هشدار «شی» درباره کرونا: وضعیت وخیم است

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۴۰
هشدار «شی» درباره کرونا: وضعیت وخیم است

گروه جهان|

در حالی که شمار قربانیان ویروس کرونا در چین به ۵۶ تن رسیده، شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری این کشور، در مورد پیامدهای شیوع بیماری و شرایطی کشورش هشدار داده است. گفته شده، سازمان بهداشت جهانی نیز در نظر دارد وضعیت اضطراری اعلام کند. این سازمان پیشتر به‌دلیل شیوع آنفلوآنزای خوکی و ابولا در سطح جهان وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، دولت چین یکشنبه تایید کرده شمار جان‌باختگان ویروسی که ظاهرا از شهر ووهان سرچشمه گرفته، به ۵۶ نفر رسیده است. شمار رسمی بیمارانی که بستری شده‌اند به حدود ۲۰۰۰ نفر رسیده، و ویروس در ژاپن، کره‌جنوبی، فرانسه، استرالیا، امریکا، سنگاپور، تایلند، مالزی، نپال و جاهای دیگر نیز رصد شده است. از میان افرادی که در خود چین بستری هستند وضعیت ۳۲۴نفر وخیم گزارش شده است. بیشترین قربانیان را شهروندان در اواخر دهه پنجم زندگی خود یا بیشتر، تشکیل می‌دهند.

شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، یکشنبه اذعان کرده که وضعیت وخیم است. شی در جریان دیداری با رهبران حزب حاکم بر این کشور، در مراسم سال نوی چینی، از نهادهای دولتی خواسته فورا و به‌طور گسترده به اقدامات خود برای کنترل اوضاع بیافزایند. از مسائل چالش‌برانگیز در شرایط فعلی فرا رسیدن سال نوی چینی و تعطیلات ناشی از آن از در چین و دیگر کشورهای شرق و جنوب‌شرق آسیا است.

نشریه گاردین شنبه در گزارشی با اشاره به چالش جدی ویروس مرگبار کرونا برای دولت شی جین‌پینگ به نقل از نیکلاس توماس استاد امنیت سلامت دانشگاه هنگ‌کنگ‌، نوشته بود: «دولت چین متوجه شده که اگر نتواند اعتماد عمومی در زمینه سلامت عمومی و ایمنی مواد غذایی را حفظ کند تبعاتی خواهد داشت که در شرایط امروز اصلا به نفع دولت نیست.»

گفته شده، ناظر بازار چین، وزارتخانه کشاورزی و وزارتخانه جنگل‌داری هم در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تجارت حیات وحش در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و سایت‌های اینترنتی، سراسر این کشور ممنوع می‌باشد. در این بیانیه آمده، هر مکانی که به پرورش حیات وحش اختصاص داده شده باید قرنطینه شده و حمل‌ونقل حیات وحش باید ممنوع شود. این ممنوعیت از یکشنبه آغاز شده است.

شیوع ویروس کرونا که 2500 نفر را در جهان مبتلا کرده و باعث مرگ ۵۶ نفر در چین شده است، از یک فروشگاه غذای دریایی در شهر ووهان، که به فروش غیرقانونی حیات وحش می‌پرداخته، آغاز شده است. به اعتقاد ناظران، چین با قرنطینه‌کردن تمام شهر ووهان کار بی‌سابقه‌ای را انجام داده است.

مقامات چین اعلام کردند که پزشکان این کشور برای معالجه بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا به استفاده از داروهایی روی آورده‌اند که اغلب برای کنترل ویروس نقص ایمنی انسانی «اچ‌آی‌وی» مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلومبرگ به نقل از کمیسیون سلامت ملی چین در پکن گزارش داده، پزشکان چینی اکنون به مبتلایان به ویروس جدید کرونا ترکیبی از دو داروی لوپیناویر و ریتوناویر تجویز می‌کنند. از این دو دارو از سال ۲۰۰۰ و ۱۹۹۶ میلادی تاکنون برای مقابله با تکثیر ویروس نقص ایمنی انسانی در بدن مبتلایان به «اچ‌آی‌وی» استفاده می‌شود. ویروس نقص ایمنی انسانی «اچ‌آی‌وی» عامل بیماری ایدز است.

مسوولان کمیسیون سلامت ملی چین گفته هرچند هنوز داروی موثری برای مقابله با نوع جدید کرونا کشف نشده اما پزشکان به مبتلایان به این ویروس مصرف روزی دو بار دو قرص لوپیناویر و ریتوناویر را تجویز می‌کنند. پزشکان چینی همچنین به مبتلایان به ویروس جدید کرونا روزی دو بار نوعی داروی اینترفرون می‌دهند. داروهای اینترفرون به تنظیم فعالیت دستگاه ایمنی بدن انسان کمک می‌کنند.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر استفاده آزمایشی از داروهای لوپیناویر و ریتوناویر برای مقابله با ویروس جدید کرونا منتشر شده بود. پزشکان چینی تلاش برای تولید واکسن نوع جدید ویروس کرونا را آغاز کرده‌اند. هرچند کارشناسان بر این باورند که تولید واکسن این ویروس می‌تواند سال‌ها طول بکشد.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگ‌تری از ویروس‌های کرونا است که پیش از این فقط شش نوع آن (با ویروس جدید، هفت نوع آن) دیده شده بود که مردم را آلوده می‌کند. سندرم حاد تنفسی (سارس) که ازخانواده ویروس‌های کرونا نشأت می‌گیرد در سال ۲۰۰۲ میلادی در چین از ۸۰۹۸ فرد آلوده، جان ۷۷۴ نفر را گرفت. تصور می‌شود که از هر چهار مورد آلودگی به این ویروس، یک مورد آن شدید باشد.

ویروس‌های خانواده‌‌ کرونا ممکن است باعث ایجاد مشکلات متفاوتی شوند؛ از سرماخوردگی خفیف گرفته تا تشدید بیماری و مرگ. پروفسور مارک وولهاس از دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: «دلیل شیوع این ویروس برای اولین‌بار در چین می‌تواند وسعت و تراکم جمعیت این کشور و همچنین تماس نزدیک با حیوانات ویروسی در چین باشد. جای تعجب ندارد که این ویروس از چین یا آن بخش جهان، شیوع پیدا کرده است.»

در آغاز شیوع ویروس جدید کرونا، مقامات چین گفتند که این ویروس در بین مردم گسترش نمی‌یابد اما اکنون امکان گسترش آن تایید شده است. دانشمندان نشان‌ داده‌اند هر فرد آلوده، ویروس را به ۱.۴ تا ۵.۵ نفر منتقل می‌کند. هر ویروس که بتواند از بدن فرد آلوده به بیشتر از یک نفر سرایت کند، یک ویروس «خودپایدار» است. ما اکنون می‌دانیم که ویروس جدید ویروسی نیست که خود‌به‌خود ظاهر و بعد ناپدید شود. بنا براین قرنطینه‌کردن مبتلایان می‌تواند جلو گسترش آن را بگیرد. اما نگرانی دیگری نیز وجود دارد: احتمال جهش ویروس جدید. بی‌بی‌سی به نقل از کارشناسان نوشته: «ویروس جدید کرونا از یک گونه به‌گونه دیگر سرایت کرده است. این ویروس می‌تواند جهش یابد تا از شخصی به شخصی دیگر به راحتی منتقل شود یا علائم شدیدتری داشته باشد.»

 

ارسال نظر