چه کسی رقیب ترامپ خواهد شد

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۹۲
چه کسی رقیب ترامپ خواهد شد

گروه جهان|

 با شروع رقابت‌های درون حزبی، انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به‌طور رسمی کلید خورد. در این رقابت‌ها نامزد‌های نهایی دو حزب اصلی امریکا، یعنی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، مشخص خواهند شد. نامزد حزب جمهوری‌خواه، از هم‌اکنون مشخص است. جمهوری‌خواهان حول محور دونالد ترامپ متحد شده و از او حمایت می‌کنند. اما دموکرات‌ها رقابت‌های سختی پیش رو دارند. حدود ۱۱کاندیدا برای به دست آوردن نامزدی حزب دموکرات رقابت می‌کنند و رقابت‌های درون حزبی مشخص خواهد کرد که چه کسی در نهایت به عنوان رقیب ترامپ، نامزدی حزب دموکرات را به دست خواهد آورد.

به اعتقاد ناظران، این نخستین آزمون جدی برای داوطلبان دموکرات است که می‌خواهند به مصاف ترامپ بروند آن‌ در شرایطی که با وجود تمام انتقادها، پس از چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ نرخ بیکاری در امریکا پایین و اقتصاد این کشور قوی است.

اولین رقابت‌های درون حزبی دوشنبه شب از ایالت آیوا شروع می‌شود و تا اوایل ماه ژوئن ادامه خواهد داشت. نامزدهای دموکرات در تلاش هستند با ارایه برنامه‌های خود در حوزه‌هایی مانند تجارت آزاد، شهریه رایگان برای تحصیل در کالج، افزایش اشتغال، و پوشش همگانی بیمه درمانی، بیشترین رأی را در آیووا از آن خود کنند. آخرین رقابت درون حزبی نیز در پورتو ریکو در ماه ژوئن برگزار خواهد شد. سه شنبه هفته آینده دومین رقابت درون حزبی در ایالت نیوهومپشایر برگزار خواهد شد.

 اگر چه پیروزی نامزد‌های دمکرات در ایالت آیوا، به معنی تایید نهایی آنها نیست، اما انجمن‌های انتخاباتی این ایالت از اهمیت نمادینی برخوردار است. مردم آیوا، معمولا در انتخاب نامزد نهایی حزب دموکرات سابقه قابل توجهی دارند. در بسیاری از موارد، مانند انتخاب جیمی کارتر در سال ۱۹۷۶، نامزدی که مردم آیوا انتخاب می‌کنند، به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی می‌شود. البته، این مساله، قطعی نیست. اما پیروزی کارتر در انتخابات آیوا و سپس در انتخابات ملی، موجب شد که انجمن‌های انتخاباتی آیوا اهمیت خاصی پیدا کنند. نظرسنجی‌های جدید امریکایی حاکی از این است که فعلا رقابت اصلی در آیوا میان برنی سندرز و جو بایدن است.

در سیستم انتخاباتی ایالت آیوا که «رایزنش» (Caucus) نام دارد، مردم در جلساتی حاضر می‌شوند و پس از رایزنی به کاندیدای مورد علاقه خود رای می‌دهند. رای دادن نیز، به شکل انداختن برگه رای در صندوق نیست. بلکه می‌تواند به شکل بلند کردن دست باشد. هر کدام از کاندیداها، که کمتر از ۱۵ درصد آرای جلسات رایزنش به دست آورد، از رقابت‌ها حذف می‌شود. این نوع سیستم، مناسب نامزد‌هایی است که می‌توانند از طریق سخنرانی‌های مهیج، شهروندان را به شرکت در انجمن‌های رایزنش ترغیب کنند؛ لذا نامزد‌هایی مانند سندرز که در تهییج شهروندان از طریق طرح ایده‌های جنجالی مهارت دارند، از شانس بیشتری برای پیروزی در آیوا برخوردار هستند. تقریبا از سال ۱۹۷۶ همه نامزد‌های نهایی حزب دموکرات - به جز بیل کلینتون - معمولا در انتخابات آیوا یا نیوهمپشایر پیروز شده‌اند.  نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد برنی سندرز 78 ساله، و جو بایدن از سایر نامزد‌ها جلو هستند و رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

نظرسنجی جدیدی که ترکیبی از شش نظرسنجی اخیر فراحزبی در امریکاست و در اواخر ژانویه منتشر شد، نشان می‌دهد که ۲۷درصد رأی‌دهندگان دموکرات یا متمایل به حزب دموکرات از بایدن و ۲۴درصد از سندرز حمایت می‌کنند. الیزابت وارن با ۱۴درصد حمایت، در رتبه سوم قرار دارد. سایر نامزد‌های دموکرات نیز درصد‌هایی کمتر از ۱۰ داشتند.  

برخی نظرسنجی‌ها اما از برتری سندرز بر بایدن حکایت دارند. مثلا نظرسنجی مشترک ان‌بی‌سی و وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد که محبوبیت سندرز میان رأی‌دهندگان ۲۷ درصد و بایدن ۲۶ درصد است. از همین رو، برخی محافل رسانه‌ای از احتمال پیروزی سندرز در انتخابات آیوا سخن می‌گویند. سی‌ان‌ان نوشته: «همه نشانه‌ها از پیروزی دوشنبه شب سندرز حکایت دارند. اگر سندرز در آیوا پیروز شود، سخت بتوان پیش‌بینی کرد که او هشت روز بعد در انتخابات ایالت نیوهمپشایر شکست خواهد خورد به‌ویژه که نظرسنجی‌ها از پیشتازی او در نیوهمپشایر خبر می‌دهند.» در نظرسنجی‌ها همچنین اشاره شده که ترامپ پایین‌ترین میزان متوسط مقبولیت شغلی به عنوان رییس‌جمهوری را نسبت به هر یک از روسای‌جمهوری امریکا در ۷۵ سال گذشته داشته است. این نظرسنجی با این حال نشان داد که با وجود محاکمه استیضاح ترامپ و ادامه فقدان محبوبیت او نزد رای‌دهندگان، اطمینان به اقتصاد امریکا فرصت دوباره‌ای را برای احتمال انتخاب شدن رییس‌جمهوری امریکا فراهم کرده است. رقابت نزدیک جو بایدن و برنی سندرز در شرایطی است که جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا، ضمن رد شایعه حضورش در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده که از بایدن حمایت می‌کند. در پیام توییتری کری آمده است: «قطعا وارد رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهم شد و هر گزارشی در غیر این صورت کاملاً نادرست است. افتخار می‌کنم که با دوست خوبم جو بایدن که قصد دارد با پیروزی در انتخابات ترامپ را شکست دهد، همکاری کنم. من معتقدم بایدن رییس‌جمهوری است که کشور ما در حال حاضر به‌شدت به آن احتیاج دارد، زیرا من وی را بسیار خوب می‌شناسم. “

انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا سه‌شنبه ۳ نوامبر برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر