معامله سیاسی پشت دیوار صلح

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۲۱
معامله سیاسی پشت دیوار صلح

گروه جهان| آیت وکیلیان|

بنابر گزارش رویترز، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، دوشنبه دو نشست پشت سر هم با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی  و بنی گانتس رقیب انتخاباتی او، برگزار و برخی جزییات طرح صلح امریکا موسوم به «معامله قرن» را به آنها اعلام کرد. به‌گفته منبع مطلع، ترامپ و نتانیاهو پیش از نشست ترامپ با گانتس ملاقات کرده و مذاکرات سه‌شنبه (امروز) نیز ادامه می‌یابند. نتانیاهو قبلا گفته بود که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با ترامپ دیدار خواهد کرد، گانتس نیز تاکید کرده بود، دوشنبه با رییس‌جمهوری امریکا ملاقات خواهد داشت.

المانیتور نوشته، تحلیلگران مسائل راهبردی منطقه در ارزیابی خود از جزییات طرح موسوم به معامله قرن از سوی دونالد ترامپ معتقدند که ترامپ تلاش دارد قبل از آغاز دور سوم انتخابات پارلمانی رژیم‌صهیونیستی هدیه‌ای را به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم، اعطا کند و او را از هر نوع پیگیری قضایی در سرزمین‌های اشغالی دور کند، چرا که می‌خواهد به نقش نتانیاهو در ترور سردار سلیمانی به او پاداش بدهد. این در حالی است که محمود عباس (ابومازن) رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، با رهبران کشورهایی که در بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد هولوکاست شرکت کرده بودند، در دفتر خود دیدار کرده است.

  معامله قرن اجرا نخواهد شد

ترامپ در حالی از برخی از جزییات طرح قرن رونمایی می‌کند که رییس دفتر سیاسی جنبش حماس توطئه امریکا علیه مساله فلسطین موسوم به «معامله قرن» را نبردی عنوان کرده که هرگونه کوتاهی در آن حرام است. به‌گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، اسماعیل هنیه گفته: «فلسطین وطن و سرزمین ما فلسطینی‌ها و مروارید گرانبهای امت اسلامی است که به هیچ‌وجه قابل مذاکره یا معامله نیست. ما آماده برگزاری دیداری فوری با برادرانمان در جنبش فتح و دیگر گروه‌های فلسطینی در قاهره هستیم تا راه خود را مشخص کنیم و زمام امور را به دست‌گیریم و همه با هم در جبهه دفاع از قدس و مقدسات خود با هم متحد شویم.» او گفته: «باید قاطعانه اعلام کنیم که معامله قرن اجرا نخواهد شد و هجمه استعماری جدید شکست خواهد خورد و فلسطین پیروز شده و اشغالگران را از بین خواهد برد.»

  رویاپردازی نتانیاهو و معامله سیاسی ترامپ

وزارت خارجه اسراییل اعلام کرده نخست‌وزیر این رژیم به سمت واشنگتن پرواز کرد تا درباره طرح موسوم به «معامله قرن» با رییس‌جمهوری امریکا گفت‌وگو کند. به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه اعلام کرده این دیدار می‌تواند تاریخ‌ساز باشد. در بیانیه وزارت خارجه اسراییل به نقل از نتانیاهو آمده: «به واشنگتن می‌روم تا در کنار رییس‌جمهور امریکا بایستم که طرحی را ارایه می‌دهد که می‌تواند منافع ما را افزایش دهد. در سه سال گذشته بارها با رییس‌جمهور ترامپ درباره امنیت و عدالت گفت‌وگو کرده‌ام. بناست با رییس‌جمهور ترامپ دیدار کرده و روز سه‌شنبه در کنار او تاریخ‌ساز خواهیم بود». همان‌گونه که اشاره شد، ترامپ بناست در گفت‌وگوهایی مجزا با نتانیاهو و بنی گانتس رهبر حزب آبی و سفید، آنها را در جریان طرح موسوم به «معامله قرن» قرار دهد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که معامله قرن دو رو دارد که یک رو به وضعیت نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در انتخابات و دیگری به وضعیت رییس‌جمهوری امریکا در رقابت‌های ۲۰۲۰ مربوط است اما به هر ترتیب هر دو به‌دنبال بقای سیاسی خود از هر طریق هستند. در واقع شرایط داخلی امریکا و بن‌بست‌هایی که ترامپ در سیاست خارجی با آن روبرو است، به علاوه چالش‌هایی که رقبای دموکرات او طی ماه‌های اخیر برای کاخ سفید رقم زده‌اند باعث شد تا رییس‌جمهور امریکا به پیشنهاد مشاورانش گوش دهد و نهایتا بحث رونمایی از معامله قرن را به جهان مخابره کند. این موضوع موجب شد تا ترامپ از نتانیاهو و همچنین بنی ‌گانتس برای بحث و تبادل‌نظر و همچنین رونمایی از جزییات طرح معامله قرن دعوت کند تا آنها به امریکا سفر کنند. در همین راستا اقدامات پرشدت ایالات متحده به نوعی نشان می‌دهد که رییس‌جمهوری این کشور به‌دنبال تثبیت رأی‌آوری خود در جریان انتخابات ۲۰۲۰ است. در این راستا رونمایی از معامله قرن هم دقیقاً بر همین محور استوار است؛ چراکه رژیم‌صهیونیستی برای فریب و مهندسی افکار عمومی خود در سرزمین اشغالی به‌دنبال آن است تا بتواند با علنی کردن طرح معامله قرن انتخابات دور سوم را تضمین کند.

  ایده یک کشور مستقل در محاق

اشپیگل آنلاین در گزارشی با عنوان «طرح داماد» به قلم دومینیک پترز و کریستف زودو به یک سویه بودن طرح دونالد ترامپ اشاره کرده و نوشته: «یاسر عرفات رهبر جنبش آزادی‌بخش فلسطین، در سال ۱۹۹۳ به‌طور رسمی پذیرفت که اسراییل از بین نخواهد رفت. اکنون محمود عباس جانشین او، اکنون باید بپذیرد که کشوری به نام فلسطین ایجاد نخواهد شد.» در ادامه مقاله به نقل از دولت امریکا تاکید شده که در طرح داماد ترامپ و دو همکار او، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه امریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر امریکا در اسراییل، چیزی به نام کشور مستقل فلسطین در نظر گرفته نشده است. کوشنر پیش‌تر در این باره گفته است: «وقتی ما از دو کشور مستقل حرف می‌زنیم برای دو طرف به یک معنا نیست و هر کدام‌شان تصورات خود را دارند.»

 

ارسال نظر