هشدار امریکا درباره بستن حساب‌های بانکی عراق

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۰:۵۰:۱۹
کد خبر: ۱۶۱۳۸۳
هشدار امریکا درباره بستن حساب‌های بانکی عراق

گروه جهان|

امریکا به دولت عراق هشدار داده اگر نظامیان امریکا از عراق اخراج شوند، برخی حساب‌های دولت عراق در امریکا بسته خواهند شد. نشریه وال‌استریت ژورنال به نقل از چند مقام عراقی نوشته که دولت امریکا به عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر موقت عراق، هشدار داده است که در واکنش به مصوبه مجلس این کشور برای خروج نیروهای امریکایی می‌تواند حساب مرکزی دولت عراق را نزد بانک فدرال رزرو نیویورک مسدود کند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، عراق مانند دیگر کشورها در قالب حساب‌های دولتی در بانک مرکزی امریکا در نیویورک سپرده‌گذاری کرده که بخش مهم اداره امور مالی کشور و از جمله درآمدهای فروش نفت محسوب می‌شوند و ممکن است دسترسی به این سپرده‌ها و استفاده عراق از درآمدهایش با مشکل و محدودیت روبه‌رو شود؛ مساله‌ای که بحران پولی درسیستم مالی را منجر می‌شود و از منابع مهم اقتصادی می‌کاهد.

پارلمان عراق هفته گذشته در نشستی اضطراری و پرحاشیه مصوبه‌ای را به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد به حضور نیروهای خارجی در عراق پایان داده شود. پیش‌تر دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، تهدید کرده بود ایالات متحده چند میلیارد دلار در پایگاه‌هایش در عراق سرمایه‌گذاری کرده و اگر عراق به صورت دوستانه این موضوع را پیش نبرد، باید هزینه این پایگاه را پرداخت کند، وگرنه با تحریم‌های شدید مواجه خواهد شد.

ایالات متحده امریکا پیش از این نیز دسترسی بغداد به حساب مذکور را به مدت چند هفته به بهانه‌های واهی نظیر وجود شبهاتی درباره اینکه بخشی از پول‌ها برای تامین تامین مالی داعش در نظر گرفته می‌شوند، ممنوع کرده است. در گزارش وال‌استریت ژورنال آمده است: «تهدید مسدود کردن حساب‌های بانکی فقط در حد حرف نیست. حساب‌های بانکی عراق در سال 2015 میلادی نیز توسط ایالات متحده مسدود شد، زمانی که فدرال رزرو نیویورک نگران این بود که پول‌های عراقی با دور زدن تحریم‌ها وارد نظام بانکی ایران شوند یا برای تامین مالی نیازهای داعش مورد استفاده قرار گیرند... چشم‎انداز تحریم برای بسیاری از عراقی‌ها که هنوز خاطرات زندگی تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد در دهه 1990 را به یاد دارند اصلا خوشایند نیست.»

شبکه الجزیره نیز در واکنش به تهدید دولت ایالات متحده امریکا مبنی بر مسدود کردن حساب‌های نفتی کشور عراق نوشته است: «به لطف نقش برجسته دلار امریکا در معاملات جهانی بیش از 200 بانک مرکزی، دولت و نهادهای بین‌المللی رسمی در بانک مرکزی نیویورک حساب‌ دارند. این تسلط کامل ایالات متحده بر نظام مالی جهان باعث شده تا این کشور بتواند از این هژمونی تنها در جهت منافع خود استفاده کند.»

  اشغالگری به شیوه جدید

یک روز پیش از انتشار خبر نشریه وال‌استریت ژورنال، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز هشدار داده بود در صورتی که عراق، نظامیان امریکایی را اخراج کند باید غرامتی بالغ بر 35 میلیارد دلار به ایالات متحده پرداخت کند.

برخی ناظران با اشاره به این اظهارات و مخالفت واشنگتن با درخواست رسمی دولت عراق مبنی بر خروج فوری نظامیان امریکا از این کشور را اشغالگری جدید خوانده‌اند. عبدالباری عطوان سردبیر نشریه رای‌الیوم در این باره نوشته: «دونالد ترامپ حق ندارد که درخواست رسمی دولت عراق مبنی بر خروج تمامی نیروهای امریکایی از عراق را رد کند؛ چرا که این مخالفت مغایر با تصمیم پارلمان و توافقنامه امضا شده میان دو طرف است که بستر قانونی برای استقرار ۵۳۰۰ سرباز امریکایی در عراق را جهت ارایه خدمات آموزشی و کمک به روند مقابله با داعش فراهم کرده است.

عراق دیگر به این کمک از سوی یک کشور متجاوز و اشغالگر نیاز ندارد و داعش نیز فروپاشیده است. خطرناک‌تر از این امتناع که بر وجود اهداف خصمانه بلندمدت امریکا در قبال عراق و سراسر منطقه تأکید دارد، دو موضوع اصلی است:

۱ـ اظهارات مایک پمپئو (وزیر خارجه امریکا) درباره بررسی طرح گسترش حضور پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق یعنی اعزام نیروها و مکانیسم‌های جدید در به چالش کشیدن پارلمان و دولت عراق و همچنین تکرار تهاجم قبلی به بهانه‌های دروغین جدید.

۲ـ مصاحبه دونالد ترامپ با فاکس‌نیوز که در آن گفت: «دولت عراق اگر می‌خواهد نیروهای امریکایی از این کشور خارج شوند، باید هزینه این درخواست را پرداخت کند؛ چراکه در غیر این صورت در این کشور باقی خواهیم ماند.»

درباره مورد اول، یعنی مخالفت دولت امریکا با درخواست رسمی عراق برای خروج و پاسخ وقیحانه امریکا مبنی بر بررسی طرح گسترش حضور ناتو می‌توان این‌گونه گفت که امریکا همچنان با عراق به عنوان یک قدرت اشغالگر سر و کار دارد، به حاکمیت عراق هیچ توجهی نمی‌کند و دولتی را که بعد از تهاجم به عراق بر مردم این کشور تحمیل کرد را به رسمیت نمی‌شناسد.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی عراق، زمانی که به امریکایی‌ها هشدار داد که بدون اجازه دولت نیروها و تجهیزات‌شان را به این کشور وارد نکنند و بالگردهای واشنگتن در آسمان عراق پرواز نکنند، برحق بود. اما درخصوص نکته دوم؛ یعنی درخواست ترامپ از دولت عراق مبنی بر پرداخت هزینه‌های تهاجم و اشغال امریکا به این کشور باید گفت که این درخواست بیانگر ناچیز شمردن عراق و همچنین اهانت به عقل بشری است، چراکه تهاجم و پس از آن اشغالگری نه تنها به درخواست عراق انجام نشده است، بلکه تجاوزی است که به بهانه‌های کاذب صورت گرفته است و طرفی که باید هزینه به عراقی‌ها بپردازد امریکای اشغالگر است که جدایی از تحمیل ۱۲سال محاصره علیه عراق، باعث کشته شدن بیش از دو میلیون عراقی، چه در پی قحطی و چه به‌دلیل حملات و بمباران‌های موشکی و شیمیایی شده است، طوری که تاثیرات سرطانی این حملات اورانیومی همچنان جان هزاران بیمار عراقی را می‌گیرد.

 

ارسال نظر