قدرت‌گیری «مثلث وایمار» در پسابرگزیت

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۶۸
قدرت‌گیری «مثلث وایمار» در پسابرگزیت

گروه جهان|

 رییس‌جمهوری فرانسه خواستار روابط نزدیک‌تر با لهستان برای شکل دادن به اتحادیه اروپا بدون بریتانیا شده است.

امانوئل ماکرون پس از انجام مذاکرات با آندژی دودا رییس‌جمهوری لهستان در ورشو، همچنین از این کشور خواسته همراه با آلمان روابط سه‌ جانبه‌ای را احیا کنند و به این منظور نشستی پیش از تابستان برگزار شود. رییس‌جمهوری فرانسه اذعان کرده که پس از اجرایی شدن برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک شکنندگی جدی در این بلوک ایجاد شده است.

به‌گزارش رسانه‌های فرانسوی، امانوئل ماکرون گفته این سه کشور مسوول آینده اروپا هستند و باید این نقش را به‌ویژه پس از خروج هفته گذشته بریتانیا از اتحادیه اروپا از سر بگیرند. امانوئل ماکرون همچنین پس از دیدار با نخست‌وزیر لهستان، سفر خود چند روز پس از برگزیت را بسیار ویژه توصیف کرده که نشان‌دهنده اراده فرانسه برای ایجاد اروپایی قوی‌تر، مستقل‌تر و متحدتر» با همراهی «شرکای استراتژیک و قدرت‌های بزرگ اروپایی» است. امانوئل ماکرون همچنین بر لزوم تقویت توان دفاعی مشترک در اروپا نیز تاکید کرده و در ارتباط با پیمان امنیتی آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز گفته: «سازمان ناتو باید اولویت راهبردی مشخصی داشته باشد.» رییس‌جمهوری فرانسه که همواره از ایده نیروی نظامی مشترک اروپایی دفاع می‌کند، پیش از این نیز در ارتباط با ناتو ضمن انتقاد از نقش این سازمان نظامی، آن را دچار مرگ مغزی عنوان کرده بود.

آندژی دود رییس‌جمهوری لهستان، نیز در این دیدار تاکید کرده است که ۲۷ عضو اتحادیه اروپا باید کارآمدتر و جذاب‌تر شوند تا هیچ کشوری خواهان ترک اتحادیه نباشد.

 ماکرون پیش از این به دولت راستگرای لهستان و سیاست‌هایش مبنی بر امتناع از پذیرش مهاجران، تکیه بر سوخت‌های فسیلی و تلاش برای سیاسی کردن سیستم قضایی این کشور انتقاد کرده بود.

فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری پیشین فرانسه، در سال ۲۰۱۶ میلادی در پی لغو قرارداد خرید هلی‌کوپترهای نظامی فرانسوی از سوی ورشو سفر به این کشور را لغو کرده بود و روابط این دو کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو تحت تاثیر این اقدام قرار گرفت. با این حال ماکرون در سفر خود به لهستان گفته علاقه‌مند است که دیدارش به عنوان «نقطه‌ عطف» در روابط دو جانبه تلقی شود و سوتفاهم‌ها را پاک کند. لهستان قرار بود ۵۰ فروند بالگرد نظامی مدل «کاراکال» ایرباس را از فرانسه خریداری کند.

پولیتیکو نوشته: ماکرون با لهستان از در سیاست عملگرایانه وارد شده است. چندی پس از متهم کردن حزب حاکم ملی‌گرای لهستان به تضعیف حاکمیت قانون، رییس‌جمهوری فرانسه رویه خود را تغییر داده است. ماکرون در سفر خود به لهستان محتاطانه به‌دنبال تضمین همکاری ورشو در موضوعات اساسی امروز اروپا از جمله معامله سبز یا توافق دفاعی است. او در کنفرانس خبری با حضور همتای لهستانی‌اش گفته «این مساله، مساله‌ای اروپایی است نه روابط دوجانبه.»

به اعتقاد ناظران، لهستان که تنها دو درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش صرف هزینه‌های دفاعی می‌شود می‌تواند نقش مهمی در برنامه‌های فرانسه برای تقویت توان دفاعی اروپا داشته باشد. ماکرون همچنین می‌خواهد طرح اصلاحات اروپایی خود را در اموری چون کاهش آلاینده‌های محیط‌زیستی یا مالیات بر غول‌های فناوری را پیش ببرد و در این راه به حمایت کشورهای اروپایی نیاز دارد.

ماکرون با وجود انتقادهای گذشته از سیاست‌های محیط‌زیستی لهستان، در این سفر برای نزدیکی بیشتر به ورشو گفته که نباید اقداماتی که لهستان مجبور است برای کنار گذاشتن مصرف ذغال‌سنگ برای تولید نیروی برق انجام دهد را دست‌کم گرفت. او همچنین تلاش کرده تا نگرانی‌های ورشو درباره سیاست‌ خارجه فرانسه را رفع کند.

رییس‌جمهوری فرانسه با اشاره ضمنی به نگرانی لهستان از دور شدن فرانسه از واشنگتن در عصر ترامپ و احتمال نزدیکی به روسیه، گفته: «فرانسه نه حامی روسیه است و نه مخالف روسیه. فرانسه حامی اروپا است.»

یورواکتیو در گزارشی با اشاره به سخنان رییس‌جمهوری فرانسه در ورشو نوشته: «ماکرون به‌دنبال احیای سه‌گانه وایمار است، گروهی متشکل از سه کشور لهستان، آلمان و فرانسه که هدفشان تقویت همکاری‌ها در شرایط بحرانی است. آخرین نشست این گروه هفتم فوریه 2011 برگزار شد. مثلث وایمار همچنین ارتباطات سطح پایین‌تری مانند نشست وزرای خارجه را هر ساله برگزار می‌کنند. آخرین نشست این گروه به میزبانی برونیسواو کوموروفسکی رییس‌جمهوری وقت لهستان و با حضور نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری سابق فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برگزار شد.»

رییس‌جمهوری فرانسه در شرایطی به‌دنبال متحدان جدید در پسابرگزیت است که به‌دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه در نامه‌ای دوستانه خطاب به مردم بریتانیا نوشت: «برگزیت نتیجه یک تصمیم دموکراتیک است که در چارچوب حاکمیت ملی و توسط مردم بریتانیا گرفته شده و فرانسه نیز همیشه آن را محترم خواهد شمرد. با این‌حال، باید اعتراف کنم که به عنوان متحد، دوست و معتقد به یگانگی اروپا، تا چه اندازه از رفتن شما غمگین هستم. شاید فکر کنید آینده اروپا دیگر دغدغه شما نیست؟ اما من مطلقا به چنین چیزی باور ندارم زیرا ضعف اروپا به نفع بریتانیا نیست. همانطور که دریای مانش نتوانست فرانسه و بریتانیا را از یکدیگر جدا نگاه دارد، برگزیت هم آسیبی به روابط دیرین دو کشور نخواهد زد. نباید اجازه دهیم که رقابتی مضر میان دو کشور ایجاد گردد.»

 

ارسال نظر