دموکرات‌ها به‌دنبال شکاف در صف جمهوری‌خواهان

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۵۵
دموکرات‌ها به‌دنبال شکاف در صف جمهوری‌خواهان

گروه جهان|

 سومین روز از دادگاه استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا در شرایطی برگزار شد که برخی رسانه‌ها از بازی کردن و چُرت زدن نمایندگان در روند محاکمه نوشته‌اند. بی‌بی‌سی نوشته برخی از نمایندگان متهم شده‌اند که در جریان محاکمه استیضاح در حال بازی کردن، چُرت زدن یا شکستن دیگر قوانین بوده‌اند. پولیتیکو اما به موضوعی نسبتا جدی پرداخته و از دشمن جدید گروه‌های حامی ترامپ نوشته: «گروه‌های حامی ترامپ بعد از سومین روز محاکمه یک دشمن جدی دیگر پیدا کرده‌اند: برخی جمهوری‌خواهان.»

در این گزارش آمده که ستاد انتخاباتی و کمیته ملی جمهوری‌خواهان از زمان آغاز برگزاری نشست‌های کنگره در سپتامبر برای بررسی موضوع استیضاح بیش از 11 میلیون دلار برای تبلیغات هزینه کرده است. گفته شده، دست‌اندرکاران تیم انتخاباتی ترامپ علاوه بر تبلیغات به‌دنبال این هستند تا از تک تک نمایندگان و افراد سرشناس در حمایت از ترامپ مصاحبه گرفته و آن را منتشر کنند، اقدامی که تاکنون با مقاومت برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه مواجه شده است.

فایننشیال‌تایمز نیز با اشاره به شکاف احتمالی میان نمایندگان جمهوری‌خواه نوشته که دموکرات‌ها به‌دنبال بهره‌برداری از این مساله هستند. در این گزارش آمده: دموکرات‌ها برای متقاعد کردن جمهوری‌خواهان به موافقت با حضور شاهدان جدید در محاکمه از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق رییس‌جمهور، مبارزه سختی در پیش دارند. آنها امیدوارند که با احضار شاهدان جدید بتوانند جمهوری‌خواهان را به حمایت از استیضاح ترغیب کنند؛ به‌ویژه اینکه در نظرسنجی‌ای که به تازگی توسط موسسه پیو منتشر شده، آمده است که از هر سه جمهوری‌خواه یک نفر یعنی ۳۲ درصد، بر این باور است که ترامپ احتمالا یا قطعا مرتکب اقدامات خلاف قانون، چه در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶میلادی و چه در سه سال ریاست‌جمهوری خود شده است. نظرسنجی پیو از ۶ تا ۱۹ ژانویه و یک روز پیش از برگزاری نخستین جلسه دادگاه ترامپ به عمل آمده است.

دموکرات‌ها در سومین روز از محاکمه استیضاح ترامپ استدلال خود علیه رییس‌جمهور در زمینه اتهام سوءاستفاده از قدرت را تشریح کردند. دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ باید به خاطر تلاش برای جلب کمک انتخاباتی از اوکراین برکنار شود. جری نادلر از اعضای ارشد حزب دموکرات و رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا، گفته «سوءاستفاده ادعایی ترامپ از قدرت کل نظام دمکراتیک امریکا را تهدید می‌کند و او برای یک لحظه هم نباید رییس‌جمهور بماند.»

دونالد ترامپ در طرح استیضاحی که دموکرات‎ها ماه دسامبر تصویب کردند همچنین به کارشکنی در فعالیت کنگره متهم شده است. او هر دو اتهام را رد می‌کند.

جری نادلر همچنین برای رد ادعای جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه ترامپ عملی خلاف قانون انجام نداده که استیضاح شود، بخشی از سخنان لیندسی گراهام سناتور طرفدار ترامپ، را در جلسات استیضاح بیل کلینتون رییس‌جمهوری پیشین امریکا، پخش کرده است. گراهام که در آن زمان عضو مجلس نمایندگان امریکا بود، در جلسه استیضاح کلینتون گفته بود که لزومی ندارد رییس‌جمهوری مرتکب جرم شود تا بتوان او را استیضاح کرد؛ بلکه هر اقدامی که علیه مردم امریکا باشد قابل استیضاح است.

نخستین جلسه استیضاح ترامپ در مجلس سنا تا بامداد چهارشنبه به وقت واشنگتن ادامه داشت و جمهوری‌خواهان در یک رای‌گیری کاملا حزبی، ۵۳ رای مخالف در برابر ۴۷ رای موافق، 11 بار به اصلاحیه ارایه شده از سوی دموکرات‌ها برای احضار و شهادت دادن جان بولتون، رای منفی دادند.

روند تحقیقات استیضاح ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه او با ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، منتشر شد. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای بود. پیامدهای این افشاگری سبب شد تا ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ نفر، آغاز فرآیند استیضاح ترامپ را خواستار شوند. بر اساس متن این گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته بود تحقیق‌هایی درباره هانتر بایدن پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکراتش، انجام دهد که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود؛ ترامپ پرداخت ۴۰۰میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را به این تحقیقات منوط کرد.

اعضای مجلس نمایندگان امریکا با ۲۳۰رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف، بند اول قطعنامه استیضاح ترامپ مبنی بر اتهام سوءاستفاده از قدرت سپس بند دوم این قطع‌نامه مبنی بر اتهام کارشکنی در تحقیقات کنگره را با ۲۲۹ رای موافق در مقابل ۱۹۸ رای مخالف تصویب کردند و به مجلس سنا فرستاده شد. برای استیضاح ترامپ، به رای دو سوم از نمایندگان سنای امریکا نیاز است، امری که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا بعید به نظر می‌رسد.

 

ارسال نظر