بازی ماکرون با آتش

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۳۶۶
بازی ماکرون با آتش

گروه جهان|

 رییس کنفدراسیون عمومی کار فرانسه، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری این کشور را به وخیم‌تر کردن روند اعتراض مردم علیه اصلاحات نظام بازنشستگی متهم کرده و گفته امانوئل ماکرون با آتش بازی می‌کند. این اظهارات پس از آن بیان شد که رسانه‌ها گزارش دادند ماموران پلیس فرانسه با جلیقه‌زردها و معترضان به قانون تازه بازنشستگی درگیر شده و برای متفرق کردن آنها به سوی‌شان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

به‌گزارش یورونیوز، نمایندگان اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده‌اند به مقاومت و اعتصاب ادامه خواهند داد تا دولت ماکرون در تصمیم اخیر خود بازنگری کند. قانون تازه بازنشستگی در فرانسه قصد دارد رویه‌های مختلف بازنشستگی را یکسان‌سازی کند و سن بازنشستگی را نیز از ۶۲ سال به ۶۴ افزایش بدهد. اصلاحات تازه این قانون همچنین در شماری از موارد از میزان مستمری‌ها خواهد کاست.

این در حالی است که با اعتصاب گسترده کارکنان حمل و نقل، برنامه خطوط مترو و اتوبوس پاریس و شماری از دیگر شهرهای فرانسه از اوایل ماه جاری میلادی با اختلال روبه‌رو است. رییس کنفدراسیون عمومی کار فرانسه هشدار داده که تحریک نارضایتی‌ها خطرناک است. فیلیپ مارتینز یکشنبه بار دیگر بر عزم اعتصاب‌کنندگان برای مجبور کردن دولت به عقب‌نشینی از طرح اصلاح قانون بازنشستگی که او آن را «تک‌روی» می‌خواند، تاکید کرده است.

فیلیپ مارتینز در بیست‌وپنجمین روز از جنبشی که از جنبش مشابه در سال ۱۹۹۵ میلادی هم طولانی‌تر شده است، امانوئل ماکرون را به ایجاد بی‌نظمی‌های بسیار در ارتباط با مسائل جاری در فرانسه متهم کرده و گفته است: «در اصل ما همچنان اعتصاب‌هایی برای ماه ژانویه سال آینده هم پیش‌بینی کرده‌ایم و می‌خواهیم اولتیماتوم‌ها را به روزهای جشن نوئل متصل کنیم.» مارتینز گفته: «امانوئل ماکرون می‌خواهد مرد دنیای جدید باشد و از مارگارت تاچر تقلید می‌کند؛ اما یک خشم واقعی در مردم فرانسه در جریان است. بیست و چهار روز بدون اینکه به مطالبات مردم پاسخ قانع‌کننده داده شود، گذشته است. شرایط دشوار است. این مبارزات و اعتراض‌های مردمی بازتاب دو سال و نیم رنج و مشقت است. دولت هر کاری برای بی‌اعتبار کردن اعتصاب‌کنندگان انجام می‌دهد.» به‌گفته او، اکثر فرانسوی‌ها از اشتباهی که ماکرون مرتکب شده است خوشحال نیستند.

ژروم رودریگ یکی از چهره‌های معترضان نیز به فرانس24 گفته: «ماه‌هاست که دولت ما را تحریم کرده است. می‌دانید چه اتفاقی افتاده است؟ دولت اجازه نمی‌دهد تظاهرات برگزار کنیم. دولت اجازه نمی‌دهد هیچ کاری انجام دهیم. پلیس در مقابل شمار بالای معترضان مجبور است عقب‌نشینی کند و همین موضوع نیرو‌های پلیس را عصبانی کرده است. آنها به سمت ما شلیک و ما را مجروح می‌کنند. حتی کمیسر پلیس از فاش کردن نام پلیس‌هایی که به سمت معترضان شلیک کرده‌اند، خودداری می‌کند. این واقعیت آن چیزی است که اکنون در فرانسه در حال رخ دادن است. من چه اقدامی ضد پلیس انجام داده بودم که لایق چنین چیزی باشم؟ ما تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار می‌کنیم. من از مردم می‌خواهم مراقب خود باشند. هم پلیس فرانسه و هم دولت با ارایه طرح لایحه اصلاح نظام بازنشستگی در حال مثله کردن معترضان هستند با این حال پلیس اقدامات خود را توجیه می‌کند.»

به اعتقاد ناظران، با پیوستن کارکنان برخی شرکت‌های هواپیمایی به جمع اعتصاب‌کنندگان، آن هم در روزهای تعطیلات پایان سال که پایانه هوایی و زمینی پُر از مسافر است، به نظر می‌رسد اعتراض‌ها و اعتصاب‌های جاری در فرانسه وارد مرحله تازه‌ای شده است.

روزنامه فرانسوی لوپاریزین در گزارشی با یادآوری گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها به‌ویژه نسبت به اصلاح نظام بازنشستگی، ماکرون را رییس‌جمهوری منزوی توصیف کرده است. این روزنامه فرانسوی نوشته: «به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری جوان فرانسه بیش از پیش منزوی شده است. اطرافیانش این احساس را دارند که او دیگر هرگز به سخنان و نصایح دیگران گوش نمی‌کند و همواره تلاش دارد حرف‌های خود را به کرسی بنشاند.»

ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه، دو هفته پیش طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی و اعلام کرد که اصلاحات جزیی در بازنگری این طرح اولیه انجام خواهد شد. براساس این طرح، فرانسوی‌های متولد پیش از سال ۱۹۷۵ مشمول این طرح نمی‌شوند و سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. با این حال، معترضان به این طرح، از خواسته خود عقب‌نشینی نکرده و حذف کامل آن را خواستار هستند. دولت اما معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن در دولت‌های آینده را دوچندان می‌کند.

ماکرون هفته گذشته همزمان با سالگرد تولدش اعلام کرد که از حقوق بازنشستگی خود گذشت کرده است. رییس‌جمهوری فرانسه که حالا ۴٢ ساله شده، حداقل تا پایان دوره، یعنی تا سال ٢٠٢٢، در مقام خود باقی خواهد ماند. در صورتی که او مجدداً انتخاب نشود و مسوولیت‌های دولتی را کنار بگذارد، حقوق بازنشستگی بلافاصله به او تعلق خواهد گرفت. میزان این حقوق برای روسای جمهوری پیشین ۶٢٢٠ یورو (ناخالص) اعلام شده است. مطابق قانون، مستمری بازنشستگی روسای جمهوری، بدون هیچ شرط سنی یا سابقه خدمت به آنان پرداخت می‌شود. اما ماکرون که از زمان کارزار تبلیغاتی‌اش قول داده بود که نظام بازنشستگی کشور را اصلاح کند، با صرف‌نظر از حقوق خود تصمیمی نمادین گرفته است. به‌گفته منابع رسمی، این تصمیم در جهت همگونی با روند کلی اصلاحات و همچنین در مقام سرمشق و نمونه اتخاذ شده است.

امانوئل ماکرون پیش از اینکه وارد سیاست شود، کارمند ارشد بانک بود و دارایی شخصی خود را بیش از یک میلیون یورو اعلام کرده بود. ماکرون همچنین از عضویت در شورای قانون اساسی صرف‌نظر کرده است. مطابق روال معمول، همه روسای جمهوری پیشین به عضویت مادام‌العمر این شورا درمی‌آیند و به‌خاطر این مسوولیت نیز جداگانه ١٣۵٠٠یورو مستمری ماهانه دریافت می‌کنند (بیش از دو برابر حقوق بازنشستگی روسای جمهوری) . حال امانوئل ماکرون از این حق خود نیز گذشته است.

 

ارسال نظر