کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۳۱۰

عراق از روسیه اس۴۰۰  می‌خرد

دولت بغداد تصمیم گرفته مذاکرات برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس۴۰۰ روسیه را در واکنش به نگرانی‌هایش درباره تحرکات امریکا پیش ببرد. به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، سامانه اس۴۰۰ از همان نوعی است که ترکیه از روسیه خریداری کرده است. این اقدامی است که روابط با ناتو را دستخوش تحولاتی می‌کند. اس۴۰۰ نسل جدید سامانه‌های پدافند هوایی روسیه است که نوع بهبود یافته از خانواده پدافند اس۳۰۰ به ‌شمار می‌رود.

اقتصاد ترکیه احیا شد

بانک جهانی از رشد سه درصدی امسال ترکیه خبر داده است. بانک جهانی در گزارش جدید خود از اقتصاد ترکیه پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال جاری معادل 3درصد و در سال‌آینده معادل 4درصد باشد که بیشتر از رقم پیش‌بینی شده در گزاش قبلی این نهاد بین‌المللی بوده است. بانک جهانی همچنین اعلام کرده متوسط رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری معادل ۲.۴درصد و در ۲۰۲۱ معادل ۲.۸درصد خواهد بود. بانک جهانی کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی را از جمله عوامل تقویت رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا دانسته است.

تعیین زمان امضای توافق طالبان و امریکا

طالبان از تعیین تاریخی برای امضای توافق صلح با امریکا در آینده نزدیک خبر داده است. به‌گزارش خبرگزاری تاس، محمد سهیل شاهین سخنگوی طالبان در قطر، گفته این گروه انتظار دارد تاریخ امضای توافق صلح با امریکا در آینده نزدیک تعیین شود. پیشتر یک مقام روسی گفته بود امریکا و طالبان توافق کرده‌اند که روسیه و چند کشور دیگر شاهد امضای این توافق باشند.

داعش مسوول حمله در کویته

گروه تروریستی داعش مسوولیت بمب‌گذاری خونین در مسجدی در جنوب‌غرب پاکستان که بیش از ۱۵ کشته بر جای گذاشت را برعهده گرفت. به‌گزارش آسوشیتدپرس، انفجاری مهیب مسجدی در کویته مرکز استان بلوچستان پاکستان را هدف قرار داد. در این انفجار یک مقام ارشد پلیس پاکستان به همراه ۱۳تن دیگر کشته شدند.

استعفای علاوی از عضویت در پارلمان عراق

رییس ائتلاف الوطنیه در پارلمان عراق از عضویت در پارلمان عراق استعفا کرد. به‌گزارش رأی‌الیوم، دفتر اطلاع‌رسانی ایاد علاوی اعلام کرده وی از عضویت پارلمان به‌دلیل شکست این نهاد در انجام وظایف خود و عدم تعامل جدی و مثبت با خواسته‌های مردمی استعفا کرده است. از اوایل اکتبر عراق شاهد اعتراض‌های مردمی بی‌سابقه‌ای علیه وضعیت اقتصادی و فساد است.

 

ارسال نظر