کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۰۷

تعلیق ماموریت‌های نظامی ناتو در عراق

در پی حمله امریکا به کاروان حشد شعبی و شهادت فرماندهان ایرانی و عراقی، ناتو عملیات آموزش نظامی نیروها در عراق را به حالت تعلیق درآورد. به‌گزارش سومریه‌نیوز، به‌دنبال تنش‌های به وجود آمده در عراق در پی حمله امریکا به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد ناتو عملیات آموزش در این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. در پی حمله امریکا به کاروان حشد شعبی قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، و ابومهدی المهندس معاون رییس حشد شعبی و تعدادی از فرماندهان ایرانی و عراقی به شهادت رسیدند.

از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده نمی‌شود

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به ترور سردار سلیمانی توسط امریکا در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه امریکا تاکید کرده که خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده نشود. به‌گزارش تسنیم، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرده: «به ملت شریف افغانستان و تمامی همسایگان خود اطمینان می‌دهیم که مطابق با مندرجات توافق امنیتی با امریکا، خاک افغانستان در هیچ حالت علیه هیچ کشور خارجی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.» اشرف غنی در تماس تلفنی با مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، نیز بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشور سوم یا منازعات دیگر منطقه‌ای تاکید کرده است.

احتمال ابقای عبدالمهدی  تا ۳ ماه آینده

اتحادیه اسلامی ترکمان‌های عراق با اشاره به اینکه مذاکرات تشکیل کابینه جدید به‌دلیل شرایط موجود به تاخیر افتاده احتمال داد عادل عبدالمهدی تا سه ماه آینده نیز در پست نخست‌وزیری باقی بماند. به‌گزارش ایسنا، جاسم محمد جعفر معاون اتحادیه اسلامی ترکمان‌های عراق، گفته: «عادل عبدالمهدی بدون تعیین نخست‌وزیر جدید برای سه ماه آتی در این پست باقی خواهد ماند و کابینه او نیز به کار خود ادامه خواهد داد.» او گفته: «فراکسیون‌های سیاسی در حال حاضر سرگرم سامان دادن به اوضاع خود پس از حمله آشکار امریکا هستند.»

تعدیل نیروهای مراکشی پلیس امارات

معاون نخست‌وزیر امارات دستور داده مراکشی‌های حاضر در خدمت نیروی پلیس این کشور با اتباع بنگلادش جایگزین شوند. به‌گزارش میدل‌ایست مانیتور، این تصمیم از سوی منصور بن زاید معاون نخست‌وزیر امارات در بحبوحه وخامت روابط دو کشور با مراکش گرفته شده است؛ دو کشور در پی درگیری‌ها در لیبی روابط خوبی ندارند. در حالی که امارات در کنار عربستان و مصر حامی خلیفه حفتر است، دولت به‌رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل در لیبی مستقر در طرابلس مورد حمایت مراکش است.

 

ارسال نظر