فرار بزرگ «کارلوس غصن» از ژاپن

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۲۷
فرار بزرگ «کارلوس غصن» از ژاپن

گروه جهان|

 کارلوس غصن مدیر سابق گروه خودروسازی نیسان که قرار بود در ژاپن به اتهام سوءاستفاده مالی محاکمه شود، تایید کرده که به لبنان رفته است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، مدیر سابق گروه خودروسازی نیسان سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفته است: «من الان در لبنان هستم و دیگر گروگان سیستم ناعادلانه ژاپن نیستم، جایی فرض بر گناهکار بودن است، تبعیض شایع است و حقوق اولیه نقض می‌شود. من از عدالت فرار نکرده‌ام، بلکه از بی‌عدالتی و آزار سیاسی فرار کرده‌ام. اکنون می‌توانم بالاخره با رسانه‌ها آزادانه صحبت کنم و مشتاقانه منتظرم که هفته آینده شروع کنم.»

به‌گزارش رویترز، قرار بود که کارلوس غصن در ماه فوریه در ژاپن محاکمه شود. هنوز مشخص نیست که گون چطور توانسته از ژاپن خارج شود. او خود نیز درباره چگونگی ترک ژاپن هیچ توضیحی نداده و گفته است که هفته آینده با خبرنگاران صحبت خواهد کرد.

کارلوس غصن که دارای گذرنامه‌های فرانسوی، لبنانی و برزیلی است در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی توسط پلیس ژاپن دستگیر شد. فرار مالیاتی و سوءاستفاده شخصی از دارایی‌های شرکت «رنو‌-نیسان آلیانس» از جمله اتهاماتی است که به او وارد شده است. در زمان بازداشت کارلوس غصن که اصالتی لبنانی دارد رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند که او از سال ۲۰۱۱ میلادی به مدت پنج سال نزدیک به ۳۸ میلیون یورو از درآمد خود را اعلام نکرده است.

کارلوس غصن بارها هرگونه اتهامی را رد و در مقابل اعلام کرده است که مقامات زمینه دستگیری او را فراهم کرده‌اند تا از ادغام کامل‌تر دو شرکت نیسان و رنو جلوگیری کنند. یک منبع مطلع به نشریه وال‌استریت ژورنال گفته که رییس سابق نیسان از «گروگان صنعتی ـ سیاسی بودن» در ژاپن خسته شده بود.

کارلوس غصن در ژاپن به قید وثیقه آزاد بود و تحت نظارت قرار داشت؛ شرایط آزادی به قید وثیقه او نیز وی را از سفر به خارج از ژاپن منع می‌کرد. او در دوران آزادی مشروط در ژاپن، هر روز به دفتر وکیلش جونیشیرو هیروناکا می‌رفت تا روی پرونده قضایی خود کار کند. هیروناکا نیز درباره چگونگی خروج موکلش از ژاپن توضیحی نداده است. مقام‌های ژاپنی پیش‌تر هرگونه رفتار غیرانسانی با کارلوس غصن در طول بازداشت وی را تکذیب کرده و گفته بودند که با او همچون دیگر بازداشتی‌ها رفتار می‌شود.

از آنجا که ژاپن با کشور لبنان پیمان استرداد متهمان را امضا نکرده، مشخص نیست که دستگاه قضایی این کشور از چه ترفندی برای بازگرداندن گون استفاده خواهد کرد. کارلوس غصن در شرایطی به لبنان گریخته که بازداشت او با واکنش‌های گسترده‌ای در شهرهای مختلف لبنان روبرو شد؛ به عنوان مثال، در بیروت بنرهای بزرگی در سطح شهر دیده می‌شد که روی آنها نوشته شده بود «همه ما کارلوس غصن هستیم.»  

یک مقام ارشد وزارت خارجه لبنان سه‌شنبه به رویترز گفته که کارلوس غصن کاملا قانونی و با گذرنامه فرانسوی‌اش وارد لبنان شده است. برخی افراد مطلع هم گفته‌اند که کارلوس غصن دوشنبه با جت شخصی و از استانبول وارد لبنان شده است. رویترز نوشته، مقام‌های فرانسوی در واکنش به اخباری مبنی بر استفاده کارلوس غصن از گذرنامه فرانسوی‌ای گفته‌اند که در این باره چیزی نمی‌دانند و از ظاهر شدن یک‌باره گون در لبنان بسیار متعجب شده‌اند.

کارلوس غصن ۱۹۵۴ میلادی در برزیل به دنیا آمد اما در کودکی همراه خانواده به لبنان بازگشت. پس از آن او برای تحصیل به فرانسه رفت و در دانشگاه پلی‌تکنیک پاریس مدرک مهندسی خود را گرفت. او پس از اتمام تحصیل، در شرکت تایرسازی میشلن شروع به کار کرد و در نهایت ۱۹۹۰میلادی مدیر این شرکت در امریکای شمالی شد. رییس سابق نیسان در ادامه به رنو ملحق شد و در سلسله مراتب مدیریتی این شرکت پیشرفت کرد. کارلوس غصن به‌رغم محبوبیت در لبنان به‌دلیل اخراج شمار قابل توجهی از کارگران کارخانه‌های مختلف در فرانسه، یکی از مدیران به‌شدت نامحبوب در میان حقوق‌بگیران فرانسوی و در عین حال یکی از رهبران موفق کارفرمایان در فرانسه به شمار می‌رود.

بازداشت کارلوس غصن اتحاد دو شرکت رنو و نیسان را به خطر انداخت. با این حال هیات‌مدیره نیسان چند روز پس از برکناری او اعلام کرد که برکناری شخص گون، لطمه‌ای به اتحاد میان این شرکت و رنو وارد نمی‌کند. امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، هم که کشورش مالکیت 15 درصد از سهام شرکت رنو را در دست دارد پس از بازداشت و برکناری گون اعلام کرد که پاریس از ادامه کار رنو حمایت می‌کند.

 

ارسال نظر