پیشتازی «سندرز» سقوط «بایدن»

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۹۶
پیشتازی «سندرز»  سقوط «بایدن»

گروه جهان| آیت وکیلیان|

بعد از برگزاری انتخابات دموکراتها در آیووا که با حاشیه‌های زیادی همراه شد، این کارزار انتخاباتی آنها به ایستگاه «نیوهمپشایر» رسید؛ برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت و جو بایدن معاون رییس‌جمهوری پیشین امریکا که طی روزهای اخیر آغازی آشفته و دشوار در انتخابات مقدماتی حزبی در ایالت «آیوا» داشتند، خود را به معرض آزمون ایالت نیوهمپشایر قرار دادند و آنگونه که تحلیلگران ارزیابی می‌کنند، این کارزار به احتمال زیاد می‌تواند سرنوشت انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها را تعیین کند. از اتفاقات مهم این رویداد انتخاباتی مهم در قعر قرار گرفتن جو بایدن بود. نتایج نظرسنجی‌ها درباره نامزد‌های حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا از صدرنشینی نماینده ایالت ورمونت حکایت دارد.

سندرز در عرصه رقابت با «جو بایدن» پیشتاز است. به گزارش سی‌ان‌ان از صعود برنی سندرز به راس فهرست نامزد‌های حزب دموکرات و کاهش حمایت رای‌دهندگان از جو بایدن خبر داد. در این گزارش آمده که: نتایج نظرسنجی درباره نامزد‌های حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا از صدرنشینی نماینده ایالت ورمونت در سنا با ۲۵ امتیاز حکایت دارد. دانشگاه کوینیپیاک در آستانه انتخابات مقدماتی نیو همپشایر، این نظرسنجی را برگزار کرد. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که جایگاه ضعیف بایدن، معاون سابق رییس‌جمهور، در آیوا که در مکان چهارم ایستاده بود، باز هم بدتر شده و رتبه وی با ۹ امتیاز کاهش به ۱۷ رسیده است.

براساس نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک، مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک که تاکنون میلیون‌ها دلار از پول خود هزینه کرده است نیز به جایگاه سوم و جلوتر از الیزابت وارن و پیت بوتجِج صعود کرده است. این درحالی است که به نظر می‌رسد، نتایج یک نظرسنجی دیگر هم بر چالش‌های پیش روی بایدن تاکید دارد. نتایج نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد، ۱۷ درصد از رای‌دهندگان دموکرات و مستقل که ثبت نام کرده‌اند، رای خود را به بایدن خواهند داد، که پنج درصد کمتر از نتیجه نظرسنجی مشابهی است که هفته پیش انجام شده بود.

«دیکسویل ناچ» در ایالت نیوهمپشایر نخستین شهری بود که پنج واجد شرایط با ورود به نیمه‌شب سه‌شنبه آرای خود را در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا به صندوق انداختند، نتایجی که از دو شهر کوچک دیگر این ایالت به دست آمد حکایت از آن دارد که جو بایدن در نخستین شمارش آرای ماخوذه در قعر جدول قرار دارد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه گزارش داد: بنابر نتایج اولیه از سه شهر دیکس ویل ناچ، «هارتس لوکیشن» و «میس فیلد»، «ایمی کلوبشار» سناتور دموکرات از ایالت مینه سوتا تاکنون با کسب هشت رای توانسته است با ۲۹.۶ درصد آرا در صدر نامزدهای دموکرات قرار گیرد. بنابر این این گزارش؛ برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت نیز با چهار رای ماخوذه و کسب ۱۴.۸ درصد آراء و الیزابت وارن نیز با همین تعداد رای در رده دوم قرار دارند. این درحالی است که جو بایدن معاون اول پیشین رییس‌جمهوری امریکا فقط با اخذ دو رای و کسب ۷.۴ درصد آرا در قعر جدول این رای‌گیری قرار گرفت. سی‌ان‌ان افزود: از پنج رای ماخوذه در روستای دکسویل ناچ، دو دموکرات به به مایکل بلومبرگ که نام وی دراین رای‌گیری لحاظ نشده بود، و یک رای هم به پیت بوتیجیج و یک رای هم به برنی سندرز داده شد و تنها رای‌دهنده جمهوری‌خواه نیز به بلومبرگ رای داد. رای‌دهندگان این بخش از امریکا تاکنون توانسته‌اند با آرای خود در سه مورد از پنج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به درستی برنده آتی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا را تعیین کنند.

    دموکرات‌ها نامزد تاثیرگذار

برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ ندارند

تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان با توجه به فرار دونالد ترامپ از مهلکه استیضاح در مجلس سنا، درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا گفت: نامزدهای حزب دموکرات نشان داده‌اند که از شرایط لازم برای تاثیرگذاری بر رای‌دهندگان برخوردار نیستند. «فرید زکریا» روز دوشنبه در تحلیل خود گفت: آنچه در انتخابات انجمن‌های حزبی ایالت آیوا رخ داد برای دموکرات‌ها بسیار نگران‌کننده است. حضور رای‌دهندگان آیوا در انتخابات میان دوره‌ای سوم فوریه (دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه) به مراتب پایین‌تر از حضور آنها در انتخابات ۲۰۰۸ میلادی بود که باراک اوباما آنها را تشویق به شرکت در این کار کرده بود. زکریا ادامه داد: به نظر می‌رسد انتخابات ۲۰۲۰ همانند انتخابات ۲۰۱۶ خواهد بود. این تحلیلگر سی‌ان‌ان افزود: چنانچه به انتخابات مقدماتی ۲۰۱۶ امریکا نگاه کنیم، می‌بینیم همه ۱۲ نامزد جمهوری‌خواه بر علیه ترامپ تلاش کردند، به‌طوری که لیندزی گراهام سناتور کهنه‌کار امریکایی، او را خطری برای کشور تلقی کرد اما در نهایت زمانی که ترامپ به عنوان نامزد برگزیده این حزب اعلام شد، همه جمهوری‌خواهان در پشت سر او قرار گرفته و امروز شاهد حمایت ۹۵ درصدی آنها از ترامپ هستیم. زکریا به برنی سندرز و پیته بوتیجیج، دو نامزد دموکرات، یکی ۷۹ ساله و دیگری ۳۸ ساله اشاره کرد و گفت: هریک مولفه‌ای دارند که تکمیل‌کننده این نامزد واقعی نیست؛ دموکرات‌ها تنها در فکر شکست دادن ترامپ و تمرکز بر پیروزی در انتخابات هستند درحالی که جمهوری‌خواهان نهفته در دروغ هستند.

 

ارسال نظر