سد اجرایی شدن برگزیت شکست

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۴۷:۵۳
کد خبر: ۱۶۱۲۲۱
سد اجرایی شدن برگزیت شکست

 گروه جهان|

 نمایندگان مجلس عوام بریتانیا بالاخره پس از سه سال و نیم به توافقنامه دولت این کشور با اتحادیه اروپا رأی مثبت داده و راه را برای تحقق خروج از اتحادیه اروپا باز کردند. این لایحه حاوی توافقنامه ۵۳۵ صفحه‌ای است که میان بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا و نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حاصل شده اما تصویب آن به‌دلیل مخالفت مخالفان حزب حاکم لندن سه بار به تعویق افتاده بود.

به‌گزارش یورونیوز، در پایان آخرین رأی‌گیری در روز پنج‌شنبه در مجلس عوام که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار نمایندگان حزب محافظه‌کار است، متن توافقنامه لایحه برگزیت با ۳۳۰ رأی موافق در برابر ۲۳۱ رأی مخالف به تصویب رسید. نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا به رهبری بوریس جانسون در آخرین انتخابات سراسری بریتانیا به پیروزی چشمگیری دست یافته بودند.

اکنون بر اساس قانون بریتانیا، تصمیم مجلس عوام در مورد این توافقنامه باید هفته آینده به تأیید مجلس اعیان و پس از آن به امضای ملکه این کشور برسد. در آخرین مرحله، متن این توافقنامه روز ۲۹ ژانویه برای تصویب در صحن پارلمان اروپا ارایه خواهد شد. سد اصلی در روند تصویب توافقنامه برگزیت و عاملی که سبب تعویق آن و بروز بحران سیاسی در بریتانیا شده‌ بود، مقاومت حزب کارگر در جایگاه اپوزیسیون در مجلس عوام بود. اما اینک انتظار می‌رود که مراحل بعدی این روند بدون مشکل طی شود. به این ترتیب و با این رویداد تاریخی، بریتانیا بالاخره در مهلت مقرر یعنی در پایان ماه جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

این در حالی است که میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، گفته به اعتقاد او مذاکرات درباره آینده مناسبات تجاری با لندن بیشتر از یک سال به طول می‌انجامد. بارنیه پنجشنبه با هشدار به دولت بریتانیا درباره خوش‌خیالی نسبت به مذاکرات با اتحادیه اروپا گفته: «مذاکرات درباره یک توافق جامع برای مناسبات آینده بین طرفین پس از وقوع برگزیت در اواخر ژانویه بیش از یک سال طول خواهد کشید.» این دیپلمات فرانسوی تاکید کرده بیشتر از 11 ماه لازم است تا بتوانند به تفاهم‎‌نامه‌های قابل قبول و یک توافق جامع بین دو طرف اتحادیه اروپا و بریتانیا برسند.

بوریس جانسون گفته ،بریتانیا برای همیشه ۳۱ ژانویه اتحادیه اروپا را ترک خواهدکرد و پس از خروج نهایی اتحادیه اروپا و بریتانیا برسر ادامه روابط تجاری و اقتصادی و امنیتی و موارد محیط‌زیستی مذاکره خواهند کرد. جانسون تاکید کرده بریتانیا روند مذاکرات را بیشتر از ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ تمدید نخواهد کرد.

میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، اما گفته از ماه ژانویه تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی زمان کافی برای کسب توافقنامه‌های لازم وجود نخواهد داشت. به‌گفته او، مذاکرات بی‌تردید روند دشواری خواهد داشت به‌خصوص بر سر حضور دوباره بریتانیا در بازار مشترک اروپایی.  اتحادیه بارها به دولت و نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داده که این کشور برای ادامه حضور در بازار مشترک اروپا باید به قوانین پیشنهادی اتحادیه تن دهد. میشل بارنیه در تلاش برای تقویت خوش‌بینی نسبت به مذاکرات پیش‌روی دو طرف گفته: «ایجاد ظرفیت جدید برای همکاری با بریتانیا چه به صورت دوجانبه یا چند جانبه در زمره اولویت‌های اروپاست. خصوصا درباره موضوعاتی مهمی چون بحران تغییرات اقلیمی یا بحران خاورمیانه.»

مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در سخنان خود تاکید کرده که باید همکاری‌های امنیتی بین اتحادیه و بریتانیا کمافی سابق ادامه پیدا کند: «البته نسبت به امروز این همکاری‌ها بسیار کمترخواهد بود.» بارنیه فرانسوی گفته دسترسی بریتانیا به بازار وسیع اتحادیه اروپا به این بستگی دارد که این کشور تا چه حد حاضر است خود را با اتحادیه اروپا، به خصوص در زمینه وام‌ها و کمک‌های دولتی هماهنگ کند.

دیوید ساسولی رییس پارلمان اروپا، هم چندی پیش گفته بود اتحادیه اروپا در مذاکرات پسا برگزیت با لندن موضع سختی را اتخاذ خواهد کرد. او اعلام کرده «اتحادیه اروپا اجازه هیچ توافقی را نخواهد داد که در آن بریتانیا دسترسی کامل به بازار داخلی اروپا را داشته باشد، اما همزمان بتواند استانداردهای اجتماعی، کارگری و اکولوژیکی اروپا را تضعیف کند.» از طرفی اورزولا فن درلاین رییس کمیسیون اروپایی هم بر این عقیده است که زمان فعلی برای انعقاد یک توافق شراکت بین طرفین از زمان تاریخ مقرر برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا در 31 ژانویه تا پایان دوران انتقالی در اواخر سال 2020 بسیار کوتاه است. فن درلاین که برای انجام مذاکراتی درباره برگزیت به لندن سفر کرده بود، همچنین گفته که او ترجیح می‌دهد پیش از اول جولای به‌طور مشترک این بازه زمانی مورد بازنگری قرار گیرد.

 

ارسال نظر