کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۶:۱۱
کد خبر: ۱۶۳۸۳۵

ناتو از ترکیه در ادلب حمایت نمی‌کند

یک منبع در ناتو از عدم تمایل این پیمان برای حمایت نظامی از ترکیه در استان ادلب سوریه خبر داده است. به‌گزارش خبرگزاری تاس، یک منبع دیپلماتیک گفته کشورهای عضو این پیمان از فعالسازی بند پنجم پیمان دفاعی ناتو به‌دلیل کشته شدن سربازان ترکیه ابتدای فوریه در ادلب حمایت نخواهند کرد. بند پنجم پیمان دفاعی ناتو هسته اصلی آن است که ۱۹۴۹ به امضا رسید و طبق آن کشورهای عضو این پیمان موظف هستند تا در صورت حمله به یکی از آنها کمک نظامی برسانند. در هفته‌های اخیر تنش‌های ترکیه با سوریه و روسیه در ادلب بالا گرفته است.

هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی در عربستان

بخش‌هایی از مزارع کشاورزی و مناطق روستایی در دو کشور عربستان سعودی و یمن آماج حمله میلیون‌ها ملخ صحرایی قرار گرفته است. این در حالی است که این آفت بزرگ کشاورزی سال‌هاست کشورهای شاخ آفریقا را با تهدیدهای جدی روبرو کرده است. روزنامه کویتی الرای نوشته، چهار منطقه روستایی در ریاض، قصیم، حائل و یکی از استان‌های شرقی این کشور در معرض هجوم انبوهی از ملخ‌های صحرایی قرار گرفته‌اند. ملخ‌های صحرایی با تغذیه از گیاهان و محصولات کشاورزی در کشتزارها و مزارع تهدیدی جدی و مهم برای امنیت غذایی به شمار می‌روند.

راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای در امارات

سازمان نظارت هسته‌ای در امارات مجوز راه‌اندازی اولین رآکتور هسته‌ای براکه را صادر کرد. به‌گزارش روسیاالیوم، معاون رییس شورای اداره سازمان نظارت هسته‌ای امارات گفته مجوز راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای براکه صادر شده که مدت آن ۶۰ سال است. براکه اولین نیروگاه هسته‌ای در منطقه خلیج فارس است و در زمان تکمیل شامل چهار رآکتور با قدرت ۵۶۰۰ مگاوات خواهد بود.

هشدار عمران‌خان درباره ملی‌گرایی افراطی هند

نخست‌وزیر پاکستان در اجلاس جهانی آوارگان سازمان ملل هشدار داده، ایدئولوژی ملی‌گرای افراطی که هند در پیش گرفته می‌تواند منجر به وقوع یک بحران جدید آوارگان در منطقه شود. به‌گزارش اسپوتنیک، عمران‌خان از 2018 که به قدرت رسیده همواره از گفت‌وگو با هند حمایت کرده اما در پی دو اقدام جنجالی دهلی‌نو ـ لغو وضعیت ویژه خودمختاری کشمیر و اصلاح قانون اعطای شهروندی با هدف دادن شهروندی هند به اتباع غیرمسلمان سه کشور همسایه افغانستان، پاکستان و بنگلادش به جامعه جهانی نسبت به نادیده گرفتن ایدئولوژی ملی‌گرای افراطی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند هشدار داده است.

 

ارسال نظر