رکورد طولانی‌ترین اعتصاب در فرانسه شکسته شد

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۰۰:۴۵:۴۲
کد خبر: ۱۶۰۷۰۸
رکورد طولانی‌ترین اعتصاب در فرانسه شکسته شد

گروه جهان|

 با ادامه اعتصاب برای اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه، رکورد طولانی‌ترین دوران اعتصاب در آن کشور شکسته شد. به‌گزارش یورونیوز جمعه اعتصاب بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در این کشور وارد سی‌امین روز خود شد. به این ترتیب فرانسوی‌ها رکورد 28 روز اعتصاب سراسری در پایان سال 1968 میلادی را شکستند. در آن تاریخ کارکنان شرکت ملی راه‌آهن فرانسه (اس‌ان‌س‌اف) برای تقاضای دستمزد بیشتر و بهبود شرایط کار اعتصاب کرده بودند. اعتصاب جاری در فرانسه در هفته گذشته رکورد طول مدت اعتصاب در سال ۱۹۹۵ را هم شکسته بود.

در سال ۲۰۱۸ اعتصاب کارکنان راه‌آهن فرانسه ۳۶روز طول کشید اما شکل آن متفاوت بود. در آن سال اعتصاب‌کنندگان در جریان چند هفته اعتراض تنها دو روز در هفته دست از کار می‌کشیدند؛ در حالی که امسال اعتصاب آنها تقریبا هر روز به صورت پیگیر دنبال شده است به‌طوری که برای مثال در روز پنجشنبه تنها ۵۰ درصد از قطارها حرکت کردند. فلج‌کننده‌ترین اعتصاب راه‌آهن فرانسه در سال ۱۹۶۸ روی داد زیرا این حرکت در آن سال باعث هدر رفتن چهار میلیون روز کاری در کشور شد. در آن سال همچنین شمار اعتصابیون بسیار بیشتر بود و به ۳۰۰ هزار نفر رسید،

در حالی که امسال تنها ۱۵۰ هزار نفر در اعتصاب شرکت کردند.

هدف از اعتصاب کنونی فرانسه که از هفته اول ماه دسامبر گذشته آغاز شد اعتراض به تصمیم دولت برای اصلاح برخی قوانین تامین اجتماعی به‌یژه یکسان‌سازی حقوق بازنشستگی بود. این اعتصاب رفته‌رفته ابعاد وسیعی به خود گرفت و با تظاهرات در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه ادامه یافت.

امانوئل ماکرون رییس‎جمهوری فرانسه، به‎رغم اعتراض گسترده در کشورش در سخنرانی ویژه سال نو گفت که از این تصمیم عقب‌نشینی نخواهد کرد و لایحه دولتی را به سرانجام خواهد رساند. او با این حال ابراز امیدواری کرد که دولت در مذاکره با نمایندگان اتحادیه‌های صنفی بر سر نکات محوری قانون اصلاحی مورد نظر او به توافق دست یابد. ژان لوک ملانشون رهبر جناح چپ افراطی فرانسه در واکنش به این صحبت‌های ماکرون او را متهم کرد به اینکه «علیه مخالفان این اصلاحات اعلان جنگ کرده است.»  قرار است مسوولان دولتی فرانسه هفتم ژانویه با نمایندگان اصناف مذاکره کنند اما دست‌کم تا روزهای آینده، پایانی بر اعتصاب ۲۰۲۰-۲۰۱۹ میلادی متصور نیست.

بنا براین گزارش، در هفته‌های اخیر دولت در طرح خود امتیازاتی را برای برخی مشاغل از جمله پلیس در نظر گرفت اما اصلی‌ترین اتحادیه کارگری سراسری فرانسه که متشکل از نمایندگان تمام اصناف است (س‌ژت) با این امتیازات قانع نشده و همچنان خواستار لغو کامل طرح دولت است.

فیلیپ مارتینز، رییس س‌ژت علاوه بر اعتصاب حاضر از کارکنان پالایشگاه‌های فرانسه نیز خواسته تا در روزهای هفتم تا دهم ژانویه به اعتصابیون بپیوندند؛ امری که ممکن است سامانه توزیع سوخت در کشور را نیز با اختلال مواجه کند. شرکت راه‌آهن فرانسه اعلام کرده که وضعیت ترافیک قطارها در روزهای آینده بهتر خواهد شد، به‌طوری که در آخر هفته جاری قرار است دست کم از هر سه قطار، دو قطار حرکت کند. بیشترین حجم جابه‌جایی مسافر در فرانسه بر دوش شبکه ریلی این کشور است.

مخالفان طرح اصلاح نظام بازنشستگی بر این باور هستند که دولت امانوئل ماکرون قصد دارد ضمن افزایش سن بازنشستگی میزان مستمری بازنشستگان را کاهش دهد. دولت ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه ضمن رد احتمال کاهش میزان مستمری بازنشستگان تاکید می‌کند که فرانسوی‌ها به‌دلیل افزایش شاخص امید به زندگی باید دیرتر از نسل‌های قبلی بازنشسته شوند.

در طرح دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی پیش‌بینی شده که سن قانونی بازنشستگی ۶۲سال باقی خواهد ماند اما کسانی که در این سن بازنشسته شوند مستمری کمتری از افرادی دریافت خواهند کرد که در سن ۶۴ سالگی بازنشسته خواهند شد. دولت فرانسه به این ترتیب قصد دارد تا شهروندان را به سوی ادامه فعالیت حرفه‌ای تا سن ۶۴ سالگی یا حتی بیشتر سوق دهد.

روزنامه فرانسوی لوپاریزین پیش‌تر در گزارشی با یادآوری گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها به‌ویژه نسبت به اصلاح نظام بازنشستگی، ماکرون را رییس‌جمهوری منزوی توصیف کرده بود. این روزنامه فرانسوی نوشته: «به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری جوان فرانسه بیش از پیش منزوی شده است. اطرافیانش این احساس را دارند که او دیگر هرگز به سخنان و نصایح دیگران گوش نمی‌کند و همواره تلاش دارد حرف‌های خود را به کرسی بنشاند.»

 

ارسال نظر