارخانه‌های امریکایی قادر به راه‌اندازی خطوط تولید نیستند.

«شو چی یوان» تاکید کرده خریدهای بزرگی نظیر خرید هواپیما و ماشین‌آلات و بسیاری از تجهیزات دیگر از امریکا باید به تاخیر بیفتد. بر اساس یکی از بندهای توافق تجاری چین و امریکا، اگر مورد غیرمنتظره‌ای که مقصر آن دو طرف نباشند یا بلایای طبیعی رخ دهد که باعث بروز مشکل در اجرای مفاد توافق شود، دو طرف باید درخصوص شرایط جدید رایزنی کنند. «شو چی یوان» گفته که از سرگیری مذاکرات کار ساده‌ای نیست اما بهتر است چین ابتدا موضوع را روی میز گفت‌وگوها قرار دهد.

 

ارسال نظر