حشد شعبی: حمله امریکا را پاسخ می‎دهیم

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۵۳
حشد شعبی: حمله امریکا را پاسخ می‎دهیم

گروه جهان|  

جانشین فرمانده نیروهای حشد شعبی عراق در واکنش به حمله امریکا به مقر حزب‌الله این کشور و شهادت ۲۵ نفر هشدار داده که پاسخ خیلی محکمی به امریکا داده خواهد شد. ابومهدی المهندس اعلام کرده: «خون شهدا هدر نخواهد رفت و پاسخ ما به نیروهای امریکایی در عراق خیلی محکم است.» ارتش امریکا حملاتی را به مقر نیروهای حزب‌الله عراق انجام داده که به‌گفته منابع امنیتی و نظامی عراق دست‌کم ۲۵نفر در جریان سه حمله هوایی امریکا به شهادت رسیدند. جواد کاظم الربیعاوی مدیر اداره تحرکات در حشد شعبی، اعلام کرده آمار تجاوز ددمنشانه امریکا به ۲۵ شهید و ۵۱ زخمی رسیده است. با توجه به وخامت حال زخمی‌ها این احتمال وجود دارد که تعداد شهدا افزایش یابد. به‌گزارش سومریه‌نیوز، کاظم الربیعاوی مدیر اداره تحرکات در حشد شعبی تصریح کرده این حمله راس ساعت ۷:۴۵ عصر به وقت محلی توسط جنگنده‌های امریکایی انجام گرفت و حملات به منطقه المزرعه و نوار مرزی با سوریه در عمق خاک عراق بود. منابع مطلع می‌گویند، در بین شهدای این حملات «ابوعلی خزعلی» فرمانده تیپ۴۵ گردان‌های حزب‌الله عراق نیز وجود دارد. حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرده، حمله فرماندهی عملیات الجزیره در استان الانبار و مقر تیپ ۴۵ و ۴۶حشد شعبی را هدف گرفت که منجر به تعدادی کشته و زخمی شد. استان الانبار یک سوم مساحت عراق را تشکیل می‌دهد و از غرب در مجاورت مرزهای سوریه است.

    درخواست نشست  فوق‌العاده پارلمان

برهم صالح رییس‌جمهوری عراق، حمله امریکا به پایگاه‌های حشد شعبی را محکوم کرده است. به‌گزارش بغداد الیوم، برهم صالح خطاب به کاردار امریکا با اعلام اینکه این حملات نقض حاکمیت عراق به حساب می‌آید، گفته: «آنچه رخ داد مغایر با توافق‌ها بوده و به عراق آسیب می‌رساند و قابل قبول نیست. » رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم به منظور بررسی حملات امریکا خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده توسط پارلمان شده است. به‌گزارش اسپوتنیک، محمد الحلبوسی حمایت از هیات‌های دیپلماتیک و نیروهای ائتلاف بین‌المللی موجود در خاک کشورش را نیز خواستار شده است. این مقام عراقی ضمن دعوت از همه به خویشتنداری بار دیگر از همه گروه‌ها خواسته تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق عمل کنند. در بیانیه پارلمان عراق محمد الحلبوسی حمله به مواضع حشد شعبی را محکوم و آن را نقض حاکمیت عراق توصیف کرده است.

از سوی دیگر، محمدرضا آل‌حیدر رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، حمله اخیر امریکا به مواضع حشد شعبی را محکوم و آن را حمله به نهاد نظامی، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق عنوان کرده است. محمدرضا آل‌حیدر از پارلمان عراق خواسته برای آگاهی از علل این نقض رخ داده جلسه فوق‌العاده برگزار کند تا این حملات مجدداً تکرار نشوند.

 آل حیدر از جامعه بین‌الملل هم خواسته موضع روشنی درباره مداخلات امریکا در دیگر کشورها، عدم احترام به حاکمیت آنها و تلاش برای تسلط بر کشورها اتخاذ کند.

ایاد علاوی رییس ائتلاف الوطنیه عراق، هم در واکنش به حملات امریکا تاکید کرده، اکتفا به صدور بیانیه‌هایی در محکومیت تقبیح و رد این حمله درست نیست. علاوی گفته: «عراق هرگز میدان تسویه حساب نخواهد بود و جوانان آن هرگز هیزم جنگی نیابتی نخواهند بود.»

    واکنش امریکا پس از حمله

واکنش‌های داخلی به حمله امریکا علیه مواضع حشد شعبی در حالی است که واشنگتن تهدید کرده در صورت لزوم اقدامات بیشتری را در نظر می‌گیرد. به‌گزارش اسکای‌نیوز مارک اسپر وزیر دفاع امریکا، گفته کشورش پس از حملاتی که در عراق و سوریه ترتیب داده اقدامات بیشتری را احتمالا در نظر خواهد گرفت. بنا براین گزارش، اسپر در کنفرانسی خبری عملیات امریکا را موفقیت‌آمیز توصیف کرده است. او گفته به ترامپ اطلاع داده شده که احتمالا توجیهی برای انجام واکنش‌های نظامی دیگر وجود داشته باشد و در صورت لزوم اقدامات دیگری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. این مقام امریکایی گفته: «دوست دارم تاکید کنم در مذاکرات با دونالد ترامپ گزینه‌های دیگر را نیز بررسی کردیم، ما اقدامات بیشتری را در صورت لزوم برای دفاع از خود و بازدارندگی در قبال شبه‌نظامیان در نظر خواهیم گرفت.» وزیر دفاع امریکا اشاره کرده از جنگنده‌های اف۱۵ در حمله به سه مقر در غرب عراق و دو مقر در شرق سوریه استفاده شده است.

بنابر اعلام وزارت دفاع امریکا، مراکز مورد حمله شامل زاغه‌های مهمات و مراکز نظارت و فرماندهی می‌شود که این گروه برای حمله به نیروهای ائتلاف از آنها استفاده می‌کرده است. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، هم در همان کنفرانس خبری گفته، مسوولان ارشد امنیت ملی، ترامپ را در جریان حملات هوایی که واشنگتن در مرزهای عراق و سوریه ترتیب داد، قرار دادند؛ حملاتی که در واکنش به تهدیدها علیه نیروهای امریکایی بوده است.

   واکنش حزب‌الله لبنان

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای حمله امریکا به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق را محکوم کرده است. به‌گزارش سومریه‌نیوز، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرده: «ما تجاوز وحشیانه امریکا به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق را محکوم می‌کنیم. این حمله تجاوزی آشکار به حاکمیت ملی، امنیت و ثبات عراق و مردم آن به‌ویژه حشد شعبی است که ید طولایی در رویارویی با تروریسم، شکست آن و تعقیب و پیگیری باقیمانده‌های داعش دارند.» حزب‌الله لبنان در بیانیه خود همچنین آورده: «این حمله تاکید مجددی بر این است که دولت امریکا به‌دنبال ضربه زدن به عناصر قدرت ملت عراق است که قادرند با داعش و گروه‌های افراط‌گر و جنایتکاری بجنگند؛ گروه‌هایی که در بیشتر موارد دولت امریکا حامی آنهاست. این حمله نشان می‌دهد که امریکا دشمن عراق و منافع شهروندان عراقی و دشمن آزادی، حاکمیت واقعی و آینده امن آنهاست. کسانی که تصمیم به تجاوز گرفتند به‌زودی به حماقت‌شان درباره این تصمیم، نتایج و پیامدهای آن پی خواهند برد.»

   وقتش رسیده همه متحد شوند

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز حمله هوایی امریکا به مواضع حشد شعبی را محکوم و اعلام کرد، زمان آن رسیده که همه گروه‌ها و احزاب ملی عراق تلاش‌های خود را برای مقابله با خطر قریب‌الوقوعی که کشورشان را تهدید می‌کند، یکپارچه کنند. به‌گزارش المیادین، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن این حملات را دشمنی آشکار علیه عراق و گروه‌های آگاه آن دانسته که با سلطه‌گری امریکا مقابله می‌کنند. انصارالله یمن همبستگی خود را با ملت عراق اعلام و بر حق عراق در پاسخگویی به آنچه امنیت، حاکمیت و استقلالشان را تهدید می‌کند، تأکید کرده است. دفتر سیاسی انصارالله همه ملت‌های عربی و اسلامی را در راستای مخالفت با تداوم دخالت امریکا در امور کشورهای منطقه به همبستگی با ملت عراق و محکومیت هرگونه مداخله خارجی در امور منطقه فرا خوانده و اعلام کرده: «مداخله واشنگتن مشکلات و بحران‌ کشورهای منطقه را دو چندان می‌کند. ملت‌ها باید در خصوص این مداخله هوشیار بوده و با تمام توان، آگاهی و بینش با آن مقابله کنند.»

 

ارسال نظر