لندن به‌دنبال متحدان تجاری در پسا برگزیت

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۳۵
لندن به‌دنبال متحدان تجاری در پسا برگزیت

گروه جهان|

 دولت بریتانیا در نظر دارد که طرح‌های کاهش تعرفه واردات کالاهای خارجی به بریتانیا را در چارچوب توافق‌های تجاری پسابرگزیت کاملا تغییر دهد.

به‌گزارش گاردین، وزارت تجارت خارجی بریتانیا تصمیم گرفته تا رژیم فعلی اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی را به جای متوقف کردن بخش‌هایی از آن، ساده‌تر کند. این رژیم تعرفه‌ای را دولت ترزا می‌نخست‌وزیر سابق بریتانیا، به‌طور موقت و برای خروج احتمالی بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا در نظر گرفته بود.  بنا بر این گزارش، «لیز تراس» وزیر تجارت بریتانیا، گفته با دست‌اندارکاران تجارت خارجی و تجار درباره ساده‌سازی طرح‌های تعیین تعرفه روی کالاهای وارداتی مشورت خواهد کرد. به‌گفته این مقام بریتانیایی، طرحی که دولت بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، به‌دنبال آن است گزینه‌های قوی‌تر و کاهش هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان است.  وزیر تجارت بریتانیا گفته هدف از این طرح بررسی ساده‌سازی قوانین و تنظیم تعرفه‌های مناسب برای مشاغل و سهامداران بریتانیایی است. به گفته لیز تراس، تعرفه‌های بریتانیا بر کالاهای وارداتی کمتر از 2.5درصد احتمالا حذف شده و تعرفه‌های بالاتر نیز تا 2.5درصد، 5درصد و 10 درصد گرد خواهد شد. تعرفه کالاهایی همچون کپسول‌های آتش‌نشانی و یخچال‌های خانگی که زیر 2.5درصد هستند ممکن است از فهرست کالاهایی که مشمول تعرفه می‌شوند حذف شوند.

    تفاهم اولیه تجارت آزاد با استرالیا

در همین حال، دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا، در جریان نخستین سفر خارجی خود پس از آغاز اجرای برگزیت، با هدف تمهید مقدمات عقد قرارداد تجارت آزاد با استرالیا، به کانبرا رفت.  به‌گزارش یورونیوز، راب پس از دیدار با مرایز پِین، همتای استرالیایی خود از عزم دو کشور برای امضای فوری قرارداد بی‌سابقه تجارت آزاد خبر داد و گفت که دو طرف متعهد شده‌اند تا برای شناسایی فرصت‌های اقتصادی و تجاری جدید، با یکدیگر در شبه قاره هند نیز همکاری کنند.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین به استرالیا اطمینان داده که تصمیم هفته جاری لندن برای محدود‌سازی فعالیت شرکت چینی هوآوی در شبکه ارتباطات سیار این کشور، مانعی برای توسعه روابط اقتصادی و امنیتی استرالیا و بریتانیا نخواهد بود.

کانبرا نیز پیشنهاد لندن برای همکاری آژانس‌های فضایی دو کشور را پذیرفت که به موجب آن وضوح تصویربرداری ماهواره‌ای استرالیا افزایش می‌یابد؛ امری که موجب واکنش سریع‌تر به آتش‌سوزی‌ها می‌شود.

در جریان آتش‌سوزی‌های اخیر در استرالیا که از ماه سپتامبر گذشته به وقوع پیوسته، حداقل ۳۳ نفر کشته شده‌اند و نزدیک به ۳ هزار منزل مسکونی نیز در آتش سوخته‌است .

راب مقصدهای بعدی دور تازه سفرهای خارجی خود را ژاپن، مالزی و سنگاپور اعلام و ابراز امیدواری کرده که قراردادهای تجاری جدید بریتانیا با قدرت‌های اقتصادی جهان هر چه سریع‌تر نهایی شود. پیش‌تر امریکا نیز برای امضای قرارداد تجارت آزاد با بریتانیا پیشقدم شده بود.

بریتانیا پس از آغاز اجرای برگزیت، تا ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی فرصت دارد تا بر سر جزییات دقیق روابط تجاری با اتحادیه اروپا به نتیجه برسد. طی این دوره زمانی که از آن با عنوان دوره انتقالی یاد می‌شود، بریتانیا همچنان عضو بازار مشترک تجاری اروپاست. این کشور در تلاش است تا طی همین دوره انتقالی، روابط تجاری خود با سایر کشورهای جهان را نیز مورد بازبینی قرار دهد.

اقتصاد بریتانیا از ابتدای فوریه که خروج این کشور از اتحادیه اروپا به‌طور رسمی کلید خورد، تحت تاثیر نگرانی از آینده روابط تجاری این کشور با قدرت‌های اقتصادی جهان، شاهد افت ارزش پوند بوده است، به‎طوری که ارزش برابری پوند در برابر دلار امریکا طی ۵ روز گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته است. دولت بوریس جانسون امیدوار است که با عقد قراردادهای جدید تجارت آزاد، مانع از بروز پس لرزه‌های اقتصادی برگزیت شوند. او گفته نیازی نیست کشورش از قوانین تجاری اتحادیه اروپا پیروی کند. جانسون خواستار روابط تجاری آزاد شبیه روابط تجاری اتحادیه اروپا با کانادا شد. بریتانیا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شد و اکنون در دوره انتقالی برای رسیدن به معاهده تجاری با این اتحادیه است. در همین حال، میشل بارنیه مذاکره‌کننده اروپا برای برگزیت، گفته توافق بلندپروازانه‌ای که بریتانیا به دنبال آن است نیازمند شرایط برابر برای دو طرف است.

طبق توافقنامه تجاری اتحادیه اروپا و کانادا، تعرفه واردات بیشتر کالاها حذف شده گرچه هنوز بازرسی گمرگی و مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد. علاوه بر این، در خدماتی مانند بانکداری که اهمیت بیشتری برای بریتانیا دارد، بین کانادا و اروپا محدودیت‌هایی وجود دارد. نخست‌وزیر بریتانیا در سخنان خود درباره آزاد کردن ظرفیت‌های بریتانیا، این احتمال را مطرح کرده که اگر مسوولان اتحادیه اروپا توافق تجاری مانند آنچه با کانادا دارند را برای بریتانیا تأیید نکنند، این کشور به قوانین سازمان تجارت جهانی بازمی‌گردد. جانسون گفته: «به ما اغلب می‌گویند که باید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنیم، یا دسترسی کامل به بازار اروپا و در نتیجه پذیرش همه مقررات آن، یا یک موافقت تجاری بلندپروازانه که درِ بازارها را به روی ما خواهد گشود و ما را منحصر به مقررات اروپایی نخواهد کرد، مثل نمونه کانادا.»

 

 

ارسال نظر