ابقای «آقای نه» در کابینه روسیه

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۷۵
ابقای «آقای نه» در کابینه روسیه

گروه جهان|

 میخاییل میشوستین نخست‌وزیر جدید روسیه، اعضای کابینه خود را اعلام کرد که بر اساس آن سرگئی لاوروف در کابینه جدید در سمت وزیر خارجه ابقاء شده و سرگئی شویگو نیز مقام خود به عنوان وزیر دفاع را حفظ کرده است.

به‌گزارش یورونیوز، در کابینه جدید نخست‌وزیر روسیه ۹ معاون خواهد داشت. آندرئی بلوسوف مشاور پیشین ولادیمیر پوتین به عنوان معاون اول نخست‌وزیر معرفی شده است. یوری بوریسوف، تاتیانا گولیکووا و یوری تروتنف که به عنوان معاونان دیمتری مدودف در کابینه قبلی حضور داشتند در دولت میشوستین نیز عهده‌دار معاونت نخست‌وزیری هستند. پوتین کابینه جدید را بسیار متوازن توصیف کرده است.

رییس‌جمهوری روسیه هفته گذشته میخاییل میشوستین را که پیش از این رییس اداره فدرال مالیات بود به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کرد. دیمیتری مدودف نخست‌وزیر سابق روسیه هفته گذشته از سمت خود استعفا کرد. کناره‌گیری مدودف پس از آن صورت گرفت که پوتین از طرح خود برای اصلاح قانون اساسی گفت. دوره ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین سال ۲۰۲۴ میلادی به پایان می‌رسد و رییس‌جمهوری روسیه بر اساس قانون اساسی فعلی دیگر نمی‌تواند نامزد ریاست‌جمهوری شود.

آلکسی ناوالنی یکی از سرشناس‌ترین مخالفان پوتین این تحرکات را بازگشت به سیاست‌ورزی دوران شوروی دانسته و هرگونه همه‌پرسی به منظور تغییر قانون اساسی را کلاه‌برداری خوانده است. شبکه فرانس24 با اشاره به ابقای وزیر خارجه در سمت خود نوشته است: «لاوروف یکی از کلیدی‌ترین دیپلمات‌های روسیه است که سکان وزارت خارجه روسیه را از 2004 میلادی در دست دارد. او یکی از کهنه‌کارترین اعضای کابینه است که ماه مارس 70 ساله خواهد شد، حداکثر سنی که مقام‌های دولتی می‌توانند داشته باشند. لحن او درباره سیاست‌های روسیه در سوریه، اوکراین و دیگر بحران‌ها در شورای امنیت سازمان ملل گاهی تهدیدآمیز بوده تا جایی که همتایانش به او لقب «آقای نه» داده‌اند؛ لقبی که نخستین‌بار در دوران جنگ سرد به آندری گروومیکو یکی از پیشینیان سرسخت او در دوران اتحاد جماهیر شوروی داده شده بود.»

در این گزارش آمده، سرگئی لاوروف که به ندرت درباره زندگی شخصی خود صحبت می‌کند یک بار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مهم‌ترین مشخصه یک دیپلمات چه می‌تواند باشد، گفته است: «تبحر و دانش تاریخی لازم.» او همچنین گفته که روانشناسی فضای مذاکره و فداکاری برای وطن از مهم‌ترین مشخصه‌های یک دیپلمات موفق است.

نشریه گاردین نیز در گزارشی با اشاره به ابقای برخی از وزرای روسی در کابینه جدید نوشته: «وزرای دفاع، خارجه و داخلی در سمت‌های خود ابقا شدند در حالی که وزرای ورزش و فرهنگ تغییر کردند. پوتین در آخرین گام خود برای خانه‌تکانی کابینه جدیدی را روی کار آورده اقداماتی که زمینه‌ساز خروج او از پست ریاست‌جمهوری ـ و نه سیاست روسیه ـ است. تغییرات در کابینه نشان می‌دهد که قرار است تغییراتی در امور اجتماعی و فرهنگی روسیه را شاهد باشیم. اما وزرای کلیدی که با امنیت داخلی و سیاست خارجی روسیه در ارتباط هستند کرسی‌های خود را حفظ کردند. سرگئی شویگو، سرگئی لاوروف و ولادیمیر کولوکولتسف (وزیر داخلی روسیه) کرسی‌های خود را حفظ کردند. آنتونی آنتونی سیلونوف وزیر اقتصاد، نیز کرسی خود را در کابینه حفظ کرد؛ گرچه از سمت معاونت نخست‌وزیری کنار گذاشته شده است.»

به اعتقاد ناظران، پیشنهاداتی که برای اصلاح قانون اساسی روسیه مطرح شده راه را برای پوتین هموار می‌کند تا در قدرت بماند. هفته گذشته وقتی پوتین سخنرانی سالانه خود را در مجلس فدرال آغاز کرد، هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند چه حرف‌های شوکه‌کننده‌ای قرار است بشنود. پوتین پس از یک ساعت سخنرانی درباره مشکلات اجتماعی مانند کاهش جمعیت روسیه در بلندمدت ناگهان خواستار ایجاد تغییر در قانون اساسی شد. او گفت که پارلمان باید نخست‌وزیر را منصوب کند و این اختیار باید از رییس‌جمهور گرفته شود. جایگاه شورای دولت نیز به عنوان یک نهاد مشورتی نسبتاً فعال باید در قانون اساسی گنجانده شود. اولگ ایگناتوف مشاور سیاسی که پیشتر برای حزب حاکم روسیه متحد کار کرده، می‌گوید: «پوتین دوست دارد گزینه‌های بیشتری برای خود ایجاد کند. او می‌خواهد روزنه‌های بیشتری در این سیستم ایجاد کرده و تا آخرین لحظه از تصمیم خود منصرف نمی‌شود. اکنون این سیستم در وضعیت انتظار قرار خواهد گرفت.»

سم گرین رییس موسسه روسیه در کینگز کالج لندن، نیز معتقد است که نخبگانی که می‌خواهند آینده خود را بعد از سال ۲۰۲۴ تضمین کنند حالا باید همزمان وارد سه بازی شطرنج شوند: تعریف نقش پارلمان، شورای حکومتی و شخص پوتین.

 

ارسال نظر