کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۱۱

ژاپن رزمناو تاکانامی را راهی دریای عمان کرد

دولت ژاپن یک رزمناو را به دریای عمان اعزام کرده است. هدف از اعزام ناو جنگی ژاپن به سوی آب‌های خلیج فارس و دریای عمان حفاظت از امنیت کشتیرانی تجارتی اعلام شده است. آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن، این اقدام را برای اقتصاد ژاپن حیاتی ارزیابی کرده است. بخش زیادی از نفت مورد نیاز ژاپن از این منطقه تامین می‌شود. رویترز نوشته، اعزام این ناوجنگی با هدف تامین امنیت کشتیرانی آزاد در آب‌های این منطقه اعلام شده است. تقریبا تمام نیازهای ژاپن به نفت از طریق خلیج فارس تامین می‌شود. ژاپن سومین قدرت اقتصادی بزرگ جهان است.

وضعیت اضطراری در پاکستان به علت هجوم ملخ‌ها

پاکستان شاهد هجوم مجدد ملخ‌هاست و خطر نابودی محصولات کشاورزی، مناطق جنوبی آسیا را تهدید می‌کند. گفته شده، در اثر حمله ملخ‌ها بخش‌های وسیعی از مناطق تحت کشت در این کشور نابود شده‌اند. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، فردوس عاشق آوان وزیر اطلاعات پاکستان، از بدترین هجوم ملخ‌ها در20سال گذشته سخن گفته است. مشکل تامین خوراک و موادغذایی در ارتباط با نابودی مزارع، کشور پاکستان را با ۲۰۸میلیون نفر جمعیت تهدید می‌کند. مهم‌ترین مواد خوراکی در پاکستان را گندم و حبوبات تشکیل می‌دهد.

دیدار خلیل‌زاد با اشرف غنی در کابل

زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان، با اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، دیدار کرد و او را در جریان رایزنی اخیرش با طالبان درخصوص مساله آتش‌بس قرار داد. به‌گزارش اسپوتنیک، دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرده خلیل‌زاد در این دیدار تاکید کرده که در گفت‌وگو با طالبان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است. او ابراز امیدواری کرده که در این خصوص نتیجه‌ای حاصل شود. خلیل‌زاد خطاب به رییس‌جمهوری افغانستان گفته: «منتظر پاسخ واضح و روشن طالبان بر اساس مکانیسم‌های عملی برای آتش‌بس یا کاهش چشمگیر و بی‌وقفه خشونت هستیم.»

بن‌سلمان در پی خرید منچستریونایتد

محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی، همچنان نسبت به خرید باشگاه منچستریونایتد علاقه‌مند است و به‌دنبال خرید سهام این باشگاه انگلیسی است. اخیراً «وال استریت ژورنال» مدعی شده بود بن‌سلمان در آستانه خرید سهام باشگاه نیوکاسل با پیشنهاد340میلیون پوندی قرار دارد اما به نظر می‌رسد اولویت بن‌سلمان همچنان خرید سهام منچستریونایتد است. ولیعهد عربستان سال گذشته خواهان خرید سهام منچستریونایتد بود اما مالکان امریکایی این باشگاه به‌دلیل نقش داشتن دولت عربستان در مرگ جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، پیشنهاد او را رد کردند.

 

ارسال نظر