کاهش رشد اقتصادی چین رکورد زد

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۱:۰۵:۴۴
کد خبر: ۱۶۱۷۳۰
کاهش رشد اقتصادی چین رکورد زد

گروه جهان|

 چین و ایالات متحده به‌طور رسمی مرحله نخست توافق‌نامه اقتصادی و تجاری خود را در واشنگتن امضا کردند. پیش‌بینی می‌شود این توافق آتش ۱۸ماهه درگیری تعرفه‌ای بین این دو کشور را فعلا خاموش کند با این حال نیویورک‌تایمز با اشاره به انتشار آمار رشد اقتصادی چین که از نازل‌ترین سطح رشد در 30 سال اخیر حکایت دارد، نوشته «چین با مشکل بزرگ اقتصادی روبروست و این مشکل، جنگ تجاری نیست.»

به‌گزارش یورونیوز، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، و «لیو هی» معاون اول رییس‌جمهوری چین، این توافق‌نامه را امضا کردند. «لیو» گفته دستیابی به فاز نخست توافق اقتصادی و تجاری هم برای چین، هم امریکا و هم کل جهان مناسب است. او در مراسم رسمی امضای توافق‌نامه گفته: «این توافق با حقوق قانونی و منافع هیچ شخص ثالثی منافات ندارد و همچنین مطابق قوانین سازمان تجارت جهانی است.»

دونالد ترامپ هم گفته این توافق کارهای اشتباه گذشته را جبران می‌کند. او امضای این توافق را راهی برای تحقق عدالت اقتصادی برای کارگران امریکایی توصیف کرده است. طبق این توافق صادرات امریکا به چین افزایش چشمگیری پیدا می‌کند به‌طوری که پکن در یک دوره دو ساله ۲۰۰ میلیارد دلار کالای بیشتر از امریکا در مقایسه با ۲۰۱۷ خریداری می‌کند. امریکا با این اقدام می‌خواهد کسری تجاری این کشور در مقابل چین را که در سال ۲۰۱۸ به رقم ۴۲۰ میلیارد دلار رسیده بود جبران کند.

در مقابل امریکا از اعمال تعرفه‌های جدید روی کالاها و خدمات چین خودداری می‌کند و نیمی از تعرفه‌های اعمال شده روی ۱۲۰میلیارد دلار کالاهای وارداتی چین را هم از ۱۵درصد به ۷.۵درصد کاهش می‌دهد. خرید هواپیما، خودرو، قطعات خودرو، ماشین‌های کشاورزی و ابزارآلات پزشکی از جمله کالاهایی است که چین باید از امریکا طبق این قرارداد خریداری کند. همچنین در بخش کشاورزی نیز میزان خرید چین از امریکا نسبت به سال ۲۰۱۷ باید با افزایش ۳۲میلیارد دلاری روبه رو شود. در بخش انرژی نیز پکن باید خریدهای خود از واشنگتن را تا حدود ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

در این توافقنامه همچنین قید شده چنانچه چین بخشی از آن را نقض کند، امریکا می‌تواند تمام تعرفه‌های لغو شده را دوباره بر کالاهای چینی اعمال کند. قرار است به‌زودی مذاکرات برای فاز دوم توافق تجاری آغاز شود.

  نازل‌ترین رشد اقتصادی در ۳۰ سال گذشته

فاز نخست توافق تجاری دو قدرت بزرگ در شرایطی امضا شده که اقتصاد چین در سال گذشته تنها ۶، ۱درصد رشد داشته است. این نازل‌ترین رشد اقتصادی چین از ۱۹۹۰ به این سو است. علت اصلی کاهش نرخ رشد اقتصادی چین مربوط به جنگ تجاری بین این کشور و امریکا است.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، مرکز آمار دولتی چین جمعه اعلام کرده که نرخ رشد اقتصادی این کشور در ۲۰۱۹ کمی بیش از شش درصد بوده است. در حالی که رشد شش درصدی برای بسیاری از کشورهای جهان رشدی طلایی به حساب می‌آید، برای چین حکم یک فاجعه را دارد. چین از نرخ رشد اقتصادی نسبتا بالایی برخوردار است.

کارشناسان دلایل متعددی برای کاهش نرخ رشد اقتصادی چین در سال گذشته میلادی برشمرده‌اند که مهم‌ترین آن پیامدهای جنگ تجاری بوده است. دولت ترامپ برای کاستن از عدم تناسب موجود در تراز بازرگانی دو کشور روی صدها میلیارد دلار واردات این کشور از چین تعرفه‌های گمرکی وضع کرده است.

در حالی که برخی کارشناسان از آمارهای اعلام شده مبنی بر کاهش رشد اقتصادی چین ابراز نگرانی می‌کنند، مرکز آمار این کشور گفته نرخ رشد اقتصادی سال گذشته همچنان در محدوده تعیین شده قرار دارد و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

بر اساس سیاست تعیین شده از سوی دولت چین، نرخ رشد اقتصادی این کشور باید بین شش تا 6.5درصد باشد. «نینگ یژه» رییس مرکز آمار چین، با انتشار بیانیه‌ای کاهش نرخ رشد اقتصادی را از جمله ناشی از بی‌ثباتی در جهان و عواملی دانسته که از نرخ رشد اقتصادی جهان در مجموع کاسته است.

اکنون، پس از کسب توافق اولیه تجاری بین چین و امریکا و تصمیم دو کشور برای کاستن از تعرفه‌های گمرکی و عدم وضع مالیات‌های سنگین‌تر بر واردات از فشار وارده بر اقتصاد چین کاسته شده است. اما صرف‌نظر از جنگ تجاری، میزان خرده‌فروشی و مصرف در بازار داخلی چین نیز کاهش یافته است. فروش کالا در بازارهای داخلی چین در در سه‌ماهه پایانی سال گذشته از رشدی معادل هشت درصد برخوردار بوده است. دولت چین برای ایجاد رونق بیشتر اقتصادی مالیات بر درآمد شرکت‌ها را کاهش داده و تلاش کرده تا از این طریق از وابستگی اقتصاد چین به درآمدهای ناشی از صادرات این کشور بکاهد. میزان کسب درآمد از داد و ستد آنلاین کالا در چین از رشدی معادل 16.5درصد برخوردار بوده است.

دو مشکل ساختاری نیز در کاهش نرخ رشد اقتصادی چین موثر بوده‌اند. نخست نرخ زاد و ولد در چین به‌رغم فاصله گرفتن دولت این کشور از سیاست تک‌فرزندی همچنان بسیار نازل است. سهم نوزادان در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت چین کمتر از ۱۱نفر است. این نرخ رشد نازل جمعیت در چین از سال ۱۹۴۹ به این سو، بی‌سابقه بوده است. افزون بر آن، تامین بازنشستگی جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰میلیون نفره چین با توجه به افزایش مستمر شمار سالمندان به چالشی برای اقتصاد این کشور تبدیل شده است.

 

ارسال نظر