حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان شد

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۶۹
حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان شد

گروه جهان|

 میشل عون رییس‌جمهوری لبنان، حسان دیاب را به عنوان نخست‌وزیر جدید مامور تشکیل دولت کرد. دیاب که خود را«یکی از معدود وزرای تکنوکرات از زمان استقلال لبنان» می‌داند، استاد دانشگاه و وزیر آموزش در سال‌های بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بوده است و گفته تلاش می‌کند سریع لبنان را از بحران اقتصادی خارج کرده و به مطالبات و درخواست‌های معترضان رسیدگی کند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، لبنان از ۱۴ ماه اکتبر شاهد تظاهرات علیه فساد دولتی و طبقه حاکم است. به اعتقاد ناظران، لبنان در بدترین وضعیت از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ قرار دارد و نگرانی‌ها در مورد ثبات کشور که بدهی‌های خارجی سنگینی دارد و دستخوش اختلافات فرقه‌ای و جناحی است به‌شدت افزایش یافته است.

حسان دیاب در نشست پارلمانی پنج‌شنبه در پایان رای‌گیری از فراکسیون‌ها و نمایندگان پارلمان انتخاب شد که طی آن این نامزد مورد حمایت حزب‌الله و جنبش عمل با کسب ۶۹ رای بیشترین آراء را به خود اختصاص داد. در این رای‌گیری دو نامزد دیگر تصدی سمت نخست‌وزیری یعنی نواف سلام و حلیمه قعقور به ترتیب سیزده و یک رای کسب کردند. حسان دیاب بلافاصله پس از انتخاب در پایان رای‌گیری، راهی کاخ ریاست‌جمهوری شد و با میشل عون و نبیه بری روسای‌جمهور و رییس پارلمان لبنان گفت‌وگو کرد.

نخست‌وزیر جدید لبنان سپس در گفت‌وگو با خبرنگاران خود را فردی مستقل معرفی کرده و به معترضان اطمینان داده که خیزش آنها به ثمر رسیده و او تلاش دارد که سیاست کشورش را در مسیر درستی قرار دهد. او در نخستین نطق خود پس از مکلف شدن به تشکیل دولت گفته: «امیدوارم دولت جدید دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم را برطرف کرده و خواسته‌هایشان را محقق کند و ثبات را در کشور از طریق یک طرح اصلاح‌گرایانه واقعی برقرار کند. برای تشکیل هرچه‌سریع‌تر دولت تلاش خواهم کرد و مذاکرات فراگیری را با مشارکت تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی برگزار خواهیم کرد. این مرحله بسیار حساس است و تلاش وافری را از سوی تمامی گروه‌های سیاسی در دولت و خارج از آن می‌طلبد. ما با بحران ملی مواجهیم که اجازه درگیری‌های سیاسی و شخصی را نمی‌دهد و به وحدت ملی نیاز دارد.» دیاب خطاب به معترضان گفت: «در طول ۶۴ روز به حرف‌هایتان گوش دادم و خشم و دردتان را به‌ویژه درباره فساد در کشور دیدم. من احساس کردم که انتفاضه شما سخن من و تمامی کسانی است که مایلند دولت واقعی در کشور تشکیل شود.»

حسن دیاب 60 ساله استاد دانشگاه امریکایی بیروت که روابط نزدیکی با حزب‌الله لبنان دارد در جریان رای‌گیری علاوه بر حزب‌الله و جنبش امل، حمایت برخی تشکل‌های متحد این گروه‌های پرنفوذ سیاسی از جمله جریان میهنی آزاد CPL را نیز کسب کرده است. او در مقابل به کلی از حمایت تشکل‌ها و مقامات بلند پایه سنی و در راس آنها جریان مستقبل به ریاست سعد حریری نخست‌وزیر مستعفی، محروم بود.

بر همین اساس سعد حریری در توییتی از تمام هوادارانش خواسته تا به فراخوان‌ها برای تظاهرات و مسدود کردن خیابان‌ها در اعتراض به این انتخاب توجهی نکنند. نخست‌وزیر سابق لبنان در این پیام خطاب به هوادارنش گفته: «آرامش و مسوولیت ملی اولویت‌های ما هستند و شرایط بحرانی خطیر موجود که کشور ما با آن روبرو است به هیچ‌وجه امکان بازی با امنیت را نمی‌دهد.» نخست‌وزیر پیشین لبنان حدود دو ماه پیش و در پی اعتراض‌های گسترده از مقام خود استعفا داده بود. برخی مخالفان معتقدند انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست‌وزیر جدید به نوعی زمینه‌سازی برای حذف جریان طرفدار غرب و متحد کشورهای حوزه خلیج فارس از کابینه تازه است.

سعد حریری یک روز پیش از نشست پارلمان برای تعیین جانشین‌اش گفته بود قصد ندارد بار دیگر به این سمت بازگردد. او با این حال در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به درخواست تظاهرکنندگان برای روی کارآمدن یک دولت تکنوکرات گوش کرده و معتقد است تشکیل چنین دولتی می‌تواند بحران حاد اجتماعی و اقتصادی موجود در کشورش را مدیریت کند. نخست وزیر سابق لبنان همچنین از مخالفت شدید رقبای سیاسی به پیشنهادهایش به عنوان دلیل اصلی کناره‌گیری یاد کرده بود.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، ایلی فرزلی از حزب کلیسای ارتدکس یونانی و نایب‌رییس مجلس لبنان که از متحدان حزب‌الله است گفته نامزدی دیاب بر اساس پیش‌شرط‌های تعیین شده از سوی مردم بوده است و او را شخصی‌ صادق و درستکار خوانده است. در مقابل نجیب میقاتی که از نامزدی سعد حریری حمایت کرده بود، می‌گوید که تردید دارد دیاب بتواند لبنان را در این وضعیت بحران سیاسی و اقتصادی رهبری کند.

روزنامه العربی الجدید حسان دیاب را فردی آکادمیک و آرام خوانده که زیاد اهل سخن گفتن نیست و تلاش می‌کند دیدگاه‌ها را با روش‌های عملگرایانه، به هم نزدیک کند. به نوشته این نشریه، حسان دیاب سیاست «بدون اختلاف» را دنبال می‌کند.

نظام سیاسی لبنان بر پایه تقسیم قوا میان گروه‌های مختلف بنیان‌گذاری شده است. رییس‌جمهوری از میان مسیحیان، نخست‌وزیر از میان مسلمانان سنی و ریاست پارلمان از میان مسلمانان شیعه انتخاب می‌شوند. کرسی‌های پارلمان و مناصب دولتی هم به‌طور مساوی میان مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده است.

 

ارسال نظر