زیگزاگ ترامپ در نطق سالانه

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۴۹
زیگزاگ ترامپ در نطق سالانه

گروه جهان|

 «عجیب‌ترین نطق رییس‌جمهوری امریکا» این عنوان گزارش پولیتیکو درباره نطق دونالد ترامپ و حواشی جنجالی آن است. ترامپ در بدو ورود به کنگره از دست دادن با نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، خودداری کرد و در مقابل هم نانسی پلوسی سخنان تشریفاتی پیش از آغاز سخنرانی ترامپ را ایراد نکرد و هنگامی که سخنرانی ترامپ به پایان رسید برگه‌های سخنرانی او را مقابل چشم حاضران پاره کرد.

نشریه پولیتیکو با اشاره به اظهارات رییس‌جمهوری امریکا نوشته: ترامپ همزمان با سال چهارم دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش، سخنرانی سالانه خود را ایراد کرد. زیگزاگ ترامپ در سخنرانی‌اش به سوی راست و میانه تمام قوانین را شکست. ترامپ از فوق‌العاده بودن لذت می‌برد و شما باید این حس فوق‌العاده بودن را به او بدهید. ترامپ این‌بار توانست این کار را انجام دهد. سخنرانی سه‌شنبه ترامپ معتصابه‌ترین، خودستایانه‌‌ترین و نمایشی‌ترین کارزار انتخاباتی او بود. سخنرانی سه‌شنبه ترامپ عجیب و غریب‌ترین نطق سالانه روسای‌جمهوری تمام اعصار بود.»

بنا براین گزارش، ترامپ سعی کرد تا از این سخنرانی برای جلب‌نظر رای‌دهندگان امریکایی و برای انتخاب مجددش در انتخابات نوامبر استفاده کند. او در ابتدای سخنان خود گفت: «سه سال پیش بازگشت بزرگ امریکا را آغاز کردیم. امروز در برابر شما ایستاده‌ام تا نتایج باور نکردنی آن را به اشتراک بگذارم. اشتغال افزایش یافته، درآمدها بالا رفته، فقر کمتر شده، جرایم کاهش یافته، اعتماد قدرت گرفته و کشور ما بار دیگر به‌شدت قابل احترام شده است. سال‌های فروپاشی اقتصادی به پایان رسیده است. روزهایی که کشور ما توسط سایر ملت‌ها مورد استفاده، بهره‌جویی و حتی اهانت قرار می‌گرفت، مدت‌هاست پشت سر گذاشته شده است. وعده‌های عمل‌نشده، احیای بدون اشتغال، اظهارات کلیشه‌ای و بهانه‌های بی‌پایان برای کاهش ثروت، قدرت و حیثیت امریکا به پایان رسیده است.»

ترامپ از عملکرد دولتش در عرصه‌های اقتصادی، مهاجرتی و امنیت ملی دفاع کرد و گفت که روند احیای عظمت امریکا سه سال پیش و پس از ورود او به کاخ‌سفید آغاز شده و ادامه خواهد یافت. ترامپ گفته: «ما هرگز اجازه نخواهیم داد که سوسیالیسم، نظام درمانی امریکا را نابود کند.»

رییس‌جمهوری امریکا همچنین با تاکید بر اینکه «من به وعده‌هایم عمل می‌کنم» یادآوری کرده که چند روز پیش پیمان تجاری تازه‌ای را به جای پیمان تجاری امریکای شمالی - نفتا - امضا کرده است. او ادعا کرد که کاهش نرخ بیکاری در امریکا به کمترین سطح در نیم قرن گذشته رسیده و گفت: «روزهای زوال اقتصادی به سر آمده است.»

در جریان این سخنرانی جمهوری‌خواهان به دفعات برای او کف زدند اما دموکرات‌ها بدون هیچ واکنشی به نطق گوش می‌کردند. هفت نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از جمله اوکازیو کورتز این نطق را بایکوت کرده و از حضور در کنگره خودداری کردند تا به آنچه عادی‌سازی قانون‌شکنی‌های ترامپ خواندند، کمک نکنند. گرچن ویتمر فرماندار دموکرات میشیگان، نیز در اعتراض به سخنان ترامپ با اشاره به اینکه به بیش از ده دقیقه وقت نیاز دارد، گفت: «کارگران امریکایی گرفتارند. دستمزدها راکد مانده درحالی که حقوق مدیرعامل‌ها سرسام‌آور است و شرکت‌های بزرگ پاداش برنامه کاهش مالیاتی که به آن نیاز ندارند را درو می‌کنند.»

دونالد ترامپ درباره جنگ امریکا در افغانستان هم گفته: «در پی آن نیستم که صدها هزار نفر از مردم افغانستان که خیلی از آنها بیگناه هستند را بکشم. این همچنین کار ما نیست که به عنوان نیروی پلیس کشورهای دیگر عمل کنیم. در افغانستان، عزم و شجاعت نیروهای ما به ما این امکان را داده است که پیشرفت چشمگیر داشته باشیم و مذاکرات صلح در حال انجام است. ما در تلاش هستیم تا سرانجام به طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان دهیم و نیروهای خود را به خانه برگردانیم. سربازان امریکایی در دنیا بهترین هستند و می‌خواهند در جنگ پیروز شوند یا اصلا نجنگند. ما تلاش می‌کنیم که سرانجام طولانی‌ترین جنگ امریکا را به پایان برسانیم و نیروهای‌مان را از خاورمیانه به خانه برگردانیم.»

خبرگزاری فرانسه درباره تقابل عریان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نوشته: در حالی که سخنرانی وضعیت کشور به‌طور مرسوم لحظه‌ای برای آتش‌بس سیاسی بوده، مراسم امسال نشانگر جنگی سیاسی بود که در آستانه انتخابات ماه نوامبر، سراسر این کشور را فرا گرفته است. این نمایشی شوکه‌کننده از شکاف‌های موجود در جامعه سیاسی امریکا بود.

به‌گزارش رسانه‌ها، پلوسی پس از پاره کردن نسخه کپی شده متن سخنرانی ترامپ، آن را یک سخنرانی متقلبانه خوانده است. پلوسی گفته: «پاره‌اش کردم. با در نظرگرفتن گزینه‌های دیگر این مودبانه‌ترین کاری بود که انجام شد.»

دموکرات‌ها در ماه‌های اخیر به‌دنبال استیضاح ترامپ بر سر مکالمه تلفنی‌اش با رییس‌جمهور اوکراین بوده‌اند و سنا با اکثریت جمهوری‌خواه به احتمال بسیار زیاد ترامپ را تبرئه خواهد کرد. این مساله ظاهرا به ترامپ اعتماد به نفس بیشتری داده، به‌طوری که در سخنرانی او حتی یک بار هم از کلمه استیضاح استفاده نشد.

   رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها

گذشته از سخنرانی سالانه ترامپ، نتایج انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها نیز جنجال‌آفرین شد. سی‌ان‌ان گزارش داده، نتایج بیشتر آرا در رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا، حاکی از آن است که پیت بوتجج با کمی برتری از برنی سندرز، در راس قرار دارد، در حالی که پس از سندرز، الیزابت وارن و جو بایدن قرار گرفته‌اند. رای‌گیری در نخستین انتخابات درون‌حزبی، در ایالت حساس آیووا، با حاشیه‌ها و شگفتی‌هایی همراه شده‌ بود. مشکلاتی که رییس حزب دموکرات آیووا آن را ناشی از «خطای کدنویسی» عنوان کرده سبب شده تا نتایج انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در آیووا خلاف همیشه با تاخیر اعلام شود.

بنا بر آمارهای اعلام شده، پیت بوتجج شهردار پیشین شهر «ساوث بند» در ایالت ایندیانا، با برتری نه چندان چشم‌گیر، از برنی سندرز سناتور ورمونت، پیش بوده است. پس از این دو، سناتور ماساچوست، الیزابت وارن، و سپس جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری در دوره باراک اوباما، قرار دارند. افول بایدن به رتبه چهارم در حالی که بیشتر آرا شمرده شده، از شگفتی‌ها بوده، همانطور که پیشرفت بوتجج به رتبه اول نیز نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است. با این حال هنوز هیچ یک از رسانه‌های معتبر نتیجه نهایی را پیش‌بینی نمی‌کنند.

پیتر پال مانگامری بوتـِجـِـج، ۳۸ سال دارد، دانش‌آموخته دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد است، به عنوان افسر اطلاعاتی ارتش در افغانستان خدمت کرده و به این خاطر نیز مدال گرفته است. رقیب نهایی حزب دموکرات، فردی که بتواند پیروز رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها در ایالت‌های مختلف شود، در سال جاری میلادی به رقابت با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری فعلی امریکا، خواهد پرداخت.

 

ارسال نظر