کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۵۷

افزایش شمار قربانیان زلزله ترکیه

شمار تلفات انسانی زمین لرزه ۶.۸ ریشتری در استان الازیغ در شرق این کشور دست‌کم 21 کشته و ۷۷۲ زخمی برجای گذاشته است و ۳۰ تن نیز همچنان مفقود هستند. به‌گزارش آناتولی، به‌دنبال وقوع این زمین‌لرزه، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، خواستار کمک فوری به زلزله‌زدگان در شرق ترکیه شده و طی دستوری، وزیران کشور، محیط زیست و بهداشت ترکیه راهی استان الازیغ شدند. به گفته وزارت بهداشت، ده‌ها نفر همچنان زیر آوار هستند و به همین دلیل احتمال افزایش قربانیان وجود دارد.

نزدیکی پاکستان برای خروج از فهرست خاکستری FATF

پس از نشست اخیر هیات پاکستانی با مسوولان گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در پکن که بنابر گفته دولت اسلام‌آباد بسیار مفید و اطمینان بخش بوده، پاکستانی‌ها اکنون از فاصله کوتاه خروج این کشور از فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف سخن می‌گویند. سال گذشته میلادی نشست گروه ویژه اقدام مالی در پاریس برگزار و اعلام شد که پاکستان برای انجام اقدامات بیشتر در زمینه جلوگیری از تامین مالی تروریسم، پولشویی، مقابله با فرار مالیاتی و قاچاق بار دیگر مهلت گرفت و قرار شد نام این کشور فوریه ۲۰۲۰ در فهرست خاکستری بماند.

سرنوشت مبهم مذاکرات صلح افغانستان

مذاکرات امریکا و گروه طالبان در دوحه قطر همچنان در وضعیتی نامشخص است و ظاهرا به علت اختلاف بر سر کاهش خشونت یا آتش‌بس دو طرف هنوز نتوانسته‌اند به نتیجه مشخصی برسند و از درون افغانستان نیز صدای واحدی به گوش نمی‌رسد. به‌گزارش الجزیره، طالبان معتقد است که مذاکرات به مرحله حساسی رسیده اما اشرف غنی مانع صلح افغانستان است. همچنین گفته شده نشست اخیر امریکا و طالبان در قطر به‌دلیل طرح موضوع آتش‌بس به پیشرفتی نرسیده است.

امریکا به‌دنبال پایگاه‌های نظامی در کردستان عراق

امریکا برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در اقلیم کردستان عراق و افزایش تعداد سربازانش به دو هزار نفر در حال مذاکره با اقلیم کردستان عراق است. به‌گزارش خبرگزاری عراقی المعلومه، پیشنهادهایی برای تقویت حضور نظامی امریکا وجود دارد، از جمله اینکه هرگونه گفت‌وگو با بغداد باید مواردی فراتر از بخش نظامی باشد به‌طوری که روابط اقتصادی و ایفای نقش بیشتر ناتو در مبارزه با داعش را شامل شود. پیشنهادهای گفت‌وگو با رییس اقلیم کردستان عراق شامل ایجاد پایگاه نظامی در نزدیکی سلیمانیه، جنوب اربیل، نزدیکی حلبچه و افزایش سربازان از ۲۰۰ نفر به دو هزار نفر است.

 

ارسال نظر