کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۲۸

امریکا آموزش نظامی پاکستان را از سر می‌گیرد

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد، دولت این کشور تصمیم گرفته که برنامه آموزش نظامی پاکستان را ادامه دهد. به‌گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته دولت امریکا از سرگیری برنامه آموزش نظامی برای پاکستان را تایید کرده و این مساله هم‌اکنون باید به تایید کنگره برسد. تصمیم ترامپ برای توقف این آموزش، شامل استثناهایی در خصوص برنامه‌هایی می‌شود که از منافع امنیت ملی امریکا حمایت می‌کنند و انجام این آموزش‌ها را مجاز می‌داند و از سرگیری برنامه آموزش نظامی پاکستان از جمله این استثناها است.

کشف ۱۸ گور دسته‌جمعی در عراق

سازمان شهدای عراق از کشف ۱۸ گور دسته‌جمعی در چند استان در ۲۰۱۹ خبر داد. این گورها به قربانیان جنایات گروه‌های تروریستی القاعده و داعش و همچنین جنایات بعثی‌ها باز می‌گردد. گفته شده، به‌دلیل افزایش تعداد مفقودان، عملیات جست‌وجو برای کشف گورهای دسته‌جمعی جدید همچنان ادامه دارد و گورهایی در نجف اشرف، ذی قار، دیالی و فلوجه پیدا شده است. مردم عراق در ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ به یک‌باره با موج عملیات داعش علیه کشور خود مواجه شدند. تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تکفیری نزدیک به ۴۵درصد خاک این کشور را تصرف کردند.

توافق نفتی کویت و عربستان

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرده ریاض و کویت برای تقسیم منطقه بی‌طرف توافقی که شامل میادین نفتی می‌شود به توافق رسیده‌اند. به‌گزارش رویترز، منطقه بی‌طرف شامل میدان‌های نفتی الخفجی و وفره می‌شود که برداشت مواد نفت از این میادین در پی یک اختلاف ۵ ساله متوقف شده بود. توقف برداشت نفت توسط دو کشور تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین را کاهش داد. این میزان معادل با نیم درصد تولید جهانی است.

مخالفت با خروج دختر نواز شریف از پاکستان

کابینه دولت پاکستان به ریاست «عمران‌خان» نخست‌وزیر، سه‌شنبه مخالفت خود را با خروج مریم نواز دختر نواز شریف نخست‌وزیر پیشین از پاکستان اعلام کرد. مخالفت کابینه عمران‌خان با سفر دختر نواز شریف در حالی است که پیشتر «احسن اقبال» دبیرکل حزب مسلم لیگ نواز به اتهام اختلاس از سوی دیوان ملی احتساب بازداشت شد و سه‌شنبه نیز «رانا ثنا‌الله» از حزب نواز شریف و یکی دیگر از اعضای ارشد جناح مخالف پس از پنج‌ماه و نیم با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. نواز شریف ۲۰۱۸ محکوم به هفت سال حبس و پرداخت ۱.۵میلیارد روپیه و ۲۵میلیون دلار در پرونده فساد مالی موسوم به «العزیزیه» شد.

 

ارسال نظر