کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۷۶

دیدار اردوغان و عمران‌خان در اسلام‌آباد

رییس‌جمهوری ترکیه در سفر به اسلام‎آباد با عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرد. اردوغان علاوه بر دیدار با عمران‌خان در نشست مشترک پارلمان و سنا سخنرانی کرد. پیش‌بینی می‌شود این دیدار همکاری‌های اقتصادی دو کشور را به شکل چشمگیری افزایش دهد. طبق اعلام مسوولان پاکستانی، دیدار اردوغان و عمران‌خان بیش از یک ساعت طول کشیده و دو طرف در خصوص آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو کردند. قرار است تفاهم‎نامه‌های متعددی میان دو کشور امضا شود.

عربستان دیدار نتانیاهو و بن‌سلمان را رد کرد

وزیر خارجه عربستان اخبار منتشر شده درخصوص احتمال دیدار بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان را رد کرده است. به‌گزارش رویترز، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان، گفته انجام چنین دیداری به هیچ‌وجه در دستور کار نیست. او گفته: «سیاست عربستان از ابتدای درگیری فلسطین و اسراییل کاملا واضح بوده و ریاض و تل‌آویو هیچ روابطی با هم ندارند و عربستان همواره کنار فلسطین بوده و خواهد بود. » بن‌فرحان تصریح کرده عربستان و اتحادیه عرب همواره تاکید داشته‌اند که در صورت ایجاد راه‌حلی عادلانه برای مساله فلسطین، آماده عادی‌سازی روابط با تل‌آویو هستند اما تا آن زمان سیاست‌های عربستان ثابت خواهد بود.

ترکیه ناقضان آتش‌بس ادلب را تهدید کرد

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، علیه ناقضان آتش‌بس در ادلب به زور متوسل می‌شود. همچنین نیروهای ترکیه‌ای پایگاه‌های ارتش سوریه را در این منطقه هدف قرار دادند. به‌گزارش اسکای‌نیوز، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، کشورش همه تدابیر را علیه کسانی که آتش‌بس را نقض می‌کنند به ویژه گروه‌های تندرو به کار گرفته و آنها را مجبور خواهد کرد به آتش‌بس پایبند باشند. او گفته، آنکارا برای تضمین آتش‌بس و کنترل ادلب، تجهیزات و یگان‌های نظامی بیشتری به این منطقه می‌فرستد. ترکیه این منطقه را زیرنظر خواهد گرفت. همچنین منابعی از حمله ارتش ترکیه به پایگاه‌های ارتش سوریه در ادلب خبر دادند.

موافقت عراق با ازسرگیری فعالیت ناتو

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تأکید کرده بغداد با ازسرگیری برخی از فعالیت‌های ناتو در عراق موافقت کرده است. به‌گزارش روسیا الیوم، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفته: «دولت عراق تمایل خود را به تکمیل ماموریت ناتو درباره آموزش نیروهای عراقی نشان داده است. » او هفته گذشته گفته بود گسترش حضور نظامی ناتو در عراق با موافقت بغداد خواهد بود. پارلمان عراق اخیرا لایحه‌ای را مبنی‌ بر لزوم اخراج نیروهای خارجی از این کشور تصویب کرد .

 

ارسال نظر