کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۲۵

بازنگری روابط امنیتی بغداد - واشنگتن

سخنگوی عادل عبدالمهدی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، از مذاکرات بغداد و واشنگتن برای بازنگری در روابط امنیتی دو کشور خبر داده است. به‌گزارش ایسنا، عبدالکریم خلف گفته دولت عراق درباره روابط امنیتی در حال مذاکره با امریکاست و عراق ملاحظات و طرح‌هایی در این زمینه دارد. او گفته، عراق تلاش خواهد کرد همه‌چیز متناسب با حاکمیت این کشور باشد و مذاکرات هنوز پایان نیافته است. پیشتر یک منبع دولتی عراقی گفته بود، دو دولت درباره آینده نیروهای امریکایی در این کشور تماس‌هایی برقرار کرده‌اند و تمایل مشترک دو طرف به این است که مذاکرات شروع شوند برای ماه‌ها یا یک سال ادامه یابند.

ریاض مجرمان سعودی را از امریکا فراری می‌دهد

تحقیقاتی که توسط پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) صورت گرفته نشان می‌دهد عربستان سعودی اتباع خود را برای گریز از محاکمه شدن در امریکا، فراری می‌دهد؛ اقدامی که روند پیگیری‌های قضایی در امریکا را تحت‌الشعاع قرار داده است. به‌گزارش واشنگتن‌ اگزماینر، اف‌بی‌آی اعلام کرده ریاض به اتباع خود که در امریکا هستند برای گریز از محاکمه شدن کمک می‌کند. در گزارش اف‌بی‌آی آمده است: «اقدام ریاض روند پیگیری در سیستم قضایی امریکا را تحت شعاع قرار داده است.»

استقرار رادارهای فرانسوی در شرق عربستان

فرانسه سیستم‌های راداری را در ساحل شرقی عربستان مستقر کرده تا سیستم دفاعی این کشور را بعد از حملات موشکی سپتامبر به تاسیسات نفتی سعودی تقویت کند. به‌گزارش رویترز، استقرار سیستم‌های راداری در ساحل شرقی عربستان مشرف به خلیج فارس در چارچوب قدرت ماموریت «جگوار» است. همچنین گفته شده، ناو هواپیمابر فرانسوی شارل دوگل که در اقیانوس آرام و دریای شمال مستقر شده از نیروهای عملیات شمال در خاورمیانه حمایت خواهد کرد.

وام ۶۰ میلیون یورویی برای راه‌آهن خواف- هرات

توافق‌نامه وام بلندمدت ایتالیا برای اجرای خط‌آهن خواف- هرات به ملبغ ٦٥ میلیون یورو توسط مجلس نمایندگان افغانستان تصویب شد. به‌گزارش بی‌بی‌سی، رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان افغانستان گفته این بودجه وام بلندمدت توسط مجلس نمایندگان به تصویب شده است. این وام در سه قسط در اختیار دولت افغانستان قرار خواهد گرفت و افغانستان برای باز پرداخت آن ۴۰ سال فرصت دارد. این بودجه قرار است برای ساخت بخش چهارم خط آهن خواف- هرات هزینه شود.

 

ارسال نظر