کمک‌ به سوریه فقط از طریق دولت بشار اسد

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۴۹
کمک‌  به  سوریه  فقط  از طریق  دولت  بشار اسد

گروه جهان|  

در پی وتوی قطعنامه‌ای در رابطه با سوریه در شورای امنیت سازمان ملل توسط روسیه و چین، از این به بعد کمک‌های بشر دوستانه به سوریه فقط از طریق دولت آن کشور مجاز خواهد بود.  به‌گزارش رویترز، در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات‌های ضدتروریستی اخیر سوریه، روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه بشردوستانه سه جانبه (بلژیک، آلمان، کویت) درباره گسترش مکانیزم (سازوکار) ارایه کمک‌های انسانی به سوریه را وتو کردند. بر اساس این پیش‌نویس کمک‌های بشردوستانه به سوریه بدون مجوز از دولت بشار اسد امکان پذیر می‌شد . اما با وتوی چین و روسیه، این پیش‌نویس رد شد . در عین حال، قطعنامه پیشنهادی روسیه در این زمینه هم 9 رای لازم برای تصویب شدن در شورای امنیت را به دست نیاورد. بدین‌ترتیب، مکانیسم فعلی ارایه کمک‌های انسانی به مردم سوریه ممکن است در تاریخ 10ژانویه سال 2020 متوقف شود و کمک‌ها فقط از طریق دولت قانونی آن کشور امکان پذیر خواهد بود.   مایک پومپئو؛ وزیر خارجه امریکا گفته «به‌جای انتقال کمک‌های سازمان ملل متحد از طریق مرزها، گزینه دیگری وجود ندارد، و تا وقتی که حکومت بشار اسد به جنگ پایان ندهد، هیچ جایگزینی در دسترس نیست تا بتوان به میلیون‌ها شهروند سوری غذا رساند.» پومپئو وتوی چین و روسیه را ابراز جبهه‌بندی سیاسی آنها توصیف کرده ‌است. روسیه از آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون ۱۴ قطعنامه مربوط به سوریه را وتو کرده است.

همزمان اما روسیه پیشنهادی برای تمدید شش ماهه کمک‌رسانی به سوریه ارایه کرد، که موفق به کسب ۹ رای لازم نشد و به تصویب نرسید. کمک‌های مرزی از مناطقی می‌گذرند که عمدتا در کنترل دولت مرکزی سوریه قرار ندارند. سازمان ملل متحد مسوول انتقال کمک‌ها به میلیون‌ها شهروند سوری‌ است و کمک‌رسانی‌ها از سال ۲۰۱۴ به این سو ادامه دارند. مجوز انتقال کمک‌ها از طریق مرزهای سوریه در دهم ژانویه، ۲۰ روز دیگر پایان می‌یابد.

  هشدار روسیه درباره حمایت نکردن از سوریه

به‌گزارش نووستی، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، با دفاع از عملکرد روسیه در نشست شورای امنیت درباره سازوکار ارایه کمک‌های بشردوستانه برون‌مرزی به سوریه هشدار داده این خطر وجود دارد که شهروندان سوری در آینده بدون حمایت باقی بمانند.

این دیپلمات بلندپایه روس در جمع خبرنگاران گفته: «مطمئنا نشست شورای امنیت هیچ برنده‌ای نداشت و همه بازنده بودند. اینها شهروندان عادی سوری هستند که در معرض این خطر جدی قرار دارند که در آینده بدون کمک باقی بمانند. و تلاش برای انداختن مسوولیت این وضعیت به گردن روسیه که این مکانیزم تمدید نشده، کاملاً غیرمنطقی و بی‌پایه و اساس است.»

نبنزیا تأکید کرده مسکو از ارایه کمک‌های بشردوستانه به آن دسته از مردم سوریه که به این کمک‌ها نیاز دارند خودداری نخواهد کرد. ضمن اینکه پیشنهاد شد تا مکانیزم فعلی گسترش یافته و به مناطقی که درخواست چنین کمک‌هایی وجود دارد، توسعه پیدا کند. نماینده روسیه گفته: «تکرار می‌کنم ما برای یک برنامه تمدید آماده بودیم. ما نمی‌دانیم زمانی که این مکانیسم در تاریخ 10ژانویه منقضی شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ البته فکر می‌کنم که شرکای ما باید واقع بین باشند و درک کنند که در شرایط کنونی می‌توانند به چه چیزی دست یابند و چه چیزی غیرممکن است.»

همزمان استفان دویاریچ،سخنگوی ملل متحد ابراز امیدواری کرده است در روزهای پیش‌رو راه‌حلی برای برون‌رفت از بن‌بست فعلی پیدا شود.

  پیشروی نیروهای دولتی سوریه

رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که پیشروی نیروهای ارتش سوریه در جنوب و جنوب شرق استان ادلب ادامه دارد. نیروهای سوری حملات علیه گروه‌های تروریستی را در جنوب استان ادلب از حومه شهرک «سکیات» شروع کردند و پس از درگیری سنگین چند ساعته در گام نخست موفق شدند شهرک «ام‌جلال» را از اشغال تروریست‌ها خارج کنند و به کنترل خود در آورند. پس از تثبیت مواضع در شهرک «ام‌جلال» و پاکسازی شهرک‌های «بوحبه، تل‌الشیخ، الفرجه، سحال و ام‌تینه»، نیروهای سوری عملیات جدیدی را علیه عناصر تروریستی در محور جنوب شرق استان ادلب در دستور کار قرار دادند.

حملات در محور جنوب شرق استان ادلب از حومه غربی شهرک «سنجار» آغاز شد و نیروهای ارتش سوریه پس از درگیری‌های سنگین توانستند شهرک‌های «ربیعه، برنان، الخربه و شعره» را پاکسازی و امن کنند.

شهرک «معره نعمان» یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های گروهک‌های تروریستی در جنوب استان ادلب محسوب می‌شود و اگر نیروهای ارتش سوریه این شهرک را به تسلط درآورند، راه را برای ورود به مرکز استان ادلب باز می‌کند؛ استان ادلب آخرین پایگاه متمرکز عناصر تروریستی در خاک سوریه است. پیشروی سریع نیروهای سوری در محور جنوبی استان ادلب و نزدیک شدن به شهرک مهم «معره نعمان»، گروهک‌های تروریستی را به تکاپو انداخته است. براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای ارتش سوریه در محور جنوب شرق استان ادلب موفق شدند مواضع خود را در شهرک تازه آزاد شده «بریصه» تثبیت کنند و تروریست‌ها را به سمت مناطق شمالی فراری دهند به‌گفته منابع میدانی، پیشروی‌ها در محور جنوب شرقی استان ادلب سرعت بیشتری گرفته و نیروهای سوری در محور روستاهای «الصیادی و تل‌دم» و گردان«المهجوره» نیز دامنه نفوذ خود را افزایش داده‌اند.

به‌گزارش فارس، از شروع عملیات نیروهای ارتش سوریه در محور جنوب و جنوب شرق استان ادلب تلفات تروریست‎ها به حدود 220 تن رسیده و صدها تن دیگر زخمی شده‎اند. در حال حاضر نیروهای سوری از محور جنوبی و جنوب شرقی استان ادلب حدود یک کیلومتر با شهرک مهم «التح» و حدود 6 کیلومتر با شهرک «جرجناز» و حدود 10 کیلومتر با شهرک «الحامدیه» و پایگاه نظامی «وادی الضیف» فاصله دارند. نیروهای ارتش سوریه تاکنون بیش از 10شهرک را در جنوب و جنوب شرق استان ادلب پاکسازی کرده‌اند و مجموع مساحت آزاد شده به حدود 95 کیلومتر مربع رسیده است.

 

ارسال نظر