روز خشم در بغداد

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۲۸
روز خشم در بغداد

گروه جهان|

هزاران نفر در اعتراض به حمله امریکا به مواضع کتائب حزب‌الله در مقابل سفارت این کشور در بغداد، پایتخت عراق تجمع کردند. این تجمع دو روز پس از حمله هوایی مواضع کتائب حزب‌الله در سوریه و عراق برگزار شد که در جریان آن دست‌کم 28 نفر به شهادت رسیده و ده‌ها تن مجروح شدند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان سه‌شنبه توانستند با عبور از موانع امنیتی و منطقه فوق امنیتی اطراف سفارت عبور کرده و خود را به ساختمان سفارت امریکا برسانند. گفته شده، نیروهای امریکایی مستقر در درون سفارت برای جلوگیری از ورود معترضان و متفرق کردن آنها اقدام به شلیک گلوله‌های گاز اشک‌آور و پرتاب نارنجک‌های صوتی کردند. شبکه العهد نزدیک به حشد شعبی گزارش داده شمار کسانی که در اعتراض مقابل سفارت امریکا با شلیک گلوله‌های دودزا و اشک‌آور مجروح یا مصدوم شده‌اند بیش از 60 نفر بوده است.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به سفارت امریکا در بغداد خواهان تخلیه معترضان از محوطه ساختمان سفارت شد. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی عراق که تا زمان انتخاب جایگزین اداره امور دولت را به صورت موقف برعهده دارد، با اعلام اینکه نیروهای امنیتی عراق به‌شدت با هرگونه تعرض به نمایندگی‌های دیپلماتیک در این کشور برخورد خواهند کرد خواستار خروج فوری معترضان از اطراف سفارت امریکا شد. نخست‌وزیر مستعفی عراق همچنین در واکنش به شهادت شماری از اعضای حشد شعبی در شهرستان قائم واقع در استان الانبار سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

در همین حال دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا، سه‌شنبه در واکنش به تحولات عراق در توییتر ایران را به دست داشتن در اعتراض‌های سه‌شنبه متهم کرده است. وزارت خارجه امریکا نیز تاکید کرده: «دولت عراق مسوول حفاظت از نیروهای ماست اما این کار را نکرد. ما در هر مکانی و نه در عراق به هر اقدامی که منافع ما را تهدید کند، پاسخ خواهیم داد. ما از دولت عراق خواسته‌ایم تمام کسانی را که به نیروهای ما حمله‌ می‌کنند را بازداشت کند.»

  شعارهای ضد امریکایی

آسوشیتدپرس هم با اشاره به تحولات سه‌شنبه عراق گزارش داده است که معترضان شعار «مرگ بر امریکا» سر داده و تلاش کرده‌اند که وارد ساختمان سفارت شوند. این خبرگزاری اشاره کرده که معترضان پرچم‌ کتائب حزب‌الله را در دست داشته‌اند. برخی منابع اعلام کرده‌اند که فالح الفیاض رییس بسیج مردمی عراق (حشد شعبی) در میان معترضان حضور داشته است. بر اساس این گزارش، معترضان بخشی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر 28 نفری بودند که در جریان حمله هوایی یکشنبه شب امریکا در استان الانبار به شهادت رسیده بودند.

خبرگزاری فرانسه هم تایید کرده است که بخشی از معترضان پرچم‌های عراق و گروه‌های وابسته به نیروهای مردمی را در دست داشته‌اند. بر اساس این گزارش، پلاکاردهایی نیز در دست معترضان دیده شده که بر روی آنها شعارهایی ضد امریکایی نوشته شده بود؛ عبارت «پارلمان باید نیروهای امریکایی را از کشور خارج کند در غیر این صورت ما خودمان این کار را خواهیم کرد» و «سفارت امریکا در بغداد باید تعطیل شود» از جمله این شعارها بوده است.

گفته شده، معترضان در عراق کارزاری را با هدف پایان یافتن قرار همکاری میان کشورشان و امریکا به راه انداخته‌ و خواهان خروج نیروهای نظامی امریکا هستند. واشنگتن به موجب توافق همکاری با بغداد پیش از این بیش از پنج هزار نیروی نظامی را در عراق مستقر کرده‌ است.

گردان‌های حزب‌الله عراق سه‌شنبه تاکید کرده‌اند که قصد دارند تا مقابل سفارت امریکا در بغداد به مدت نامحدود تحصن کنند تا سفارت امریکا تعطیل شده و سفیر این کشور از عراق اخراج شود. جعفر حسینی سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق، گفته است: «هیچ قصدی برای یورش یا حمله به سفارت نداریم فقط می‌خواهیم تحصنی نامحدود تا زمان بسته شدن سفارت امریکا و اخراج سفیر داشته باشیم.»

از سوی دیگر گفته می‌شود که کارزار دیگری با همین هدف همزمان در منطقه سبز امنیتی در جریان است. به گزارش خبرگزاری فرانسه بیش از یکصد نماینده پارلمان عراق پیش‌تر با امضای نامه‌ای خواستار خروج نیروهای خارجی از کشورشان شده‌اند و انتظار دارند که این طرح بزودی در دستور کار پارلمان قرار گیرد.

دولت عراق نیز دوشنبه شب، یک روز پس از حملات هوایی امریکا به پایگاه‌های حشد شعبی که بخشی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور را تشکیل می‌دهند، تهدید کرده که با توجه به تحولات صورت گرفته ممکن است در روابط خود با ایالات متحده تجدید نظر کند.

  تخلیه سفارت امریکا در بغداد

و خروج سفیر امریکا

در این میان، رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که سفیر امریکا و کارکنان سفارت این کشور محل کار خود را ترک کرده‌اند. این درحالی است که پیش از این برخی منابع امنیتی اعلام کرده بودند حدود 80 تن از کارکنان سفارت امریکا پس از حملات هوایی به پایگاه‌های حشد شعبی از ساختمان سفارت در بغداد تخلیه شده و به کنسولگری امریکا در شهر اربیل منتقل شده بودند. از سوی دیگر العربیه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که سفیر امریکا در عراق این کشور را به مقصد نامعلومی ترک کرده‌ است.

احساسات ضد امریکایی در عراق پس از حملات هوایی واشنگتن به پایگاه‌های شبه نظامیان عراقی در مناطق مرزی این کشور با سوریه تشدید شده است. بمباران این پایگاه‌ها در واکنش به حمله راکتی چند روز گذشته به یک پایگاه نیروهای امریکایی در کرکوک صورت گرفته که هنوز هیچ گروهی مسوولیت آن را برعهده نگرفته است. نیروهای مقاومت مردمی عراق موسوم به حشد شعبی پس از مشارکت و همراهی با نیروهای دولتی در نبرد با داعش و گروه‌های جهادی به دستگاه امنیتی و نظامی عراق ملحق شده‌اند.

 

 

ارسال نظر