خشم ترامپ از استیضاح

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۸۹
خشم ترامپ از استیضاح

گروه جهان|

 «می‌توانید باور کنید که من امروز توسط چپ‌گرایان افراطی و بنیادگرا استیضاح خواهم شد؟ یعنی همان دموکرات‌های هیچکاره، وحشتناک است؛ متن استیضاح را بخوانید؛ دعا کنید که این قضیه برای هیچ رییس‌جمهوری دیگری رخ ندهد.» این بخشی از لفاظی‌های دونالد ترامپ علیه دموکرات‌ها تنها ساعاتی پیش از رای‌گیری مجلس نمایندگان درباره استیضاح اوست.

به‌گزارش رویترز، رییس‌جمهوری ایالات متحده چهارشنبه و در آستانه رای‌گیری تاریخی مجلس نمایندگان امریکا درباره استیضاح، در نامه‌ای مفصل رهبری حزب دموکرات را به تلاش برای کودتا و ضربه زدن به دموکراسی در امریکا متهم کرد.

ترامپ تاکید کرده بود دموکرات‌ها به‌دنبال شکست او نیستند بلکه هدفشان شکست حزب جمهوری‌خواه است. اما ترامپ در این نامه خشم خود را پنهان نکرده و خطاب به نانسی پلوسی رهبر ارشد دموکرات‌ها و دیگر نمایندگان حزب دموکرات نوشته بود که تاریخ در مورد اقدام آنها قضاوت خواهد کرد.

این نامه در حالی منتشر شد که اعضای مجلس نمایندگان مشغول رایزنی‌ در مورد قوانین مربوط به رای‌گیری لایحه استیضاح، یعنی اتهام‌های رسمی مطرح‌شده علیه دونالد ترامپ، بودند. لایحه استیضاح رییس‌جمهوری، او را متهم به «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» کرده است. در مجموع اتهام‌ها مربوط می‌شود به این مساله که ترامپ اعطای کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به ‌اوکراین را منوط به تحقیقات در مورد رقبای سیاسی‌اش، در میان آنها جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری پیشین کرده بود. دونالد ترامپ می‌گوید که هدف تعقیب مغرضانه قرار گرفته است.

دونالد ترامپ در نامه انتقادآمیز خود، با اشاره به انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ نوشته بود: «این اقدامات چیزی نیست جز تلاشی حزبی و غیرقانونی برای انجام کودتا، ریشه‌دار در تمایلات و احساسات اخیر، که در صندوق‌های رای به‌سختی شکست خورده است. شما با ادامه روند بی‌ارزش استیضاح، وظایف قانونی تعیین‌شده در نهاد خود را زیر پا گذاشته، تعهدات خود به قانون اساسی را نقض کرده و علیه دموکراسی در امریکا جنگ علنی اعلام کرده‌اید.» اندکی پس از انتشار این نامه نیز ترامپ در جمع خبرنگاران گفت: «این‌ مسائل از همان اول کار چیزی جز ریاکاری نبود.»

ترامپ در ادامه به یک واقعه تاریخی در قرن هفدهم میلادی اشاره کرده، زمانی که چند اتهام ناروا باعث به‌دار آویخته شدن چند نفر گردید. در این حادثه تاریخی که در سال ۱۶۹۲ رخ داده ۱۹ نفر به‌دار آویخته شدند و دونالد ترامپ در نامه خود آورده که حقوقش حتی به اندازه افرادی که اعدام شده‌اند نیز در نظر گرفته نشده است. نانسی پلوسی نامه خشم‌آلود ترامپ را منزجرکننده خوانده است.

کمیته‌ای در مجلس نمایندگان امریکا از سه‌شنبه رایزنی بر سر چارچوب رای‌گیری استیضاح، از جمله زمان بیان اظهارات و نظرات را آغاز کرد. در این میان سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، پیشنهاد دموکرات‌ها برای احضار 4 شاهد به مجلس سنا را رد کرد. جان بولتون در دیدار با ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، در آگوست سال جاری؛ بولتون مشاور پیشین دونالد ترامپ در امور مربوط به امنیت ملی امریکا بود.

رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای ایالات متحده، خواستار آن شده بود که جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ، میک مولوینی، سرپرست کارکنان کاخ سفید، دستیار او رابرت بلیر و مایکل دافی، مسوول بودجه این نهاد احضار شوند.

در شرایطی که نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان دارای اکثریت هستند و به راحتی می‌توانند استیضاح ترامپ را پیش ببرند، چنین امری در مجلس سنا دشوار است، زیرا از سویی در این مجلس حزب جمهوری‌خواه دارای اکثریت است و از سوی دیگر برای تصویب استیضاح رییس‌جمهور به آرای دوسوم نمایندگان نیاز است. چنانچه کار به استیضاح ترامپ منجر شود، او سومین رییس‌جمهور ایالات متحده خواهد بود که از سوی مجلس نمایندگان مورد استیضاح قرار گرفته است.

با رای آوردن استیضاح در مجلس نمایندگان، نمایندگان برای ارایه استیضاح در صحن سنا جهت دادگاهی کردن چهل و پنجمین رییس‌جمهوری امریکا، از میان خود افرادی را انتخاب خواهند کرد که به نظر، بیشتر آنها از کمیته قضایی و برخی نیز از کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان خواهند بود زیرا قضیه استیضاح ترامپ را پیگیری می‌کردند. این افراد در جلسه دادگاه ترامپ در صحن سنا، نقش مدعی عموم را ایفا خواهند کرد. رویترز نوشته: «در جریان استیضاح، مجلس سنا به صحن یک دادگاه علیه رییس‌جمهوری امریکا بدل می‌شود، بدین صورت که جان رابرتس قاضی ارشد فدرال و رییس قوه قضاییه امریکا، به عنوان حکم در آن قرار خواهد گرفت و نمایندگان اعزامی از مجلس نمایندگان - که استیضاح را به صحن مجلس سنا آورده‌اند ـ به عنوان مدعی العموم و اعضای سنا نیز در نقش هیات منصفه عمل خواهند کرد. این دادگاه می‌تواند با فراخواندن برخی شهود، به دادگاهی به فرایندی فرسایشی تبدیل شود که ۶ روز هفته و تا ۶ هفته زمان ببرد.»

جفری کاباسرویس کارشناس سیاسی با اشاره به نقش جمهوری‌خواهان در استیضاح می‌گوید جمهوری‌خواهان با توجه به سنگینی و گستردگی شواهدی که از سوءاستفاده رییس‌جمهوری از قدرت و همچنین مانع تراشی او بر سر راه تحقیقات کنگره حکایت دارد راه دیگری برای مقابله ندارند. کاباسرویس در ادامه به سخنان کارل سندبرگ شاعر و نویسنده فقید امریکایی اشاره کرده و می‌گوید: «اگر حقایق علیه تو هستند از قوانین ایراد بگیر؛ اگر قوانین علیه تو بود از حقایق ایراد بگیر و اگر هم قوانین و هم حقایق علیه تو بود آن وقت روی میز بکوب و بلند فریاد بکش! حالا فریاد زدن و روی میز کوباندن جمهوری‌خواهان گویا نتیجه هم داده چرا که نظرسنجی‌های جدید از کاهش حمایت عمومی از استیضاح خبر می‌دهد.»

 

ارسال نظر