کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۴۲

وخامت حال سلطان قابوس

بحث‌های مفصلی در دیوان عمان در مورد جانشین احتمالی سلطان قابوس بن‌سعید در حال انجام است؛ او نزدیک به ۵۰ سال بر این کشور حاکم بوده اما بیماری طولانی مدتش وخیم‌تر شده است. به‌گزارش گاردین، اگر این دیوان نتواند درون خود به اجماع برسد روند جانشینی شامل باز کردن نامه‌های مهر و موم شده است. سلطان قابوس که به سرطان روده بزرگ مبتلاست از ۱۹۷۰ اداره عمان را برعهده دارد.

اقتصاد ترکیه احیا شده است

رییس‌جمهوری ترکیه از مثبت شدن رشد اقتصادی این کشور در 3 ماهه سوم سال خبر داده است. به‌گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان اعلام کرده: «در 3 ماهه سوم سال، رشد ۰.۹درصدی را تجربه کردیم.» رییس‌جمهوری ترکیه تاکید کرده: «کشور کماکان هدف تحقق رسیدن به صادرات ۵۰۰ میلیارد دلاری را دنبال می‌کند. افزایش تولید خدمات و کالاها برای رقابت‌پذیرتر شدن اقتصاد ترکیه در برابر سایر کشورها کاملا ضروری است.»

شرط گروه ویژه اقدام مالی برای پاکستان

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) حذف نام پاکستان از فهرست خاکستری خود را به برخورد جدی‌تر این کشور با سرکرده‌های گروه‌های غیرقانونی و مجازات آنان مشروط کرد. دولت پاکستان گزارش جامعی از اقدامات اخیر خود را به بخش آسیا اقیانوسیه زیر مجموعه گروه ویژه اقدام مالی ارسال کرده بود و به نقل از منابع وزارت دارایی پاکستان، مسوولان اف‌ای‌تی‌اف با طرح ۱۵۰پرسش از اسلام‌آباد اعلام کرده گزارش جدید پاکستان باید تا هشتم ژانویه۲۰۲۰ نهایی و ارسال شود.

احتمال نیرو گرفتن مجدد داعش در عراق

دو سال بعد از شکست داعش در عراق، نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که این گروه درحال تجدید قوا در این کشور است. مقام‌های کردی و دستگاه‌های اطلاعاتی غربی گفته‌اند حملات داعش در حال افزایش است. لاهور طالبانی از مقام‌های ارشد ضدتروریستی کردستان عراق گفته داعش اکنون ماهرتر و خطرناک‌تر از القاعده است.

یک امریکایی در افغانستان کشته شد

نیروهای امریکایی اعلام کردند که یک سرباز این نیروها در افغانستان کشته شده است. در خبرنامه نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان آمده، این سرباز در درگیری کشته شده ولی درباره محل کشته شدنش توضیح نداده است. طالبان گفته این سرباز در ولسوالی چهاردره ولایت قندوز در شمال شرق افغانستان کشته شده است. طالبان گفته که این سرباز همراه با سربازان افغان در یک عملیات شرکت داشتند. حدود یک ماه پیش نیز دو نظامی امریکا در ولایت لوگر کشته شدند.

 

ارسال نظر