مهره ترامپ در صندوق بین المللی پول

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۴۸۵
مهره ترامپ در صندوق بین المللی پول

گروه جهان|

 جافری اوکاموتو مقام ارشد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و از اعضای سابق کنگره امریکا قرار است که جانشین دیوید لیپتون فرد شماره دو صندوق بین‌المللی پول شود. برخی تحلیلگران با اشاره به نزدیکی روابط اوکاموتو با جمهوری‌خواهان و دولت امریکا، از خیز رییس‌جمهوری امریکا برای کنترل بیشتر بر صندوق بین‌المللی پول سخن می‌گویند.

فایننشیال‌تایمز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه نوشته که جافری اوکاموتو که در سال‌های اخیر به‌شدت سرگرم مدیریت کردن روابط دولت دونالد ترامپ با نهادهای اقتصادی بین‌المللی بوده، در وزارت خزانه‌داری امریکا بر امور مالی بین‌المللی تمرکز داشته است. با این حال اوکاموتو 35 ساله احتمالا تجربه دیوید لیپتون را ندارد. لیپتون نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های صندوق بین‌المللی پول داشت. به اعتقاد ناظران، انتخاب فردی بدون سابقه و تجربه چون جافری اوکاموتو به جای فرد باتجربه‌ای چون لیپتون بسیاری را در صندوق بین‌المللی پول متعجب خواهد کرد.

در این میان برخی منابع دیگر نیز اعلام کرده‌اند که انتخاب اوکاموتو هنوز قطعی نیست و از آنجایی که نامزدهای دیگری نیز برای این کرسی وجود دارد این احتمال هست که نظر دونالد ترامپ در روزهای آینده تغییر کند. کریستینا جورجیوا رییس صندوق بین‌المللی پول، هفته گذشته اعلام کرد که دیوید لیپتون قصد دارد تا در پایان فوریه از سمت خود کناره‌گیری کند.

دیوید لیپتون بیش از 9 سال است که کرسی نایب‌رییسی صندوق بین‌المللی پول را در اختیار دارد و در این مدت نقش بسیار مهمی در مدیریت بسته‌های نجات مالی چند میلیارد دلاری برای کشورهای مختلف از آرژانتین و اوکراین گرفته تا پاکستان و کشورهای منطقه یورو بازی کرده است.

ایالات متحده امریکا به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار صندوق بین‌المللی پول به‌طور سنتی قائم مقام رییس صندوق بین‌المللی پول را انتخاب می‌کند؛ در حالی که کشورهای اروپایی وظیفه انتخاب رییس صندوق را برعهده دارند.

فایننشیال‌تایمز نوشته که جانشین دیوید لیپتون پس از مذاکرات کریستینا جورجیوا رییس صندوق بین‌المللی پول، و استیو منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، انتخاب شده و سپس توسط هیات‌مدیره صندوق که در واقع نمایندگان دولت‌های عضو این نهاد مالی هستند تایید می‌شود.

برخی تحلیلگران انتخاب اوکاموتو را اقدامی می‌دانند که در صورت تحقق باعث افزایش نفوذ امریکا بر این صندوق خواهد شد، روندی که می‌تواند به عنوان اهرم فشار از سوی واشنگتن علیه چین به کار گرفته شود. پیش از این، دیوید مالپاس رییس امریکایی بانک جهانی که از زمان روی کار آمدنش با افزایش اعطای وام به چین مخالفت کرده، گفته بود این بانک تمایلی برای اعطای وام جدید به چین برای مقابله با ویروس کرونا ندارد اما آماده ارایه کمک‌های فنی به چین است.

جافری اوکاموتو از سال ۲۰۱۷میلادی جز هیات مذاکره‌کننده امریکا با چین در مسائل تجاری و مسوول نمایندگی امریکا در جلسات توسعه کارگروه هفت و گروه ۲۰ بوده است. این فرد که احتمالا یکی از جوان‌ترین مدیران صندوق خواهد شد دانش‌آموخته سیاست عمومی در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه جورج تاون است.

در حالی که جافری اوکاموتو روابط بسیار نزدیکی با دولت ترامپ دارد، دیوید لیپتون قائم مقام پیشین رییس صندوق بین‌المللی پول اختلاف دیدگاه شدیدی با ترامپ داشت. لیپتون به عنوان یکی از با سابقه‌ترین مدیران این نهاد مهم جهانی و مدیر ارشد وزارت خزانه‌داری در دوره بیل کلینتون و مشاور باراک اوباما، مواضعی نزدیک به دموکرات‌ها دارد.

گفته شده، اوکاموتو پیش از پیوستن به تیم دولت ترامپ، با جمهوری‌خواهان هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا به عنوان مشاور مالی همکاری نزدیکی داشته است. اوکاموتو در جریان مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین نیز نقش مهمی داشته است، جایی که استیو منوچین و رابرت لایتزر نماینده امریکا در امور تجاری در هیات مذاکره‌کننده امریکایی حضور داشتند.

  ترامپ تهدیدی برای جهان

صندوق بین‌المللی پول از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ بارها از سیاست‌های تجاری امریکا انتقاد کرده و جنگ تجاری و تعرفه‌ای که از سوی واشنگتن کلید زده شده را عامل تلاطم در بازارهای جهانی و کُندی رشد اقتصادی جهان- و حتی در آینده ایالات متحده- خوانده است.

این در حالی است که ترامپ این انتقادها را رد کرده و مدعی است که کشورش در بهترین شرایط اقتصادی است. او در نطق سالانه اخیر خود در کنگره چنان درباره شرایط خوب اقتصادی ایالات متحده اغراق کرد که صدای اعتراض جوزف استیگلیتز دارنده جایزه نوبل اقتصاد، را هم بلند کرد. استیگلیتز هشدار داد که عملکرد امریکا طبق نظر همفکران ترامپ به‌ویژه در زمینه امید به زندگی، تناسب اشتغال و نابرابری، ضعیف است. علاوه بر این، تولید، اشتغال، بیکاری و دستمزدهای واقعی بحران را پشت سر گذاشته‌اند. اما مساله اینجاست که محرک‌های مالی سنگینی که به بدنه اقتصاد تزریق شده است به سهم خود یک کسری مالی ساختاری عظیم و ماندگار بر اقتصاد تحمیل کرده است. این نمی‎تواند در نوع خود یک پیشرفت عظیم به حساب بیاید.

فایننشیال‌تایمز نوشته: «ترامپ یک عوامفریب، ناسیونالیست، دروغگوی غیرخویشتندار، تحسین‌کننده ستمگران و مستبدان است. از تبرئه محاکمه استیضاح ترامپ؛ جمهوری کبیر امریکا جان سالم به در برد و انتخاب مجدد این مرد تقریبا مسجل شد. این موضوع نه تنها برای امریکا که برای کل جهان یک مساله فوق‌العاده حایز اهمیت است.ترامپ با این روحیه تجارت پیشگی و دوجانبه‌گرایی‌اش، موشک‌های روشنفکری و اخلاقی را به نظام تجارت جهانی پرتاب کرده است. روحیه معامله‌گری ترامپ و تمایل او برای به خدمت گرفتن همه ابزارهای قدرت امریکا، یک دنیای بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی از جهان ساخته است که نه فقط حکومت‌ها را که تجارت‌ها را هم به دردسر انداخته است. این سر درگمی جهان در دوره دوم ریاست‌جمهوری او بدتر هم خواهد شد.»

 

ارسال نظر