حقوقی‌های سرشناس، وکلای مدافع ترامپ شدند

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۱۸
حقوقی‌های سرشناس، وکلای مدافع ترامپ شدند

گروه جهان|

 «کن استار» که در جریان استیضاح بیل کلینتون از سوی جمهوری‌خواهان به عنوان دادستان اصلی محاکمه رییس‌جمهوری وقت امریکا برگزیده شده بود قرار است اکنون به عنوان وکیل مدافع از دونالد ترامپ در جلسات استیضاح برابر دموکرات‌ها دفاع کند. آلن درشویتز هم وکیل سرشناس دیگری است که به تیم حقوقی رییس‌جمهوری امریکا پیوسته است. روند استیضاح ترامپ پس از افشای اسنادی کلید خورد که ظن تلاش ترامپ برای تحت فشار قرار دادن رییس‌جمهوری اوکراین از طریق جلوگیری از ارایه کمک‌های نظامی به این کشور را تقویت می‌کردند.

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ که جلسات استیضاح او در مجلس سنا به‌طور رسمی آغاز شده از کن استار و رابرت ری، کسانی که مسوول تحقیقات از بیل کلینتون در جریان استیضاح او بودند را به عنوان وکلای خود معرفی کرده و همزمان «آلن درشویتز» هم به تیم وکلای ترامپ پیوسته است.  

این تیم وکلا را قرار است «پت سیپولون» وکیل کاخ‌سفید و «جی سیکولو» وکیل شخصی ترامپ، رهبری کند. جلسه استماع دادخواست سه‌شنبه و پس از بازگشت سناتورها از تعطیلات سه روزه آغاز خواهد شد.

کن استار پیش از این عضو شورای مستقل وکلای دادگستری امریکا بود و کسی بود که در دهه ۸۰ میلادی مسوولیت تحقیقات معروف به وایت‌واتر را که به بیل کلینتون و هیلاری همسرش مربوط می‌شد هدایت کرد. آن تحقیقات درباره پرونده زمین‌خواری در ایالت آرکانزاس بود. در جریان آن تحقیقات بود که در نهایت شواهدی غیرمرتبط با موضوع تحقیقات کشف شد و آن رابطه خارج از زناشویی بیل کلینتون با یکی از کارآموزان کاخ سفید به نام مونیکا لوینسکی بود. این رسوایی اخلاقی در نهایت در سال ۱۹۹۸ به استیضاح بیل کلینتون رییس‌جمهوری وقت، در مجلس سنا ختم شد هر چند کلینتون در نهایت گناهکار شناخته نشد و به کاخ‌سفید بازگشت. رابرت ری در جریان آن ماجرا جانشین کن استار شد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، مونیکا لوینسکی شخصیت محوری استیضاح بیل کلینتون، به محض معرفی وکلای جدید تیم حقوقی ترامپ در توییتر نوشت: «این از همان روزهایی است که آدم به خودش می‌گوید: نه مگه می‌شود؟» کن استار در سال ۲۰۱۶ و پس از آنکه مشخص شد در جریان رسیدگی به پرونده‌های تجاوز جنسی مرتبط به تیم فوتبال دانشگاه بیلور اهمال کرده است از سمتش به عنوان رییس این دانشگاه کنار گذاشته شد. او کمی بعد از سمتش به عنوان استاد حقوق این دانشگاه هم استعفا کرد.

  آلن درشوییتز کیست؟

یکی دیگر از وکلای مشهوری که اعلام شده به تیم حقوقی ترامپ پیوسته آلن درشویتز است. او استاد بازنشسته حقوق دانشگاه هاروارد است و از خبرگان نامی قانون اساسی است. او وکیل مدافع افراد معروفی چون مایک تایسون بوکسور پرآوازه، هم بوده است. درشوئیتز به شبکه «سی‌بی‌اس» گفته که اخیرا با ترامپ درباره استیضاحش در مجلس سنا دیدار کرده است. او گفته: «موافقت کردم که تحت عنوان خبره مستقل قانون اساسی با تیم او همکاری کنم. من موضع‌گیری سیاسی نخواهم کرد و فقط درباره قانون اساسی نظر خواهم داد.»

درشوئیتز با ابراز نگرانی نسبت به سنتی که استیضاح ترامپ در تاریخ سیاسی امریکا به جای می‌گذارد، گفته: «این ممکن است جایگاه رییس‌جمهور را تضعیف و استیضاح را به عنوان یک ابزار سیاسی باب کند.» درشوئیتز در سال ۲۰۱۶ گفته بود که مخالف استیضاح هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت، بر سر موضوع حمله بنغازی است. او بعدا گفت که در جریان انتخابات آن سال به کلینتون رای داده است.

بازرس ویژه رابرت مولر در جریان تحقیقات معروف به ترامپ - روسیه هم از درشوییتز مشاوره حقوقی گرفته بود. هم درشوییتز و هم «کن استار» در سال ۲۰۰۸ به عنوان وکلای مدافع جفری ایپستین و در جریان دادگاه اول رسیدگی به اتهامات اخلاقی او ظاهر شده بودند. جفری ایپستین میلیاردر سرشناس امریکایی، سال گذشته پس از آنکه به اتهام آزار و تجاوز بازداشت شده بود در زندان خودکشی کرد.

  رو کردن اسناد جدید

تیم حقوقی ترامپ در حالی کار خود را آغاز می‌کند که دموکرات‌های کنگره شواهد جدیدی را ارایه کرده‌اند که می‌تواند کار دفاع از ترامپ را تا حدی دشوار کند. خبرگزاری فرانسه نوشته، نمایندگان دموکرات اخیرا متن پیام‌هایی از «لو پارناس» بازرگان اوکراینی‌تبار امریکایی، را منتشر کرده‌اند که با رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ، روابط خصوصی و تجارتی نزدیکی داشته است.

مطابق این اسناد پارناس با یکی از مشاوران دیوید نینس، نماینده جمهوری‌خواه و عضو کمیسیون امنیتی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا نیز در ارتباط و مراوده نزدیک بوده است. پیام‌های واتس‌آپی پارناس و این مشاور مربوط به ماه‌های فوریه تا مه سال ۲۰۱۹ هستند و ظاهرا اتهام ترامپ مبنی بر تلاش برای تحت فشار قرار دادن زلنسکی برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن، رقیب احتمالی او از حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال را تایید می‌کنند.

مجلس نمایندگان که اکثریت کرسی‌های آن را دموکرات‌ها در اختیار دارند هفته گذشته با تصویب قطعنامه‌ای موارد استیضاح ترامپ را برای رسیدگی نهایی به مجلس سنا ارایه کرد. سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات کنگره درباره موضوع کمک‌های نظامی به اوکراین دو محور استیضاح هستند.

استیضاح و برکناری ترامپ نیاز به رای دو سوم سناتورهای مجلس سنا دارد که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است. بر این پایه احتمال برکناری ترامپ بسیار اندک ارزیابی می‌شود. رییس‌جمهوری امریکا طرح استیضاح خود را کودتا و افتضاح خوانده و ادعا می‌کند که این کار به بهانه یک گفت‌وگوی تلفنی بی‌عیب و نقص انجام می‌شود.

 

ارسال نظر