استیضاح ترامپ در سنا کلید خورد

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۱:۰۴:۵۳
کد خبر: ۱۶۱۷۲۹
استیضاح ترامپ در سنا کلید خورد

گروه جهان|

 سناتورهای امریکایی در آغاز روند استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، در مجلس سنا سوگند یاد کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که مدیران استیضاح در مجلس نمایندگان به رهبری آدام شیف با حضور در سنا پرونده اتهامی دو ماده‌ای استیضاح دونالد ترامپ را قرائت کرده و تحویل سنا دادند.

به‌گزارش رویترز، استیضاح رییس‌جمهوری در سنا به عنوان محاکمه یاد می‌شود و اعضای سنا هیات منصفه این دادگاه محسوب می‌شوند که در نهایت رای خود را اعلام می‌کنند. دونالد ترامپ، سومین رییس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده است که توسط کنگره این کشور استیضاح می‌شود. اعضای سنا پنجشنبه سوگند یاد کردند که به عنوان هیات منصفه مجری بی‌طرف عدالت باشند.

پس از ادای سوگند اعضای سنا، سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، اعلام کرده که ادامه این جلسه سه‌شنبه از سر گرفته خواهد شد. رسیدگی به این پرونده احتمالا چند روز طول خواهد کشید. یکی از مهم‌ترین نزاع‌های دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در سنا نزاع بر سر احضار شاهدان جدید در جلسات محاکمه است.

بر اساس آنچه به تصویب نمایندگان مجلس رسید، ترامپ به دو دلیل سوءاستفاده از قدرت به‎دلیل تماس تلفنی با رییس‌جمهوری اوکراین و تحت فشار قرار دادن او برای تحقیق درباره احتمال فساد مالی فرزند جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش و مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات کنگره استیضاح می‌شود.

میچ مک‎کانل گفته قاضی ارشد ایالات متحده طبق قانون اساسی ریاست جلسه استیضاح را برعهده دارد و همچنین طبق دستور قبلی، رییس هیات‌مدیره مجاز به تعیین کمیته‌ای از چهار سناتور شامل دو سناتور جمهوری‌خواه و دو سناتور دموکرات برای همراهی قاضی ارشد ایالات متحده امریکا است. همزمان با قرائت مواد استیضاح، استفانی گریشام سخنگوی کاخ‌سفید، در توئیتی این موارد را شرم‌آور توصیف کرده و گفته که تمامی این اتهامات ساختگی است.

  افشای اطلاعات جدید

ترامپ و نزدیکانش در شرایطی اتهامات مطرح شده از سوی دموکرات‌ها را ساختگی می‌خوانند که اخیرا اطلاعات جدیدی از نقش رییس‌جمهوری امریکا در ماجرای موسوم به اوکراین‌گیت منتشر شده است. به گزارش رسانه‌ها، یکی از دستیاران رودی جولیانی وکیل ترامپ، درباره اتهام برای وارد کردن فشار بر دولت اوکراین جهت تحقیقات پیرامون فساد مالی جو بایدن و پسرش گفته که ترامپ دقیقا می‌دانست که چه چیزی در جریان است.

بنا براین گزارش، «لو پارناس» از دستیاران نزدیک وکیل ترامپ این ادعاها را در گفت‌وگویی با شبکه

«ام اس‌ان‌بی‌سی» مطرح کرده است. پارناس که خود با اتهامات مجرمانه جداگانه‌ای روبروست، گفته رودی جولیانی هرگز در مورد فساد مالی تحقیق نمی‌کرد بلکه هدف آسیب رساندن به وجهه جو بایدن، رقیب بالقوه دموکرات ترامپ بود. ترامپ این ادعاها را رد کرده است.

هفته گذشته مکالمه‌های تلفنی، یادداشت‌ها و فلش‌مموری‌هایی از پارناس به دست آمد. این اقدام با هدف تلاش دموکرات‌ها در پرونده استیضاح ترامپ در جریان رسیدگی در سنا صورت گرفت. پارناس یک تاجر امریکایی-اوکراینی است. دموکرات‌ها نشان داده‌اند که پارناس به‌طور مداوم با رودی جولیانی وکیل ترامپ و مقامات اوکراین در تماس بوده است. چنین تماس‌هایی این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرده که پارناس به‌طور مستقیم درگیر تلاش برای فشار وارد کردن به زلنسکی بوده است.

  نقض قانون فدرال

در همین حال دیوان محاسبات امریکا نیز اعلام کرده که کاخ‌سفید با توقف کمک‌های امنیتی به اوکراین، یک قانون فدرال را نقض کرده است. بنا بر گزارش این نهاد نظارتی، دفتر مدیریت و بودجه که از زیرمجموعه‌های کاخ‌سفید محسوب می‌شود، در جولای گذشته با خودداری از فرستادن کمک‌های نظامی به اوکراین، آن هم در حالی که کمتر از یک سال قبل از آن کنگره صدور این کمک‌ها را تصویب کرده بود، قانون را نقض کرده است. دیوان محاسبات تاکید کرده: «رییس‌جمهور این قدرت و اختیار را ندارد تا قانونی را که تصویب شده است، نادیده بگیرد یا اصلاح کند.» این سازمان حسابرسی اعلام کرده دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید با تاخیر در صدور کمک‌های امنیتی به اوکراین آن‌هم به دلایل سیاسی مصوبه کنگره را نقض کرده است. توماس آرمسترانگ مشاور عالی دیوان، گفته: «با توجه به تعهد رییس‌جمهور به اجرای قوانین، او اجازه نداشته است اولویت‌های سیاسی خود را بر تصمیمات کنگره ترجیح دهد.»

در واکنش به این گزارش نیتا لاولی نماینده دموکرات نیویورک در کنگره و رییس کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان، گفته: «تصمیمات مالی از سوی کنگره گرفته می‌شود و توقف غیرقانونی اجرای این تصمیمات از سوی دولت ترامپ آن هم در حالی که اجرای این مصوبات برای امنیت ملی ما حیاتی است، حمله‌ای بی‌شرمانه به سیستم کنترل و توازنی است که ذات دموکراسی ما محسوب می‌شود.» نیتا لاولی با تاکید بر اینکه این رفتار غیرقانونی کاخ سفید امنیت امریکا را تهدید و انتخابات را تضعیف کرده، گفته: «حال بیش از هر زمانی احساس می‌کنم که تصمیم مجلس نمایندگان برای استیضاح رییس‌جمهور ترامپ کار درستی بوده است. هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست.»

در واکنش به این گزارش، دفتر مدیریت و بودجه کاخ‌سفید همچنان بر این موضوع اصرار کرده که توقف این کمک‌ها ضروری بوده است. راشل سیمل سخنگوی این دفتر گفته: «ما با نظر دیوان محاسبات امریکا مخالفیم. دفتر مدیریت و بودجه از اختیارات خود برای اطمینان از این موضوع استفاده می‌کند که دلارهای مالیات‌دهندگان به‌طور صحیح و

در راستای اولویت‌های رییس‌جمهور و مطابق با قانون هزینه شوند.»

بر اساس اسناد منتشر شده، کمتر از دو ساعت پس از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، دستور توقف کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری امریکا به اوکراین صادر شده است.

 

ارسال نظر