پایان پایبندی کره‌شمالی به توقف آزمایش‌های هسته‌ای

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۰۸۷
پایان پایبندی کره‌شمالی به توقف آزمایش‌های هسته‌ای

گروه جهان|

 کره‌شمالی اعلام کرد از آنجا که ایالات متحده امریکا ضرب‌الاجل پایان سال برای مذاکرات هسته‌ای را فراموش کرده، دیگر به تعهداتش که شامل توقف آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک‌های بین قاره‌ای است پایبند نخواهد بود.

به‌گزارش رویترز، «جو یونگ چول» کنسول هیات نمایندگی کره در دفتر سازمان ملل در ژنو سه‌شنبه در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل گفته: «ما دیگر دلیلی برای تعهد یک جانبه نداریم آن هم وقتی که طرف دیگر به آن پایبند نیست.»

نماینده کره‌شمالی، امریکا را به اعمال غیرانسانی‌ترین و وحشیانه‌ترین نوع تحریم‌ها علیه کشورش متهم کرده و گفته: «اگر امریکا بر این سیاست خصمانه علیه کره‌شمالی اصرار ورزد دیگر شاهد خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره نخواهد بود.» او تاکید کرده: «اگر امریکا سعی در اجرای درخواست‌های یک جانبه خود داشته و بر اعمال تحریم‌ها اصرار ورزد کره‌شمالی مسیر دیگری در پیش خواهد گرفت.»

کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت با انتقاد از سیاست خارجی دولت امریکا درباره رویکرد واشنگتن در برابر کره‌شمالی گفته: «نتیجه نزدیک به سه سال دیپلماسی ترامپ چه بوده است؟ هیچ چیز جز مراسم عکس انداختن. کیم آنچه را که می‌خواست به دست آورد؛ به رسمیت شناختن بین‌المللی و عبور آزاد برای ادامه ساختن زرادخانه خود، در حالی که ما اتحاد خود را با کره‌جنوبی و ژاپن تضعیف کردیم.»

واشنگتن‎پست نیز پیش‌تر با اشاره به شکست سیاست خارجی دونالد ترامپ به‌ویژه سیاست موسوم به «فشار حداکثری» نوشته بود: «این سیاست فشار حداکثری قرار بود حکومت کیم جون اون رهبر کره‌شمالی، را وادار به تسلیم تمامیت زرادخانه‌ هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی این کشور کند. با این حال بعد از گذشت سه سال این کشور همچنان این سلاح را می‌سازد و هم‌اکنون نیز آشکارا قسم خورده که دیگر با مذاکرات بیشتر با دولت ترامپ همراهی نکند. اینکه کیم جون اون در ماه‌های آینده دستور به از سرگیری آزمایش موشک‌های دوربرد یا کلاهک‌های هسته‌ای این کشور دهد و در سال انتخابات یک بحران جدی برای دونالد ترامپ ایجاد کند، هنوز مشخص نیست اما چیزی که مسلم است این است که کره‌شمالی در پایان دوره اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بالغ بر 12 یا بیشتر سلاح هسته‌ای نسبت به زمانی که ترامپ ریاست‌جمهوری‌اش را آغاز کرد، به دست خواهد آورد.»

کره‌شمالی پیش از اعلام پایان پایبندی‌اش به توقف آزمایش‌های هسته‌ای تغییرات گسترده‎‌ای را در مقام‌های ارشد ایجاد کرده بود که به باور ناظران از تغییر استراتژی پیونگ‌یانگ در سیاست‌های کلی این کشور حکایت دارد. این مذاکرات است. جنجالی‌ترین تغییر، برکناری وزیر خارجه کره‌شمالی بود. خبرگزاری «ان کی» کره‌جنوبی به نقل از منابعی ناشناس گزارش داد که

«ری یونگ هو» وزیر خارجه کره‌شمالی از سمت خود برکنار و «ری سون گوون» افسر ارشد نظامی و یکی از مقامات ارشد حزب حاکم کره‌شمالی، را به جای او منصوب کرده است.

تحلیلگران کره جنوبی بر این باورند که معرفی این فرد به عنوان وزیر خارجه کره‌شمالی نشان‌دهنده اعتماد

کیم جونگ اون به وفاداران نظامی و حزبی در مقطع حساس فعلی و در میانه توقف مذاکرات با امریکاست. به‌گفته ناظران کره‌جنوبی، «ری سون گوون» معمولا در مذاکرات با امریکا نقشی خصومت‌آمیز داشته است.

شماری از سفرای کره‌شمالی نیز در در هفته گذشته به پیونگ‌یانگ بازگشته‌اند. به‌گزارش رسانه‌های کره‌جنوبی، «جی جائه ریونگ» سفیر پیونگ‌یانگ در چین، و «کیم سونگ» سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل، پکن را به مقصد پایتخت کره‌شمالی ترک کرده‌اند. همچنین سفرای کره‌شمالی در آنگولا و سنگاپور در فرودگاه بین‌المللی پکن دیده شدند که از نشست احتمالی هیات‌های دیپلماتیک خارجی در پیونگ‌یانگ حکایت داشته است. ۱۰ دیپلمات دیگر کره‌شمالی نیز در کنار این سفرا در این پرواز حضور داشته‌اند. اگر چه علت بازگشت این سفرا به پیونگ‌یانگ هنوز مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد که این بازگشت‌ها با برکناری وزیر خارجه کره‌شمالی ارتباط داشته است. مذاکرات خلع سلاح اتمی بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ از دومین نشست بین «کیم جونگ اون» و دونالد ترامپ که فوریه ۲۰۱۹ میلادی بی‌توافق و بی‌نتیجه پایان یافت، متوقف شد. در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی کره‌شمالی ضمن هشدار به امریکا در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای، ضرب‌الاجلی را تعیین کرد. کره‌شمالی تاکید کرده بود در صورتی که ایالات متحده به این ضرب‌الاجل پاسخ ندهد باید منتظر عواقب ناگواری باشد.

پایان پایبندی کره‌شمالی به توقف آزمایش‌های هسته‌ای در شرایطی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی را یک بازی زیبای شطرنج توصیف کرده است. ترامپ هفته گذشته در مراسم امضای فاز اول توافق تجاری میان ایالات متحده و چین در کاخ‌سفید گفته این توافق به پکن اعتبار می‌دهد تا به واشنگتن در مساله کره‌شمالی کمک کند. او همچنین با اشاره به روابط ویژه «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، و «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهوری چین، گفته: «چین به ما در خیلی از موضوعاتی که می‌تواند کمک می‌کند و شما نمی‌توانید آن را در یک توافق ببینید، اما آنها در رابطه با کیم جونگ اون که احترام زیادی برای رییس‌جمهور شی قائل است، خیلی کمک‌کننده بوده‌اند. همه اینها یک بازی بسیار بسیار زیبای شطرنج یا بازی پوکر یا... نمی‌توانم از واژه مهره‌بازی استفاده کنم چون خیلی با هرگونه مهره‌بازی که من تاکنون دیده‌ام تفاوت دارد اما طرح بسیار زیبایی دارد.»

 

ارسال نظر