کرونا، چالش جدی حزب کمونیست چین

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۴۹
کرونا، چالش جدی حزب کمونیست چین

گروه جهان|

 با گسترش ویروس کرونا در چین، مقامات این کشور حوزه قرنطینه بهداشتی را در استان هوبئی افزایش داده‌اند و اکنون ۵۶ میلیون نفر در قرنطینه هستند. این تمهیدات با این هدف صورت می‌گیرد که از گسترش این ویروس که نخستین‌بار در شهر ووهان مشاهده شد، جلوگیری شود. گاردین در گزارشی با اشاره به ناکامی تاریخی حزب حاکم کمونیست چین در کنترل و مهار بلایای بزرگ نوشته که حزب حاکم و شی جین‌پینگ (رییس‌جمهور) با چالشی جدی روبرو هستند.

شبکه سی‌ان‌بی‎سی گزارش داده که ارزش سهام شرکت‌های مراقبت‌ بهداشتی به‌‌دلیل هراس از گسترش این ویروس مرگبار کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. به عنوان مثال، شاخص اس‌اندپی500 بدترین روز خود را از اوایل اکتبر تجربه کرده و با کاهش یک درصدی بر روی شاخص 3295 بسته شد. سه‌ام بلوچیپ داوجونز هم که محصولات و خدماتشان همه‌گیر هستند و حتی در دوره‌های رکود اقتصادی هم سودده هستند، با انتشار خبر دومین مورد از ابتلا به ویروس کورنا در ایالات متحده 170 واحد (معادل شش دهم درصد) سقوط کرده است.

مقام‌های بهداشتی در اقصی نقاط جهان تدابیر سختی را برای شناسایی ویروس کرونا در مرزها و فرودگاه‌ها پیاده کرده‌اند. این ویروس در حال حاضر به اروپا هم رسیده و سه مورد ابتلا به آن در فرانسه تایید شده است. یک مورد در شهر بوردو در غرب فرانسه و دو مورد نیز در اطراف پاریس مشاهده شده است. از سوی دیگر یک مورد ابتلا به این ویروس هم در استرالیا یافت شده است. پیش از این مواردی از ابتلا به این ویروس در کره‌جنوبی، ژاپن، تایوان، تایلند و امریکا نیز مشاهده شده بود.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که در چین علاوه بر ووهان پنج شهر دیگر از استان هوبئی به ۱۳ شهر قبلی که در قرنطینه بودند اضافه شده‌اند. همچنین تمام انواع حمل و نقل عمومی به مقصد شهرهای قرنطینه شده متوقف شده‌اند. مقامات چین اعلام کرده‌اند که تاکنون ۴۱ نفر جانشان را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. این ویروس کشنده در حالی در حال گسترش در چین است که مردم این کشور جشن‌های سال نو چینی را آغاز کرده‌اند، با این حال بسیاری از جشن‌ها از بیم گسترش این ویروس لغو شده‌اند.

گفته شده، ساخت یک بیمارستان جدید در شهر ووهان آغاز شده تا در صورت گسترش بیشتر این ویروس امکانات بهداشتی لازم برای بستری کردن بیماران وجود داشته باشد. مقامات گفته‌اند که این بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابه را ظرف شش روز خواهند ساخت. مقامات چین از کسانی که از مناطق آلوده به این ویروس در چین به خانه بازمی‌گردند خواسته‌اند که ۱۴روز در خانه بمانند تا اگر مبتلا به این ویروس شده باشند، باعث شیوع آن در جامعه نشوند.

نشریه گاردین نوشته: دولت چین در شرایطی تلاش می‌کند تا گسترش کرونا را مهار کند که این بیماری برای اولین‌بار حدود یک ماه پیش در شهر ووهان دیده شده بود و حال شهروندان مقام‌های محلی شهر را به اهمال متهم می‌کنند، اتهامی که چندان هم بیراه نیست. مقام‌های شهر ووهان تازه هفته گذشته از شیوع یک بیماری مرموز در شهر خبر داده و اطمینان دادند که خطر چندانی ندارد. به گفته آنان هیچ شواهدی دال بر اینکه این بیماری می‌تواند از انسان به انسان دیگری سرایت کند وجود ندارد. کمیسیون سلامت ملی چین نیز اعلام کرد که شرایط کاملا مهارشدنی و تحت کنترل است. اما یک روز بعد شمار مبتلایان سه برابر شد و یک پزشک مشهور اعلام کرد که ویروس اکنون از طریق انسان نیز منتقل می‌شود. مائورا کانینگهام مورخ چین مدرن، می‌گوید: «ویروس کرونا مساله حزب کمونیست چین است چرا که این حزب به‌طور تاریخی نتوانسته مانع همه‌گیری بیمارهای کشنده و بلایای بزرگ شود. مقام‌های چین اما این‌بار وعده داده‌اند که شرایط متفاوت خواهد بود. شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، هفته گذشته خواستار تلاش‌های همه‌جانبه برای پیشگیری و کنترل شرایط شده و بر اهمیت اطلاع‌رسانی به مردم و حفظ ثبات اجتماعی تاکید کرده است. نیکلاس توماس استاد امنیت سلامت دانشگاه هنگ‌کنگ‌، می‌گوید: «دولت چین متوجه شده که اگر نتواند اعتماد عمومی در زمینه سلامت عمومی و ایمنی مواد غذایی را حفظ کند تبعاتی خواهد داشت که در شرایط امروز اصلا به نفع دولت نیست.»

کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند از سرماخوردگی گرفته تا سندرم تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)، عفونت ایجاد کنند. کرونا ویروس‌ها زئونوتیک هستند، به این معنی که هم به انسان‌ها و هم به حیوانات منتقل می‌شوند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده؛ کروناویروس به سیستم تنفسی حمله می‌کند و منجر به آسیب‌هایی در ریه می‌شود. این ویروس بسیار مسری است و از طریق تماس با هر چیزی که به آن آلوده شده باشد، تنفس، سرفه یا عطسه، قابل انتقال است. علائم این ویروس درست شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است؛ علائمی مانند آبریزش بینی، سردرد، سرفه، تب، تنگی نفس، لرزش و درد بدن. در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند به ویژه در افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و خودایمنی، باعث ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

هنوز هیچ واکسنی برای کروناویروس وجود ندارد. با این حال برای جلوگیری از عفونت کرونا شما باید همان کارهایی را که برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود، انجام دهید؛ مانند استفاده از صابون‌های ضدباکتری و اسپری‌های حاوی الکل. سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع ویروس کرونا در چین هشدار داده اما اعلام کرده است که وضعیت در جهان اضطراری نشده است.

 

ارسال نظر