بیل گیتس: ثروت من نشانه اقتصاد ناعادلانه است

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۰۰
بیل گیتس: ثروت من نشانه اقتصاد ناعادلانه است

گروه جهان|

 بنیانگذار مایکروسافت دومین فرد ثروتمند جهان به‌شدت از توزیع نابرابر ثروت در امریکا انتقاد کرده و گفته ثروت هنگفت او منصفانه نیست.

به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بیل گیتس که در حال حاضر با ۱۰۸.۸ میلیارد دلار ثروت، دومین فرد ثروتمند جهان به شمار می‌رود در یادداشتی به مناسبت پایان سال نو میلادی نوشته: «اختلاف درآمدی بین طبقه متوسط و بالای امریکا به نسبت ۵۰ سال گذشته بدتر شده است و بسیاری از افراد به‌آنچه که لایق آن هستند، نمی‌رسند در حالی که بخش زیادی از ثروت به جیب عده محدودی می‌رود.» بنا بر آمارهای رسمی اعلام شده نابرابری درآمدی در امریکا به بالاترین سطح خود در چند دهه اخیر رسیده است.

بنیانگذار مایکروسافت نوشته: «افراد کمی هستند که درآمدهای بسیار بالایی دارند. من برای آنچه که انجام داده‌ام به شکل نامناسبی تشویق شده و پاداش گرفته‌ام. در حالی که دیگران در برابر تلاش بسیار زیاد خود، دریافتی بسیار اندکی دارند.» بیل گیتس در ادامه با حمایت از طرح افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان که یکی از برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای حزب دموکرات از جمله الیزابت وارن است گفته دولت برای حل مشکل توزیع ناعادلانه ثروت باید مالیات بیشتری از ثروتمندان بگیرد. گیتس گفته: «اگر پول بیشتری دارید باید درصد مالیات بیشتری بدهید؛ فکر می‌کنم باید بیشتر از چیزی که فعلا پرداخت می‌کنیم پول بدهیم.»

بنیان‌گذار مایکروسافت در بخش دیگری از سخنانش از لزوم تغییر دیدگاه مالیاتی دولت‌ها گفته: «تمرکز دولت‌ها باید روی مالیات بر سرمایه باشد نه مالیات بر درآمد. فکر نمی‌کنم کسی بخش زیادی از ثروتش را از راه دریافت حقوق کسب کرده باشد بلکه این سرمایه‌گذاری است که بخش عمده ثروت افراد را تشکیل داده است. نظام مالیاتی امروز اینچنین نیست و به نظرم این مهم‌ترین دلیلی است که نشان می‌دهد سیستم عادلانه‌ای نداریم.»

بیل گیتس با هشدار نسبت به تاثیر نابرابری بر نسل‌های آینده نوشته: «نظام فعلی که شما از طریق آن می‌توانید ثروت خود را به فرزندانتان منتقل کنید برای هیچ‌کس خوب نیست. نسل آینده انگیزه‌ای برای کار کردن و مشارکت در اقتصاد نخواهد داشت.» او گفته یکی از دلایلی که به همراه وارن بافت (یکی از ثروتمندان بزرگ دنیا) مرکزی را پایه‌گذاری کرده که ثروتمندان را دعوت می‌کند تا تعهد دهند که بیشتر ثروت خود را به بنیادهای خیریه ببخشند.

وارن بافت، چهارمین فرد ثروتمند در جهان نیز در همین رابطه در نیویورک‌تایمز نوشته بود: «شاید برای خیلی از ثروتمندان خوشایند نباشد که بیشتر مالیات بدهند اما فکر می‌کنم اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت ما به شکل جدی با این معضل برخورد کند. برای مدت‌ها، ثروتمندان از حمایت کنگره برخوردار بوده‌اند که به‌طور عجیبی طرفدار میلیاردرها است.»

بیل گیتس و وارن بافت تنها میلیاردرهایی نیستند که از نابرابری در اقتصاد امریکا انتقاد کرده‌اند. مارک کوبان میلیاردر فعال حوزه تکنولوژی، نیز پیش‌تر گفته بود که با وجود اختلاف هنگفت ثروت طبقه سرمایه‌دار با طبقه کارگر، چنین اختلافی در پرداخت مالیات وجود ندارد و این باعث شده است تا نابرابری روز به روز عمیق و عمیق‌تر شود. کوبان گفته: «کارآفرینانی چون من باید به تمام کسانی که برای ما کار می‌کنند سهم بدهیم؛ بدون هیچ استثنایی. چون این تنها راهی است که مردم می‌توانند در ثروت سهیم شوند.»

نشریه اکونومیست نیز سال 2019 در گزارشی با اشاره به تشدید نابرابری در امریکا نوشته بود: «نظام مالیاتی در امریکا نسبت به گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. در حال حاضر، نظام مالیاتی در ایالات متحده به اندازه کانادا و سوئد در تلاش است تا میزان نابرابری درآمدی را کاهش دهد. با این حال، هنوز با بسیاری از کشورهای اروپایی فاصله زیادی دارد. به‌‌رغم پیشرفت‌های امریکا، آنچه این کشور را از سوئد و کانادا متمایز می‌کند این است که ضریب جینی پیش از مالیات در این کشور بالاست و به همین دلیل دولت باید اقدامات زیادی برای ایجاد توازن انجام دهد... ضریب بالای جینی پس از اخذ مالیات در کشورها رابطه مستقیمی با وزن اقتصادی دولت‌ها دارد. به عنوان مثال، در فرانسه میزان هزینه‌کرد دولت ۵۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است. در امریکا این رقم ۳۵ درصد است. اگرچه نابرابری قبل از مالیات در فرانسه تقریبا به اندازه ایالات متحده امریکا بالاست، اما مقایسه نابرابری پس از پرداخت مالیات در دو کشور کاملا متفاوت است.»

 

ارسال نظر