مرکل توقف «نورث ‌استریم2» را تحمل نمی‌کند

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۵۶:۴۵
کد خبر: ۱۵۹۷۶۰
مرکل توقف «نورث ‌استریم2» را تحمل نمی‌کند

گروه جهان|

 اتحادیه اروپا تحریم‌های امریکا علیه شرکت‌هایی که در ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا، موسوم به «نورث ‌استریم۲» مشارکت دارند را محکوم کرده است. سخنگوی اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم‌های امریکا علیه شرکت‌های اروپایی گفته است: «اتحادیه اروپا اساسا با اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های اروپایی که مشغول فعالیت‌های قانونی هستند مخالف است.»

به‌گزارش یورونیوز، دولت آلمان نیز شنبه با محکومیت تحریم‌های امریکا علیه این پروژه، تحریم‌های واشنگتن را «مداخله در امور داخلی» کشورهای اروپایی ارزیابی کرده است. اولریک دیمر سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، گفته: «دولت این دخالت‌های فرامرزی را رد می‌کند. آنها شرکت‌های آلمانی و اروپایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند که دخالت در امور داخلی ما محسوب می‌شود.» مسوولان پروژه گازرسانی روسیه به اروپا ضمن تایید توقف فعالیت یکی از پیمانکاران پروژه تاکید کرده که به‌رغم تحریم امریکا، هدف این گروه تکمیل پروژه با هدف تقویت انتقال گازرسانی در کمترین زمان ممکن است.

از نورث‌ استریم۲ به عنوان «جنجالی‌ترین» خط ‌لوله جهان نام برده می‌شود. آلمان قصد دارد با تکمیل این پروژه از وابستگی خود به زغال سنگ و انرژی هسته‌ای بکاهد. این پروژه سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت «گازپروم» روسیه و شرکت‌های فرانسوی، اتریشی، هلندی، انگلیسی و آلمانی است که با عبور از دریای بالتیک و دور زدن اوکراین، گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کند. گفته شده، بهره‌برداری از این پروژه بزرگ سبب می‌شود که میزان فروش گاز روسیه به آلمان تا میزان دو برابر افزایش پیدا کند؛ از همین رو آلمان مهم‌ترین کشور اروپایی است که از این پروژه بیش از دیگر کشورهای قاره سبز بهره‌مند می‌شود.

این خط ‌لوله که حدود 80 درصد از مراحل ساخت خود را طی کرده قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی تکمیل شود اما به‌دلیل کوتاهی دانمارک در پذیرش عبور این خط‌لوله از خاک این کشور به تاخیر افتاد. اکنون هم ایالات متحده قصد دارد تا با تحریم آن و ایجاد مانع در مراحل پایانی، از به سرانجام رسیدن این پروژه جلوگیری کند. بر همین اساس دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، جمعه تحریم‌های کنگره را علیه شرکت‌هایی که در پروژه انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا مشارکت دارند، وضع کرده بود امضا کرد.

براساس تحریم‌های امریکا، شرکت‌هایی که در پروژه نورث ‎استریم۲ همکاری دارند، ۳۰ روز مهلت خواهند داشت تا عملیات خود را متوقف کنند؛ همچنین افرادی که معلوم شود در این پروژه نقش دارند با تهدید توقیف دارایی‌ها و لغو روادید امریکا مواجه خواهند شد. در عین حال، امریکا تلاش دارد اروپا را وادار کند گاز طبیعی مایع این کشور را که هزینه بیشتری دارد، بخرند. روسیه بارها ادعاهای امریکا درباره خط لوله نورث ‌استریم را رد کرده و آن را فقط پروژه‌ای تجاری عنوان کرده است.

به اعتقاد ناظران، دولت ترامپ برای توجیه فشارها بر این پروژه تلاش کرده بود به این ماجرا ابعاد ژئوپلتیک دهد. ترامپ استدلال کرده آلمان و به تبع آن دیگر کشورهای اروپایی ممکن است به گاز روسیه وابسته شوند و این مساله زمینه‌ساز افزایش نفوذ مسکو در این کشورها شود. نشریه آلمانی بیلد در گزارشی با عنوان «اعلان جنگ علیه ترامپ » نوشته: «آنگلا مرکل تداوم اقدامات ایالات متحده در تضعیف این پروژه خط ‌لوله گازی را که مورد حمایت دولت او قرار دارد، تحمل نخواهد کرد. هیچ چیز ساخت این خط ‌لوله را تضعیف نخواهد کرد و این پروژه به‌زودی با موفقیت تکمیل خواهد شد.»

آنگلا مرکل پیش‌تر هم در جلسه پرسش و پاسخ پارلمان آلمان از تحریم‌های امریکا علیه خط‌لوله ۹.۵ میلیارد یورویی (۱۰.۶ میلیارد دلار) انتقاد کرده بود. صدراعظم آلمان گفته بود برلین مخالف تحریم‌های فراسرزمینی از جمله تحریم‌های اعمال شده از سوی کنگره امریکا علیه نورث ‌استریم۲ است اما قصد ندارد تحریم‌های تلافی‌جویانه‌ای علیه واشنگتن اعمال کند. مرکل در این باره گفته: «گزینه دیگری به جز مذاکره در نظر ندارم و به وضوح اعلام می‌کنم که تحریم‌های فراسرزمینی اینچنینی را تایید نمی‌کنیم.»

علاوه بر محکومیت تحریم‌های امریکا از سوی اتحادیه اروپا، مسکو نیز شنبه اعمال تحریم‌های امریکا علیه خط لوله گاز طبیعی «نورث‌ استریم۲» را محکوم کرد و تحریم‌های امریکا علیه شرکت‌های مشارکت‌کننده در این پروژه را مانعی بر سر راه توسعه اقتصاد کشورهای مشارکت‌کننده توصیف کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، با اشاره به تصمیم دولت امریکا در فیس‌بوک خود نوشته است: «دولتی با ۲۲ هزار میلیارد دلار بدهی، کشورهایی که قادر به پرداخت بدهی‌های‌شان هستند را از توسعه واقعی اقتصادی منع می‌کند.» او همچنین در بخشی از نوشته خود «ایدئولوژی امریکایی که رقابت جهانی را تحمل نمی‌کند» را محکوم کرده است.

سخنگوی کرملین نیز در واکنش به تحریم‌های امریکا گفته است که این خط‌ لوله به‌‌رغم تحریم‌های واشنگتن تکمیل خواهد شد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشته، واشنگتن بارها این خط ‌لوله را نقشه‌ای برای افزایش سلطه ادعایی روسیه بر بازار انرژی اتحادیه اروپا توصیف کرده است.

 

ارسال نظر