قمار بزرگ غنی با برگ انتخابات

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۹۰۳
قمار بزرگ غنی با برگ انتخابات

گروه جهان|

 کمیسیون انتخابات افغانستان محمد اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد. این انتخابات در ششم مهر برگزار شده بود. بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات، محمد اشرف غنی با کسب 50.56 درصد از آرا برنده انتخابات است. او در مجموع ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای از مجموع یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای معتبر را برده است. عبدالله عبدالله اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی غنی تاکید کرده نتیجه انتخابات تقلبی را نمی‌پذیرد.

عبدالله عبدالله سه‌شنبه در واکنش به نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون گفته: «نتیجه تقلبی را نمی‌پذیریم و تنها نتیجه آرای پاک و شفاف برای ما قابل قبول است.» بنا بر آمارهای اعلام شده، عبدالله ۷۲۰هزار و ۸۴۱ رای معادل 39.52درصد از کل آرا را برده است.

یکی از اعضای تیم انتخاباتی عبدالله به روزنامه هشت صبح افغانستان گفته: «یک نهاد نامشروع یک نتیجه نامشروع را در مخالفت صریح با قانون اعلان می‌کند و این کودتایی است علیه دموکراسی و رأی مردم.» او افزوده است که رهبران ثبات و هم‌گرایی اطمینان دارند که اظهارات کمیسیون انتخابات افغانستان در واقع خواست دولت فعلی است. این عضو تیم انتخاباتی عبدالله هشدار داده آنچه که پس از این اتفاق می‌افتد، مسوولیتش به دوش کسانی است که از قانون تخلف کردند و قاعده بازی را برهم زدند.

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ششم مهر برگزار شد و قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات به تاریخ ۲۷مهر اعلام شود اما چندین بار به تاخیر افتاد. نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ اول بهمن با پیشتازی محمد اشرف‌غنی اعلام شد اما عبدالله عبدالله متحد اشرف غنی در حکومت وحدت ملی و رقیب جدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری، این نتایج را نپذیرفت. پیش از این و در پی اعلام نتایج ابتدایی، محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری کنونی، با کسب ۹۲۳ هزار و ۸۶۸ رای 50.64 درصد آرا را به دست آورده بود. عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی با گرفتن ۷۲۰ هزار و ۹۹۰ رای معادل39.52 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت اما این نتایج را نپذیرفت.  «اطلاعات‌روز افغانستان» درباره اعلام غیرمنتظره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نوشته: پس از اعلام امضای توافق‌نامه صلح میان طالبان و نیروهای امریکایی در چند روز آینده، اشرف غنی بر آن شد که با اعمال فشار بر کمیسیون مستقل انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه‌ انتخابات را اعلام و او به عنوان پیروز انتخابات معرفی شود تا به عنوان رییس‌جمهور منتخب در مذاکرات دست بالا را داشته باشد. اما واقعیت این است که روند قانونی، اجرا و پیگیری شکایات توسط کمیسیون انتخابات روندی طولانی، نیازمند دقت، زمان و سازوکارهای قانونی از جمله تدوین و تصویب طرح بازشماری آراست. رویکرد سراسیمه‌ و شتاب‌زده‌ کمیسیون مستقل انتخابات در اعلام نتایج به بازی گرفتن روندهای قانونی است. کمیسیون انتخابات به معنای واقعی کلمه، جایگاه، اقتدار، استقلال و صلاحیت‌‌هایش را به بازیچه دست ارگ ریاست‌جمهوری تبدیل کرد. در ادامه این گزارش آمده: نتیجه انتخابات در شرایطی سراسیمه اعلام شده که رهبران ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله در روزهای گذشته بارها هشدار داده بودند در صورتی که روند رسیدگی به شکایات فاقد شفافیت باشد، با تشکیل دولت ثبات و همگرایی حکومت موازی تشکیل خواهند داد. این در حالی است که بسیاری از ناظران باور دارند که نه اشرف غنی رییس‌جمهوری فعلی افغانستان، قادر است تا حکومتی به زعم خود منتخب و پیروز تشکیل دهد و نه تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله توان و امکان‌ عملی کردن تهدید تشکیل دولت موازی را دارد.

این سکه یک روی دیگر هم دارد. اکنون با اعلام نتایج از طرف کمیسیون انتخابات، دفتر ریاست‌جمهوری علاوه بر طیف گسترده‌ای از مخالفان سرسخت و جدی داخلی با مخالفت ایالات متحده هم مواجه خواهد شد. دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 که در پیش دارد به یک پیروزی مهم در سیاست خارجی نیاز دارد. برهمین اساس صلح با طالبان و خروج نیروهای امریکایی از جنگ بی‎پایان افغانستان برگ برنده او در رقابت‌های پیش‌رو خواهد بود. برهمین اساس واشنگتن احتمالا اجازه نخواهد داد که اشرف غنی تلاش‌های دیپلماتیک فشرده و یک‌ساله‌اش در مورد صلح افغانستان را بی‌اثر کند. بنا براین ماحصل برخورد بی‌پروایانه دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان با قوانین انتخاباتی و بلوف‌ها و هشدارهای ثبات و همگرایی، تضعیف‌ موقعیت و جبهه «جمهوری اسلامی افغانستان» در یکی از حساس‌ترین شرایط حیات سیاسی معاصر این کشور است.

بر اساس جدول زمانی ترتیب شده اگر برنامه مطابق آنچه چیده شده، پیش برود، کمتر از یک ماه به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی باقی‌مانده است. در این زمان کوتاه دو جناح سیاسی عمده کشور به جای تمرکز بر فرآیند صلح و آمادگی‌های سیاسی و نظامی برای آغاز مذاکرات سرنوشت‌ساز و حساس بین‌الافغانی احتمالا درگیر یک جنگ فرسایشی و باخت-باخت تمام‌عیار خواهند شد که تاوان‌اش را مردم افغانستان، نسل دو دهه پس از طالبان و ارزش‌ها و دستاوردهای 20 سال اخیر می‌پردازند. واقعیت این است که رویکرد اخیر دفتر ریاست‌جمهوری و هشدارهای تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله موضع و اقتدار طالبان را در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تقویب می‌کند. رهبران طالبان به‌طور هماهنگ و یکدست پای میز مذاکرات خواهند نشست و جنگجویان و فرماندهان نظامی این گروه با روحیه مضاعف و بلوف پیروزی در جبهه‌های جنگ منتظر سیاستمداران دولت افغانستان هستند. این‌سو اما کسانی که مکررا ادعا می‌کنند حافظ جمهوریت، منافع و ارزش‌های افغانستان جدید هستند، بی‌اعتنا به حساسیت وضعیت و مسوولیتی که بر دوش دارند، مشغول نزاع بر سر پست‌های وزارت‌ و ارسال هشدارهای تجزیه جمهوری اسلامی افغانستان هستند.

 

ارسال نظر