آغاز نشست داووس در سایه افزایش نابرابری و تشدید تنش‌ها

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۹۹
آغاز نشست داووس در سایه افزایش نابرابری و تشدید تنش‌ها

گروه جهان|

 سی‌وسومین گردهمایی سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2020 میلادی در شهر داووس سوییس و با حضور سران و صاحب‌نظران سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف آغاز شد. این نشست تا 24 ژانویه ادامه خواهد داشت. اجلاس امسال بر هفت موضوع متمرکز خواهد بود: نجات سیاره زمین، جامعه و آینده کار، منافع فناوری، اقتصاد منصفانه، کسب و کار بهتر، آینده سالم و ماوراء ژئوپولتیک.

به‌گزارش تارنمای مجمع جهانی اقتصاد، سه هزار میهمان در اجلاس امسال حضور خواهند یافت که از جمله آنان می‌توان به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، اورسولا فن در لاین رییس کمیسیون اروپا، و کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا، وگرتا تونبرگ فعال نوجوان محیط زیست، اشاره کرد.

پیش‌بینی می‌شود در کنار موضوع‌های از پیش تعیین شده، اوج‌گیری تنش‌های خاورمیانه، رقابت تجاری امریکا ـ چین، جنگ لیبی و اختلافات دو سوی اقیانوس اطلس از جمله مسائلی باشند که در دیدارهای سران اقتصادی و سیاسی به آنها پرداخته می‌شود. گرتا تونبرگ نوجوان سوئدی حامی محیط زیست نیز برای دومین سال پیاپی در داووس حضور دارد و دیدار احتمالی او و ترامپ که خلاف پارسال میهمان داووس بوده و با انکار تغییرات آب و هوایی آن را حقه‌بازی می‎داند توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، سازمان خیریه بین‌المللی آکسفام در آستانه آغاز به کار نشست داووس، گزارشی در خصوص توزیع ناعادلانه ثروت در جهان منتشر و اعلام کرده که در یک دهه گذشته تعداد میلیاردرهای جهان دو برابر شده و ثروت این میلیاردرها از ثروت ۶۰ درصد جمعیت جهان بیشتر شده است.

در این گزارش آمده: زنان و دختران فقیر در قعر نمودار کسب ثروت هستند به نحوی که این گروه 12.5 میلیارد ساعت کار مراقبتی بدون حقوق در هر روز انجام می‌دهند که ارزش مالی آن معادل دستکم 10.8 تریلیون دلار طی یک‌سال برآورد شده است.

بنا براین گزارش، آمیتابه بهار رییس واحد آکسفام در هند، گفته: «اقتصادهای ناکارآمد ما باعث پرتر شدن جیب‌های میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ به قیمت به‌کارگیری زنان و مردان عادی می‌شود. جای تعجب نیست که مردم شروع به طرح این پرسش می‌کنند که آیا اصلا میلیاردرهای جهان باید موجودیت داشته باشند یا خیر.»

بهار در آستانه برپایی اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس تاکید کرد: «شکاف موجود میان ثروتمندان و فقرا بدون اجرای سیاست‌های مقابله با نابرابری قابل حل نخواهد بود.»

در این گزارش آمده که ۲۲ مرد ثروتمند اول جهان ثروتشان بیش از همه ثروت زنان آفریقایی است. آکسفام همچنین اعلام کرده: «اگر یک درصدی که ثروتمندترین گروه جهان هستند تنها نیم درصد مالیات بیشتر در قبال ثروت‌شان برای مدت ۱۰ سال پرداخت کنند سرمایه لازم برای ایجاد ۱۱۷ میلیون شغل جدید در حوزه مراقبت از سالمندان و کودکان، آموزش و بهداشت را فراهم خواهند کرد.»

گفته شده، آمارهای آکسفام بر مبنای داده‌های ارایه شده از سوی نشریه فوربس و همچنین بانک سوییسی «کردیت سوییس» بوده‌اند؛ هر چند که برخی اقتصاددانان با این آمارها مخالفت کرده‌اند. این آمار و ارقام نشان می‌دهند که تعداد ۲۱۵۳ میلیاردر در حال حاضر ثروتی بیشتر از ثروت 4.6 میلیارد انسانی که در زمره فقیرترین‌ها در جهان هستند دارند. به‌گفته بهار، زنان و دختران مشخصا متحمل فشارهای مضاعف هستند، زیرا آنها اغلب نقش‌های مراقبتی را که چرخ‌های اقتصادها، تجارت‌ها و جوامع را می‌گردانند به عهده دارند.

او در این باره گفته است: «این گروه اغلب زمان کمی برای فراگیری آموزش، کسب درآمد برای یک زندگی شایسته یا مطرح کردن صدایشان در قبال نحوه اداره جوامع ما پیدا می‌کنند و بنابراین در قعر اقتصاد گرفتار می‌شوند.»

آمارهای آکسفام همچنین نشان می‌دهند در سراسر جهان ۴۲ درصد زنان نمی‌توانند شغل به دست بیاورند، زیرا آنها مسوول همه نقش‌های مراقبتی هستند در حالی که در مقابل این میزان برای مردان شش درصد است. آکسفام تاکید کرده: «سیستم‌های اقتصادی ناعادلانه بسیاری از زنان را به حساب نمی‌آورد در حالی که به میلیاردرهایی که کار کمی برای جامعه می‌کنند اجازه انباشت ثروت هنگفت می‌دهد و به همین سبب نابرابری اقتصادی از کنترل خارج شده است.»

در این گزارش ۶۳ صفحه‌ای تاکید شده که رهبران جهان تلاش کافی برای مقابله با شکاف روبه افزایش میان فقرا و ثروتمندان انجام نمی‌دهند. این گزارش برای امسال متمرکز بر سیاست‌هایی بوده که به مردان اجازه می‌دهند که بر رده‌های بالای شرکت‌ها و دولت‌ها تسلط یابند. طبق این گزارش نابرابری اقتصادی برمبنای نابرابری جنسیتی ایجاد شده است.

در این گزارش تصریح شده: «زنان از اقتصاد بازار با کار ارزان و رایگان حمایت می‌کنند و آنها همچنین با ارایه نقش‌های مراقبتی که باید توسط بخش دولتی تامین شود نیز در حال حمایت از دولت هستند. این کار رایگان آنها به گسترش نظام اقتصادی همراه با جانبداری جنسیتی دامن می‌زند؛ اقتصادی که پول خیلی از انسان‌ها را می‌گیرد و آن را در جیب‌های معدودی قرار می‌دهد.»

این گروه توصیه می‌کند که دولت‌ها نظام‌های ملی مربوط به ارایه خدمات مراقبتی ایجاد کنند و خدمات دولتی رایگان ارایه کرده و در مقابل اخذ مالیات از ثروتمندان را افزایش دهند. این گزارش در عین حال پیشنهاد می‌کند که کشورها در جهت محدود کردن نفوذ شرکت‌ها یا ثروتمندان تلاش کنند. آکسفام استدلال می‌کند که نظام سرمایه‌داری ناکارآمد است زیرا اجازه به شکوفایی انحصارها می‌دهد و ثروت را در دستان عده‌ای معدود متمرکز می‌کند. در این گزارش آمده: «بررسی منشأ ثروت ابرثروتمندان و نحوه به کارگیری این ثروت باعث به وجود آمدن تردیدی جدی نسبت به ارزشمندی آنها برای اقتصادها و جوامع ما شده است.»

 

ارسال نظر