یلن: جنگ تجاری تمام نمی‌شود

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۶۳
یلن: جنگ  تجاری تمام  نمی‌شود

گروه جهان|

 یک روز پس از اینکه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، بر قریب‌الوقوع بودن امضای توافق بزرگ تجاری با چین تاکید کرد ژانت یلن رییس سابق بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو)، گفت که جنگ تجاری دو کشور تمام نخواهد شد و تنش‌های باقی‌مانده بر سر تکنولوژی می‌تواند جهان را دو پاره کرده و روند توسعه هوش مصنوعی و فناوری 5Gرا کُند کند. ایالات متحده از سال گذشته با چین وارد جنگ تعرفه‌ها شده و اعلام کرده است که اختلاف تراز تجاری با پکن بسیار بالاست و این کشور باید شرایطی فراهم کند که تراز تجاری دوجانبه متعادل شود.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، ژانت یلن رییس سابق بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) دوشنبه در نشست انجمن مالی آسیا گفته است که فاز نخست توافق تجاری امریکا و چین که قرار است بزودی از سوی دو طرف امضا شود صدها میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی را به قوت خود باقی خواهد گذاشت. به گفته او، این توافق همچنین ریسک درگیری بر سر فناوری‌های‌ نوظهور از جمله هوش مصنوعی و5G را رفع نخواهد کرد.

 (شبکه 5G تکمیل‌کننده شبکه 4G LTE بوده که هم‌اکنون به ما اجازه مشاهده فیلم‌های آنلاین، موسیقی، مرور وب سایت و رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌هایی با فشردگی اطلاعات بالا در گوشی‌های هوشمند را خواهد داد. شبکه 5G را می‌توان برای نوآوری‌های جدید همانند ارایه جریان پیوسته اطلاعات حساس با سرعت بالا که برای سیستم‌های خودکار رانندگی مورد نیاز است، مناسب دانست) .

ایالات متحده قرار است ۱۵ ژانویه (چهارشنبه) بر ده‌ها میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی تعرفه اضافی وضع کند. با این حال دونالد ترامپ شنبه و در آستانه ضرب‌الاجل افزایش تعرفه‌های گمرکی گفته توافق بزرگ تجاری با پکن بسیار نزدیک است. او گفته: «چینی‌ها به‌دنبال توافق هستند، ما هم همین‌طور.» پس از انتشار توییت ترامپ

در رابطه با نزدیک بودن توافق با چین، شاخص بورس‌های امریکا نزدیک یک درصد افزایش یافت.

گزارش‌ها حاکی است که دو کشور در زمینه تعلیق تعرفه‌های جدید امریکا به توافق نزدیک شده‌اند و قرار است تعرفه‌های قبلی امریکا بر ۳۶۰میلیارد دلار کالای وارداتی از چین نیز به کمتر از نصف کاهش یابد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار امریکا، صادرات این کشور به چین در ۱۰ماهه امسال با افتی نزدیک ۱۵درصد، به ۸۷.۶ میلیارد دلار و وارداتش از چین نیز با همین سطح از کاهش به ۳۸۲ میلیارد دلار رسیده است. بدین‌ترتیب، در ۱۰ ماهه امسال به رغم وضع تعرفه‌های بالا بر بخش عظیمی از کالاهای چینی، هنوز هم تراز تجاری دو کشور ۲۹۴ میلیارد دلار به نفع پکن است.

ژانت یلن دوشنبه با اذعان به اینکه فاز نخست توافق تجاری چین و امریکا از تنش‌های تجاری دو کشور تاحدی خواهد کاست، یادآوری کرده که هنوز بخش زیادی از کالاهای چینی با تعرفه‌های نسبتا سنگینی روبه رو هستند. رییس سابق فدرال رزرو گفته: «ما شاهد عقب‌گرد چشمگیری در روند اعمال تعرفه‌ها نیستیم.»

انجمن ملی تجارت و اقتصاد امریکا در نظرسنجی از فعالان خود اعلام کرده است که ۷۴درصد اعضای دست‌اندرکاران بازار معتقدند که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سال آینده یا سال ۲۰۲۱ میلادی وارد رکود خواهد شد.

ژانت یلن همچنین با اشاره به فهرستی از اختلافات حل‌نشده میان امریکا و چین از جمله بر سر هوش مصنوعی، شبکه فوق پیشرفته 5G، و دیگر تکنولوژی‌های مرتبط با امنیت ملی گفته: «این مسائل و چالش‌ها به راحتی حل و فصل نخواهند شد و تشدید اختلافات و صف‌بندی‌ها در این حوزه‌ها می‌تواند تبعات بسیار سنگینی برای اقتصاد جهانی داشته باشد.» ژانت یلن گفته که اگر دو اقتصاد بزرگ جهان نتوانند زمینه‌های مشترکی پیدا کنند روند توسعه فناوری کند شده و تبعات آن احتمالا دامن بسیاری از صنایع را خواهد گرفت.

هشدار رییس سابق فدرال رزرو مبنی بر ادامه جنگ تجاری امریکا و چین با وجود امضای فاز نخست توافق تجاری، در شرایطی است که روزنامه دولتی «دِیلی چین» که معمولا تریبون انتشار بیانات رسمی مقامات چین است، هم نوشته: «هنوز راه طولانی برای پایان دادن به جنگ تعرفه‌ها در پیش است.»

در بخشی از این گزارش آمده: «دونالد ترامپ از تعلیق وضع تعرفه‌های بیشتر بر کالاهای چینی خبر داده اما تصمیم نهایی درباره شرکت فناوری هواوی را به پایان نتایج مذاکرات تعرفه‌ها حواله کرده است... رهبران دو کشور موضعی خوشبینانه به از سرگیری مذاکرات تجاری نشان دادند، اما در بخشی از مناقشات تجاری اختلافات اساسی وجود دارد.»

دولت امریکا اخیرا محدودیت‌هایی بر همکاری شرکت‌های امریکایی با غول فناوری چین، هواوی که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده وسایل و شبکه‌های ارتباطی جهان است، اعمال کرد که با واکنش شدید پکن همراه شد. امریکا همچنین می‌گوید دولت چین توسط شرکت هواوی از دیکر کشورها جاسوسی می‌کند.

برخی ناظران نیز بر این باورند که علت اصلی که دونالد ترامپ سیاست‌های تجاری ناعادلانه و روابط تجاری نابرابر با افزایش تعرفه‌های واردات جنگ‌تجاری علیه چین را آغاز کرد، مدل‌های اقتصاد تهاجمی چین بود که در حقیقت این موضوع همچنان ادامه داشته و می‌تواند دوباره زمینه ساز جنگی تجاری شود که بر اقتصاد جهان سایه انداخته، بازارهای مالی را ملتهب و زنجیره عرضه جهانی را مختل کند.

گفته شده، در فاز نخست توافق تجاری قرار است دو طرف از برنامه قبلی خود برای افزایش بیشتر تعرفه‌های وارداتی روی محصولات یکدیگر خودداری کنند و چین نیز میزان خرید محصولات کشاورزی از امریکا را افزایش دهد. دولت امریکا نیز متعهد شده است تا تعرفه روی واردات کالاهایی به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار از چین را از ۱۵درصد فعلی به ۷.۵درصد کاهش دهد. با این حال هنوز ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چینی مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهند بود. چشم‌انداز ادامه جنگ تجاری در حالی است که پیش‌بینی شده ادامه اختلافات باعث کاهش ۰.۶درصدی رشد اقتصادی جهان خواهد شد.

 

ارسال نظر