کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۱۶

تلاش امریکا برای لغو توافق تجاری عراق با چین

عضو کمیسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های دولت عراق گفته امریکا به هر شکلی تلاش می‌کند که مانع از ادامه توافق عراق و چین شود. محمد البلداوی در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه گفته: « امریکا تلاش می‌کند هرج و مرج را در داخل عراق پراکند تا شرکت‌های جهانی را از سرمایه‌گذاری در این کشور منع کند.» توافقنامه اقتصادی - تجاری با چین یکی از مهم‌ترین توافقنامه‌های اقتصادی عراق به شمار می‌رود. رهبران سیاسی عراقی معتقدند این توافق باعث شکوفایی اقتصادی و پیشرفت کشورشان می‌شود.

افزایش حملات شورشیان در افغانستان

افغانستان در سه ماه پایانی۲۰۱۹ شاهد بیشترین حملات شبه‌نظامیان نسبت به مدت مشابه در سال‌های پس از ۲۰۱۰ بوده است. در گزارش بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) آمده سپتامبر۲۰۱۹ که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد یکی از خشونت‌بارترین ماه‌ها در هفت سال اخیر بوده است. خشونت‌ها در افغانستان حتی پس از برگزاری انتخابات در اکتبر ۲۰۱۹ نیز ادامه یافته است. در این گزارش آمده، عملیات نیروهای ویژه افغان در این مدت کاهش یافته و به ۵۳۴مورد رسیده که ۳۱درصد این عملیات‌ها بدون حضور نیروهای امریکایی انجام شده ‌است.

مرگ احتمالی رهبر القاعده در شبه‌جزیره عربستان

برخی منابع از مرگ رهبر القاعده در شبه جزیره عربستان خبر داده‌اند. نیویورک‌تایمز نوشته، اگر امریکا تایید کند که رهبر القاعده در شبه جزیره عربستان در جریان حمله هوایی کشته شده، مرگ این تروریست می‌تواند مواضع این گروه و افراد مرتبط با آن را تضعیف کند. بنا براین گزارش، پس از چند ماه جمع‌آوری اطلاعات درباره قاسم الریمی ۴۱ساله رهبری القاعده در شبه جزیره عربستان، امریکا یک حمله هوایی علیه این تروریست مخفی شده انجام داده است. العربیه نیز به نقل از منابع یمنی گزارش داده رهبر القاعده در حمله امریکا کشته شده است.

هشدار عمران‌خان درباره نسل‌کشی در هند

نخست‌وزیر پاکستان به جامعه بین‌الملل هشدار داده، حزب حاکم هند در حال زمینه‌سازی تکرار نسل‌کشی میانمار و حذف جمعیت اقلیت آن است. به‌گزارش ایسنا، عمران‌خان گفته ۵۰۰ میلیون نفر بر اساس قانون جدید شهروندی هند حذف می‌شوند. او با اشاره به روابط کشورش با هند و اقدامات دهلی‌نو در جامو و کشمیر گفته: «این دقیقا همان چیزی است که در میانمار اتفاق می‌افتد؛ آنها مسلمانان را حذف کردند و سپس نسل‌کشی اتفاق افتاد.»

 

ارسال نظر