صندوق بین‌المللی پول: «در امانیم اما نه به اندازه کافی»

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۱۱
صندوق بین‌المللی پول: «در امانیم اما نه به اندازه کافی»

گروه جهان|

 رییس صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که با توجه نابرابری‌ها و ناپایداری‌های مالی کنونی، جهان هنوز هم با خطر تکرار رکود اقتصادی بزرگ روبرو است. کریستالینا جورجیوا با اشاره به تحقیق جدید صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) که تفاوت‌های بین وضعیت اقتصادی فعلی با اقتصاد جهان در دهه ۱۹۲۰ میلادی را بررسی می‌کند، گفته است: «شرایط موجود در زمان سقوط بازارهای مالی جهان در ۱۹۲۹ در زمان کنونی هم دیده می‌شوند.» او با تایید اینکه توافق تجاری چین و امریکا که اخیرا فاز نخست آن امضا شده عدم‌قطعیت در اقتصاد جهانی را کاهش داده، هشدار داده که خطر رکود هنوز کاملا رفع نشده است.

به‌گزارش گاردین، رییس صندوق بین‌المللی پول در موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون واشنگتن، گفته در طول دو دهه گذشته گرایش‌های منفی، تأثیرگذاری زیادی ایجاد کرده است. برای مثال در انگلستان ۱۰درصد جامعه که در دهک‌های بالای درآمدی قرار دارند، به اندازه ۵۰ درصد جامعه (واقع در دهک‌های پایین درآمدی)، ثروت دارند. این شرایط در بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (اوای‌سی‌دی) مشاهده می‌شود. در این کشورها درآمد و ثروت به‌طور نامساوی توزیع شده و اختلاف بین طبقات در بالاترین سطح تاریخ قرار دارد. جورجیوا هشدار داده: «مسائل جدیدی مانند محافظه‌کاری تجاری، اقدامات ‌محیط‌زیستی و توافق‌های ارتباطاتی در حال شکل‌گیری هستند که این بدان معناست که در دهه آینده فقط شاهد ناآرامی اجتماعی و نوسان‌های بازار سهام خواهیم بود.» رییس صندوق بین‌المللی پول با اعلام اینکه خطر تکرار رکود بزرگ 2008 هیچ‌گاه کاملا رفع نشده، گفته: «با توجه به اینکه از هر چهار اروپایی یکی در معرض سقوط به ورطه فقر قرار دارد نمی‌توانیم بگوییم که خطر رفع شده است. هیچ جایگزینی برای نظارت و رویه‌های نظارتی وجود ندارد. بله ما امروز امنیت‌مان بیشتر شده اما کاملا در امان نیستیم.»

کریستالینا جورجیوا همچنین درباره توافق تجاری جدیدی که امریکا و چین امضا کردند، گفته این اقدام باعث شده تا از ابهامات پیشروی تجارت جهانی که رشد اقتصاد جهانی را کند کرده بود، کاسته شود. رییس صندوق بین‌المللی پول گفته: «ما با کاهش ابهامات تجاری روبرو شده‌ایم اما این ابهامات از بین نرفته‌اند. این آتش‌بس تجاری به معنای صلح تجاری نیست. آی‌ام‌اف در گزارش جدید سالانه چشم‌انداز اقتصادی جهان خود که دوشنبه (فردا) منتشر خواهد شد، تخمین زده است که تنش‌های تجاری حدود ۷۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب زده است که این معادل ۰.۸درصد تولید ناخالص داخلی جهان است.» او ادامه داده است: «این تخمین‌ها تنها یک سوم کل تأثیر منفی تنش‌های تجاری را دربر گرفته است چرا که ارزیابی دقیق باقی تأثیراتی که این تنش‌ها به واسطه ایجاد ابهاماتی در فضای تجارت بین‌الملل بر سرمایه‌گذاران می‌گذارند، دشوار است.»

  واکنش شرکا به توافق تجاری

امضای توافق موقتی و اولیه تجاری چین و امریکا برای کاستن از مناقشات تجاری دو کشور باعث نگرانی‌های فزاینده در میان اروپا و برخی از دیگر شرکای چین شده است. اتاق بازرگانی اروپا در چین امضای این توافقنامه را بازنگارش جهانی شدن توصیف کرده و از بابت تاثیرات آن بر تجارت این قاره با چین ابراز نگرانی کرده است. برزیل نیز که توانسته بود به‌دلیل این مناقشه بزرگ تجاری که از ۲۰۱۸ شروع شد دانه‌های روغنی بیشتری به چین صادر کند امضای توافق را یک عقبگرد برای تجارت خود با چین دانسته است.

بنا بر گزارش‌ها، چین در این توافق پذیرفته است که در بازده زمانی یک یا دو سال آینده نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از ایالات متحده وارد کند. چین از این مبلغ ۵۰ میلیارد دلار برای خرید تولیدات انرژی، ۴۰ میلیارد دلار برای خرید محصولات کشاورزی و ۴۰ میلیارد دلار برای خدمات اختصاص خواهد داد.

اتاق بازرگانی اروپا در چین با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده است که امضای این توافق به این معناست که امریکا به چین دستور می‌دهد چه کالاهایی را باید خریداری کند و مشخص نیست در این شرایط اروپا در چه جایگاهی قرار دارد. «جرج ووتکه» رییس اتاق بازرگانی اروپا، هم گفته است: «برزیل صادرکننده دانه‌های روغنی است، استرالیا و قطر گاز طبیعی صادر می‌کنند، اروپا هم به چین هواپیما می‌فروشد ولی این توافق همه این بازارهای تجاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. “

اروپا که در حال مذاکره برای امضای پیمان سرمایه‌گذاری با چین است بر این باور است که چنین توافقنامه‌ای باعث می‌شود تمرکز بازار چین در اختیار امریکا باشد و این اروپا را به حاشیه می‌برد. فاز نخست توافق تجاری چین و امریکا هفته گذشته با حضور دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، و نماینده جمهوری خلق چین پس از یکسال کشمکش تعرفه‌ای، در کاخ سفید امضا شد.

این توافقنامه شامل 9 بخش از جمله مقدمه، حق مالکیت معنوی، انتقال فناوری، محصولات غذایی و کشاورزی، خدمات مالی، شفافیت نرخ ارز، گسترش تجارت، ارزیابی دو جانبه و حل اختلافات و موارد نهایی است در عین حال، دو طرف به توافق رسیدند که طرف امریکا مراحل تعهدات مربوط به لغو تعرفه‌های افزوده بر کالاهای چین را اجرا کند و روند افزایشی تعرفه‌ها را به سوی کاهش سوق دهد. تکیه بر برابری و منافع مشترک از جمله ویژگی‌های اصلی این توافقنامه به شمار می‌آید؛ به علاوه، برای حسن اجرای این توافقنامه، موارد تنبیهی ویژه‌ای برای هر یک از دوطرف که بر تعهدات خود پایبند نباشد قید شده است.

 

ارسال نظر